SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
Pride väki ajaa tasa-arvoa, joka onnistuu vain niiden kesken jotka ovat samaa mieltä heidän kanssaan. Se ei ole tasa-arvoa, vaan eriarvoisuutta.
Suvaitsevuuteen, keskinäiseen kunnioitukseen, vapauteen ja muihin vastaaviin asioihin kuuluu ristiriita, jossa esimerkiksi suvaitsevuuden nimissä ei tule suvaita suvaitsemattomuutta.
Eli esimerkiksi tasa-arvon vaalimisen nimissäkään ei varmaankaan tule kohdalla tasa-arvoisesti sellaisia näkemyksiä, jotka kieltävät muiden tasa-arvoisuuden.
Pride-liikettä voidaan pitää suvaitsevaisena, koska mahdollisesti ainoa asia mihin se ei suhtaudu suvaitsevaisesti on suvaitsemattomuus. Toisia tässä ketjussa mainittuja asioita, kuten joitain äärioikeistolaisia liikkeitä, ei voitane pitää suvaitsevaisina, koska ne voivat suhtautua toisiin suvaitsemattomasti muun kuin suvaitsemattomuudenkin pohjalta.
Tämän takia ei myöskään ei tarvitse joko kategorisesti kieltää tai sallia kaikkien liikkeiden ja aatteiden tunnuksia ja symboleja. Esimerkiksi yleisten poliittisten oikeuksien nimissä voidaan vaatia sallittavan kaikki sellaiset poliittiset aatteet ja tunnukset, jotka eivät ole yleisten poliittisten oikeuksien vastaisia.
Mikä ihmeen rikos on Suomen lipun häpäiseminen? Tuostahan voisi pienen sakon maksaakkin, jos saisi kuulla, millä perusteella tuon pitäminen rikoksena on muka oikeutettua.
En kyllä ainakaan itse näe juuri mitään syitä uskoa, että isku olisi ns. false flag ja Venäjän hallinnon itsensä masinoima. Lienee paljon todennäköisempää, että kyseessä on ihan aito terrori-isku. Esimerkiksi tekijöiden pakeneminen kuolemaan asti taistelemisen sijaan ei minun nähdäkseni vaikuta mitenkään niin omituiselta, että sen perusteella olisi syytä väittää iskua tekaistuksi, vaikka en mikään terroristiasiantuntija olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Varoitti? Olisiko kaikki pitänyt sulkea? Mistä sen tiesi mihin ne iskee?
Aivan joutavaa Amerikan tiedotusta muka olla joku hyväntekijä.
Kaikkea ei varmaankaan voi sulkea tai jokaista iskua estää, mutta asiaan olisi ehkä syytä suhtautua vakavasti, eikä välittömästi lähteä salaliittoteorialinjalle ja pitää varoituksia "kiristämisenä" tai perättömänä lännen yrityksenä horjuttaa venäläistä yhteuskuntaa.
Pätevätkään johtajat eivät varmasti onnistu estämään kaikkia vastoinkäymisiä, mutta Trumpin ja Putinin kaltaiset narsisminsekaisissa vainoharhoissa elävät haihattelijat eivät varmaankaan mitenkään hirveästi paranna valtioidensa kykyä välttää ja selvitä kriiseistä. Jotkin isot koettelemukset, kuten Ukrainan sota, voitaisiinkin varmaankin kokonaan välttää, jos kansakunnan johdossa olisi joku muu kuin nykyinen toiveajatteluun taipuvainen salaliittohöynä.
Kaikkien lakien rikkominen ei varmaankaan ole moraalitonta.
Esimerkiksi Pohjois-Koreassa Suuren Johtajan kuvaa päin pyllistäminen on oletettavasti laitonta, mutta kukaan järjissään oleva tuskin väittäisi, että henkilö toimii mitenkään erityisesti moraalin vastaisesti pyllistäessään kyseisen suuruudenhullun henkilön potretin suuntaan. Typerien tai mielivaltaisten lakien, kuten mahdollisesti kyseessä olevan "lipun häpäisyn", rikkomista ei siis pidetä moraalittomana.
Joskus moraali saattaa jopa vaatia lakien rikkomista, kuten vaikka jos laki vaatisi toisinajattelijoiden ilmiantamista tiedustelupalveluille. Tällaisessa tapauksessa olisi moraalitonta olla rikkomatta lakia.