SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
"Tapahtumat saivat alkunsa viime huhtikuussa, kun kuudesluokkalaisten taideopettaja pyysi oppilaitaan piirtämään Venäjän armeijaa tukevan piirroksen.
Yksi oppilaista, Masha, päätti kuitenkin piirtää sen sijaan sotaa vastustavan teoksen, ja koulun johtopäätös tilanteesta oli soittaa poliisille."
Kiva koulu ja opet. Suomen koulumallin kopioinnin suosion laskettua on näemmä Pohjois-Korea -tyylin tähti noussut.
Vierailija kirjoitti:
jos haluaa nimen joka vaikuttaa keskiverrolta, niin se on helppoa. kun tehdään sukunimeä, niin otetaan vaikka joku luontohainen sana jonka perään laittaa tavun nen. sitten tarkistaa että mitkä etunimet on olleet suosittuja sillä vuosikymmenellä jolloin on syntynyt. kun tuolla tavalla tekee, niin ei ainakaan erottuisi massasta.
Pitäisiköhän siirtyä osaksi harmaata massaa, ja vaihtaa nimeksi Katja Vindemiatrixinen.
Hyvät pisteet metsälaatoista, vaikka kaupunkeja ei juuri ollut.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin lyhyesti: Sosiaalinen tausta on Suomessa ennustaa yhä enemmän myöhempää koulutusta ja yhteiskunnallista asemaa. Tämä on huono koko yhteiskunnan kannalta, koska se johtaa matalampaan koulutustasoon ja huonimpaan kansalliseen menestykseen (eli kilpailukykyyn nykytaloudessa).
Tällainen koulujako lisäksi erottaa ihmisryhmiä yhteiskunnassa, joten yhteiskunnasta tulee jakaantuneempi. Kun ei olla tekemisissä, kasvavat ennakkoluulot ja vihamielisyys.
Mitä tulee lahjakkaisiin (mitä se sitten tarkoittaakaan, kun usemmiten on kyse juuri taustaan liittyvistä tekijöistä), he tapaavat pärjätä joka tapauksessa. Suomessa usein nostetaan (no, oikeisto eritoten) huolta, että nyt jäävät lahjakkaat ilman huippuopetusta. Tämä ei ole se ongelma vaan tuo koulutustason lasku ja taustan ennustavuus, jotka jo nyt ovat ongelma Suomessa verrokkeihin verrattuna (esim. Viro jo näissä parempi) ja tilanne uhkaa huonontua.
Taustan ennustavuuden kasvu ei nähdäkseni välttämättä johda yleisen koulutustason laskuun. Voi hyvinkin kuvitella tilanteen, missä esimerkiksi muut pärjäisivät yhtä hyvin kuin ennenkin, mutta hyvällä sosioekonomisella taustalla varustetut johdonmukaisesti entistä paremmin. Eli yleisen koulutustason lasku olisi eri asia kuin taustan merkityksen kasvu.
Jos yleisellä osaamis- tai koulutustasolla tarkoitetaan osaamisen keskiarvoa, niin tämä paranisi, jos huonoimmat pärjäisivät vähemmän huonosti, tai parhaimmat vielä paremmin. Jos taas parhaat pärjäisivät huonommin kuin ennen, vähentyisivät koulutukselliset tasoerot, mutta yleinen koulutustaso laskisi.
En älyä tuota juttua pakastimen pistorasiasta, ellei kyseessä oleva opettaja ole homo, jonka puoliso on myös töissä koulussa. Mikä siinä on jujuna?