SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
Tärkeää tehtävänannossa tulisi nähdäkseni olla se, että poikien ja tyttöjen syntymä ei ole ainoastaan väestötasolla yhtä todennäköistä, vaan myös edellisestä lapsesta riippumatonta.
a) Pitää olla Hansmark, Create tai InWear.
b) Pitää olla Zhenzi, Betty Barclay tai Soyaconcept.
Tarkastan laput.
Oliko Lenin leninkiä, tsaari Nikolas II nikotiinia ja Molotov, noh, sitä?
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Jos taloudelliset seikat olisivat P-Korealle tärkeämpiä kuin sosiaalinen kontrolli ja poliittinen pelleily, ei se olisi mahdollisesti maailman totalitaristisin ja eristynein persläpi. Vaikka he jossain määrin varmaankin arvostavat turistien rahoja, menee poliittinen teatteri ja henkilökultti todennäköisesti usein taloudellisen edun edelle.
Miten tämä liittyy siihen, onko Pohjois-Korea turvallinen maa suomalaiselle turistille?
Siten, että lainaamassani viestissä oli esitetty P-Korean huolehtivan turisteista erityisen hyvin heidän tuomansa taloudellisen edun vuoksi. Kuitenkin P-Korea on valtio, jossa taloudellisten argumenttien painoarvo on äärimmäisen vähäinen poliittisiin seikkoihin nähden, eikä turistien taloudellinen arvo siis juurikaan suojele heitä sosiaalisen kontrollin tai poliittisen teatterin nimissä tehdyiltä väärinkäytöksiltä.
Oletetaan, että väestöstä puolet äideistä synnyttävät vain poikia, ja puolet äideistä vain tyttöjä. Oletetaan, että poikasynnyttäjiä on yhtä paljon kuin tyttösynnyttäjiä, ja he ovat yhtä hedelmällisiä.
Tällöin sekä poikien että syntymätodennökäisyys on 50/50, tai toisin sanottuna 1/2, mutta kaikki pojat syntyvät poikaperheisiin, ja kaikki tytöt tyttöperheisiin. Tällöin todennäköisyys, että satunnaisesti valitussa kaksilapsisessa perheessä, jossa on ainakin yksi poikalapsi, on 100% todennäköisyydellä toinenkin poikalapsi.
Pelkästä erisukupuolisten lasten yhtä suuresta lukumäärästä ei siis voi päätellä, että erisukupuoliset lapset ovat välttämättä tasaisin jakautuneet kaikkien perheiden kesken.