SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Kiinnostasko niitä kusi- ja paskahuumori oikeasti?
Ottamatta kantaa Venäjän salakuunteluun radioiden kautta, niin sen kaltaisia totalitaarisuuteen vivahtavia diktatuureja sattuu joskus kiinnostamaan yllättävätkin asiat, kuten esimerkiksi konfliktitilanteesta käytetty termistö tai hunajariippuvaiset piirroskarhut.
Inflaatio tarkoittaa määritelmällisesti yleisten kuluttajahintojen nousua. Tilannetta, jossa raaka-aineiden hintojen nousu alentaa yritysten voittoprosenttia, mutta ei näy kuluttajahinnoissa, ei tietääkseni kutsuttaisi inflaatioksi.
Täydellisessä teoreettisessa kilpailutilanteessa kaikki yrityksiin kohdistuvat verot tosiaan tulevat kuluttajien maksettavaksi. Tosielämän tilanteessa, jossa on merkittävää ylijäämää eli voittoa tuottavia yrityksiä, olisi ehkä mahdollista verottaa tätä ylijäämää siten, ettei se siirtyisi kuluttajahintoihin.
Koska tosiasiallinen tilanne ei ole kovinkaan teoreettisesti "puhdas" ja yksinkertainen, ei ehkä ole helppoa löytää teoreettista selitystä sille, miksi jokin verokorotus siirtyy tai ei siirry kuluttajahintoihin.
On kiintoisaa, että eri maiden nationalistit tuntuvat tukevan toisiaan, vaikka luulisi vieraan vallan nationalistin olevan nationalistin pahin painajainen.
Toisaalta ehkä nationalistisen poliitikan oikeuttaminen on helpompaa, jos voi vedota myös muiden maiden olevan räikeästi nationalistisia.
Vierailija kirjoitti:
Kauramaito, soijamaito, mantelimaito? Eivät nuo ole mitään maitoa, korkeintaan maidon korvikkeita. Maito on naaraspuolisen nisäkkään rintarauhasten tuottama aine!
Maito-sanaa käytetään viittaamaan muihinkin vaaleisiin aineisiin, kuten esimerkiksi kookosmaitoon tai magnesiamaitoon, jotka eivät ole peräisin nisäkkäiden rintarauhasista.
Jos taloudelliset seikat olisivat P-Korealle tärkeämpiä kuin sosiaalinen kontrolli ja poliittinen pelleily, ei se olisi mahdollisesti maailman totalitaristisin ja eristynein persläpi. Vaikka he jossain määrin varmaankin arvostavat turistien rahoja, menee poliittinen teatteri ja henkilökultti todennäköisesti usein taloudellisen edun edelle.