SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
On. Missä tieteellinen näyttö, että se tehoaa? Millä muulla alalla on ok, että käydään vuosikausia terapiassa ja syödään lääkkeitä ilman mitään merkittävää muutosta? Täyttä plaseboa.
Lääkkeiden ja terapian tehon tutkiminen on psykiatrian peruskauraa, ja tieteellistä näyttöä noiden tehosta on olemassa runsaasti. Tietty voidaan olla eri mieltä siitä, mitä yhteiskunnallisia johtopäätöksiä niiden tietojen pohjalta pitäisi vetää, mutta se ei ole varsinaisesti tieteellinen ongelma.
Tuollainen salasana on varmaankin heikko heuristiikkaa hyödyntäville hyökkäyksille, vaikka se merkkimääränsä puolesta muuten olisikin tarpeeksi turvallinen salasana. Hyvää siinä on kuitenkin muistettavuus, joten se lienee siinä mielessä käytännöllinen.
Ihmiset saavat itse valita, minkälaisen roolin he elämässä ottavat. Jos joku saa kiksejä tai hyötyä passiivisuutensa tai seksikkyytensä korostamisesta, niin hän saa tehdä niin, mutta tällaiset valinnat ovat eri asia kuin alistava kulttuuri, jossa toisia rajoitetaan jo lähtökohtaisesti. Ihmiset saavat esimerkiksi tehdä työsopimuksen, joka velvoittaa heitä tekemään työtä jotakin vastaan. Tämä on eri asia kuin se, että yhteiskunta yksipuolisesti velvoittaisi ihmisiä pakkotyöhön.
Taiteellisten performanssien eettisyydestä voi olla monia näkemyksiä, mutta yksi asia, mikä ehkä ihan ensiksi kannattaa ottaa huomioon, voi olla ironia. Yhtyeen nimeämisen taustalla ei ehkä ole pelkästään kuivan faktinen tiedottaminen siitä, minkälaisia yhtyeen jäsenet ovat.
En nyt ihan tiedä, onko kyseessä varsinaisesti tabu, sillä etenkin viime vuosikymmenellä aiheesta kohistiin jatkuvasti (esim. Brexitin "Olemme saaneet asiantuntijoista tarpeeksemme!", USA:n edellisen presidentin kannanottojen ja suosion selittäminen tietyissä ryhmissä jne.). Jos asiasta ei nykyään enää niin usein puhuta, on syynä ehkä enemmänkin väsyminen aiheeseen kuin tabuus.
Ainakin terveydenhuollon saralla ihmisten turhautuminen tai kapinointi järjestelmän nykytilaa vastaan on nähdäkseni suhteellisen ymmärrettävää, sillä kyseessä on hyvin vahvasti säännelty ja poliittinen ala, jossa pelisääntöjä rukataan surutta suuntaan jos toiseenkin. Eli vaikka joku julkista ja säänneltyä terveydenhoitoa kannattaisikin, voinee haluun tehostaa järjestelmää helposti sekottua myös pieni houkutus viilata sitä hieman omille viiteryhmilleen edullisemmaksi.
Jommankumman luetun ymmärtäminen taitaa olla hyytynyt näillä pakkasilla, sillä itse ainakin sain kommentoimastasi tekstistä sen kuvan, että empatiavajetta esiintyi juuri kantisryhmässä.
En ole mikään kasvatustieteilijä, mutta minusta alkuperäisen viestin kirjoittaja yritti muokata lasten käytöstä tosi vahvasti vetoavalta kannalta. Itse olisin ainakin pilttinä ollut ihan solmussa tuollaisen vetoamisen jälkeen.