SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Venäjä on virallisesti kieltänyt niin koko ajanhan siellä lentää toisinajattelijoita ikkunasta.
Yksi sivistysvaltion kriteereistä on varmaankin oikeusvaltioperiaate, jonka mukaan kiistat tulisi ratkaista julkisissa oikeudenkäynneissä, eikä esimerkiksi myrkyllä tai lentokoneita räjäyttelemällä. Eli vaikka Yhdysvaltojen kuolemantuomiot olisivatkin väärin, niin sitä voisi pitää hyvänä asiana, että niistä päätetään julkisissa oikeudenkäynneissä, eikä jossain turvallisuuspalvelun takahuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Li on järkevä, suvaitsevainen, asioihin perehtynyt, voimakas, fiksu, sanavalmis, monialainen.
Naisen haluaisin taas vaihteeksi pressaksi.
Li ei jostain syystä nauti suurta kannatusta ja luottamusta, miksi, sitä en tiedä.
Onko se että on nainen, nuorehko ja pätevä jonkinlainen punainen vaate? Enkä tarkoita että olisi vain se punainen aate este?
Mikä Liissä ärsyttää niin monia?
Eihän vassari olisi pressana puoluevassari enää.
Minustakin Li on ihan hyvä ehdokas, vaikka en kyllä ajattele, että presidentin tulisi erityisesti olla nainen.
Varmaan se on tuo puoluehomma, mikä hänessä ihmisiä hiertää, sillä ainakin omalla kohdallani näkisin hänen profiloitumisensa Vasemmistoliiton poliitikkona äänestysintoani hillitsevänä tekijänä, vaikkei se mikään ylitsepääsemätön este olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Kelpaako julkisessa hankinnassa hylkäysperusteeksi tarjouksen kielioppivirheet?
Tuskin, sillä muuten yrityksiä tai palveluita ei varmaankaan nimettäisi tyyliin Minun Telia, Turun Tunnin Juna Oy, OmaKanta tai CROPP. Metroihin on saatu ostettua Friends & Brgrs -ravintolan mainoksia, mutta en usko, että tuota nimeä on ihan kiistattomasti saatu taivutettua tai lausuttua.
Asioiden perustelu kansalliseen turvallisuuteen tai sotaan vetoamalla on ongelmallista, sillä koska sodan aiheuttamaa riskiä tuskin voidaan arvioida, tulee keskustelusta välttämättä mutupohjaista.
Esimerkiksi jos sanoisin, että vauvapalstailu pitäisi kieltää kansallisen turvallisuuden vuoksi, olisi varmaankin oleellista tarkastella sitä, miten vauvapalstailu tosiasiassa vaikuttaa kansalliseen turvallisuuteen. Koska "kansallisen turvallisuuden tilaa" ei kuitenkaan voitane määritellä, ei voitane myöskään mitenkään järjestelmällisesti arvioida, miten vauvapalstailu siihen vaikuttaa.
Ehkä tässä tapauksessa huoli vaikuttaa intuitiivisesti vähäpätöiseltä, mutta voi esimerkiksi olla vaikeampi sanoa, minkälaisilta alueilta kiinteistöjä saa vapaasti ostaa, tai että miten vaikka TikTok vaikuttaa kansalliseen turvallisuuteen.
En ihan tiedä, mitä tuolla maakuvalla tarkalleen tarkoitetaan. Presidentinvaaleihin liittyen maita, joita ei oltu esimerkiksi viestissä 2 mainittu, ja joita itse karsastan niiden aatteellisen ilmapiirin vuoksi, ovat mm.:
- Iran. Poliittisesti yksi pahimmista persläpimaista, vaikka "länsikin" on joskus kohdellut Irania hieman ikävästi ihan lähihistoriassakin (ydinasesopimuksesta luopuminen). Kaipaa kasvojenkohotuksen sijaan enemmänkin täyskäännöstä.
- Saudi-Arabia. Kiinnostavista megaprojekteistaan ja omintakeisen kansainvälisestä yhteiskunnastaan huolimatta Saudi-Arabia kirvoittaa minussa vahvoja kielteisiä viboja yhteiskuntamallinsa ja politiikkansa ansiosta. Islamismi, räikeä syrjintä, kansalaisuuden pimittäminen, terrorismin tukeminen ja kivenkova autokratia ovat isoja miinuksia.
- Etelä-Afrikka. Huono-osaisuus ja rikollisuus ei sinänsä liene syitä halveksia jotakin maata, mutta Etelä-Afrikan poliittinen ilmapiiri vaikuttaa aivan kohtuuttoman kärjistyneeltä ja suoraan sanoen kajahtaneelta. Suosittelisin siirtymistä ääriajattelusta, väkivallan lietsonnasta ja etnisyyteen pohjautuvasta identiteettipolitiikasta järkevyyteen.