SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
Tosiaan muutokset mediassa, rikoksiin suhtautumisessa, dokumentointiteknologiassa yms. voi tehdä pitkien aikavälien rikostilastojen vertailusta haastavaa.
Kuitenkin jos esimerkiksi nykyisiä rikostilastoja verrattaisiin vaikka kymmenen vuoden takaisiin, olisi mahdollisia eroja ehkä hankala selittää teknologisella kehityksellä tai median muutoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko noilla jotain eroa? Kaikki ihmisen keksimiä aikaan, jolloin tiedettä ei ollut vielä olemassa.
Minustakin tieteenjälkeiset ufouskonnot ja new age painivat ihan eri liigassa. Ra ja Jeesus ovat sepitettä, kun taas Xenu ja Logos pomminvarmaa faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne lisätään lauseisiin minulla on, hänellä on, jollakin on jotain? Joku omistaa jotain tai jollakin on hallussa joku.
En ihan tiedä, saanko kiinni siitä, mitä kysyt, mutta tässä on ehkä jotain esimerkkejä:
I have had a bad day. Minulla on ollut huono päivä.
He has owned several restaurants. Hän on omistanut useita ravintoloita.
She has been in possession of illicit substances. Hänellä on ollut hallussaan laittomia aineita.
Someone has taken control of my account. Joku on ottanut tilini haltuunsa.
He ovat saaneet viiruksen Kaesar-salaatiistaan.
En ole asian ammattilainen, eikä minulla ehkä ole vastaavasta hirveästi omakohtaisiakaan kokemuksia.
Vaikuttaisi siltä, että osaat kyllä käyttäytyä kuin aikuinen, jos olet esimerkiksi työsuhteessa ja kykenet itsenäiseen elämään, vaikka et tuntisikaan itseäsi aikuiseksi. Lienee hankala sanoa, että miltä aikuisuuden pitäisi subjektiivisesti tuntua. Vaikka ihmisten omakohtaisia tuntemuksia voikin ehkä jonkin verran kyselyillä yms. kartoittaa, niin tosiaan näemme muistakin ihmisistä vain heidän näennäisen aikuismaisen käytöksensä.
Tietääkseni ihmisissä on paljon yksilökohtaisia eroja esimerkiksi tunnollisuuden, ujouden ja introverttiyden, hallinnan tunteen tai seksuaalisuuden avoimuuden tai seksuaalisen tyylin suhteen. Eli jotkin ihmiset eivät vain ehkä tunne voimakasta vastuun ja itsenäisen toimijuuden tunnetta, vaan heille elämä ehkä näyttäytyy hieman kuin virtaavana jokena, jonka kulkuun soutaja ei juurikaan voi vaikuttaa. Myös huijarisyndrooma, jossa henkilö ei usko omaan pätevyyteensä näennäisestä ulkopuolisesta arvostuksesta huolimatta, on yleinen ilmiö.
Vaikka ehkä jälkimmäistä lukuunottamatta näitä voitaisiin pitää enemmänkin sinänsä neutraaleina persoonallisuuden piirteinä, voi niitä ehkä hieman yrittää muuttaa esimerkiksi terapian tai harjoittelun kautta. En siis yritä vähätellä vaivojasi, jos koet ne itse merkityksellisiksi, mutta nähdäkseni mainitsemasi asiat eivät sinänsä ole merkkejä mistään psykologisista sairauksista tai vajavaisuuksista. Ehkä mielenterveyden ammattilaiset, joille olet puhunut, ovat olleet osittain samoilla linjoilla, ja siten heidän on ollut ehkä vaikea hoitaa sinua.