Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Profile picture for user SK

SK

Seurattavat (1) Seuraajat (1)

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

48/87 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus on 1/3.

Jos otetaan vaikkapa 100 perhettä aloituksen mainitsemalla 50/50 syntymäprosentilla, niin päästään odotusarvoisesti tilanteeseen, jossa 

25 perheellä on kaksi tytärtä

50 perheellä on yksi tytär ja yksi poika

25 perheellä on kaksi poikaa

Aloituksen ehtojen mukaan eliminoidaan ensiksi mainittu. Jäljelle jaa kaksi viimeksi mainittua - niiden suhdelukujen pysyessä samana.

Eli 25/75 = 1/3.

Oletetaan, että väestöstä puolet äideistä synnyttävät vain poikia, ja puolet äideistä vain tyttöjä. Oletetaan, että poikasynnyttäjiä on yhtä paljon kuin tyttösynnyttäjiä, ja he ovat yhtä hedelmällisiä.

Tällöin sekä poikien että syntymätodennökäisyys on 50/50, tai toisin sanottuna 1/2, mutta kaikki pojat syntyvät poikaperheisiin, ja kaikki tytöt tyttöperheisiin. Tällöin todennäköisyys, että satunnaisesti valitussa kaksilapsisessa perheessä, jossa on ainakin yksi poikalapsi, on 100% todennäköisyydellä toinenkin poikalapsi.

Pelkästä erisukupuolisten lasten yhtä suuresta lukumäärästä ei siis voi päätellä, että erisukupuoliset lapset ovat välttämättä tasaisin jakautuneet kaikkien perheiden kesken.

21/87 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää tehtävänannossa tulisi nähdäkseni olla se, että poikien ja tyttöjen syntymä ei ole ainoastaan väestötasolla yhtä todennäköistä, vaan myös edellisestä lapsesta riippumatonta.

24/61 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) Pitää olla Hansmark, Create tai InWear.

b) Pitää olla Zhenzi, Betty Barclay tai Soyaconcept.

Tarkastan laput.

2/2 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Lenin leninkiä, tsaari Nikolas II nikotiinia ja Molotov, noh, sitä?

80/87 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Jos taloudelliset seikat olisivat P-Korealle tärkeämpiä kuin sosiaalinen kontrolli ja poliittinen pelleily, ei se olisi mahdollisesti maailman totalitaristisin ja eristynein persläpi. Vaikka he jossain määrin varmaankin arvostavat turistien rahoja, menee poliittinen teatteri ja henkilökultti todennäköisesti usein taloudellisen edun edelle. 

Miten tämä liittyy siihen, onko Pohjois-Korea turvallinen maa suomalaiselle turistille?

Siten, että lainaamassani viestissä oli esitetty P-Korean huolehtivan turisteista erityisen hyvin heidän tuomansa taloudellisen edun vuoksi. Kuitenkin P-Korea on valtio, jossa taloudellisten argumenttien painoarvo on äärimmäisen vähäinen poliittisiin seikkoihin nähden, eikä turistien taloudellinen arvo siis juurikaan suojele heitä sosiaalisen kontrollin tai poliittisen teatterin nimissä tehdyiltä väärinkäytöksiltä.

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.