SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
Joissain tapauksissa vaikuttaisi siltä, että esimerkiksi tieteellisestä osaamisesta voi olla haittaa. Esimerkiksi tästä Dan Kahanin tutkimustuloksia esittävästä kuvasta https://static.scientificamerican.com/blogs/assets/Image/figure%2011.jpg voisi ehkä tehdä sellaisen tulkinnan, että mitä korkeampi tieteellinen lukutaito republikaanipuolueen kannattajilla on, sitä enemmän väärässä he ovat ilmastonmuutoksen suhteen. Tämän tulkinnan perusteella heidän olisi ehkä kannattanut suunnata luonnontiedeluokan sijaan röökipaikalle, ainakin mitä tuon kysymyksen suhteen tulee.
Myös esimerkiksi ansaittu dogmatismi (earned dogmatism) saattaa tehdä asiantuntijoista joissain tilanteissa ahdasmielisempiä, kun taas esimerkiksi Nobelin tautina (Nobel disease) tunnetun ilmiön mukaan älyllinen arvostus jonkin suorituksen perusteella saattaa nostaa henkilön itsevarmuutta hänen kyseenalaisten näkemyksiensä suhteen. Peruskoulupohja toiminee vakaana suojaverkkona molempia uhkia vastaan
Lienee tosiaan mahdollista, että väkivaltarikoksista kovissa vankiloissa istuneilla, ja sieltä paikallaan polkevalle rintamalle palkkasotilaiksi värvätyillä, voi olla vaikeuksia palata rauhalliseen siviilielämään kaikesta tuosta "luonteen karaisemisesta" huolimatta.
Olen itse melko vankilajärjestelmävastainen, mutta armahdusten jakaminen palkkasotilasjärjestelmän kautta ei ehkä ihan ole se houkuttelivimmalta kuulostava sosiaalipoliittinen manööveri.
Vakavimmin sanottuna Wikipediaan on listattu paljon eri päiviin yhdistettäviä tapahtumia, mutta sieltä ei ehkä käy ilmi sitä, että missä määrin mitäkin muistopäivää vietetään. Teemapäivistä on olemassa joitain listauksia, kuten https://www.un.org/en/observances/list-days-weeks , mutta ymmärrettävästi ne eivät ole kattavia, koska mikä tahansa organisaatio voinee pitää jotakin päivää heidän sihteerinsä kissan karonkan teemapäivänä.
Jos merkkipäivien runsaudenpula hiertää ihmisiä, voitaisiin yksi päivä pyhittää merkkipäivättömyydelle. Vaikka 18.5. sopisi.
Kyllä noita maita voi nähdäkseni ihan kohtuullisesti kutsua diktatuureiksi. Tietty eri maiden hallintomuotoja voi jakaa hienojakoisemminkin, mutta tietääkseni ainakin nimellinen valta on noissa maissa kuninkailla ja/tai teokraattisilla jutuilla (esim. sharia ja muut islamistiset himmelit), joten jos halutaan puhua karkeammin, niin diktatuuri on ihan sopiva käsite.