Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Profile picture for user SK

SK

Seurattavat (1) Seuraajat (1)

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

1/4 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millään silttauksella tai kolloidauksella ei tosiaan päästä mihinkään. Ehdotankin että tiet mukuloidaan tai lohkaroidaan!

21/21 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne mitään "opi". Kielimallit ovat kuin tekstinkäsittelyohjelmat, eli 99.99% tapauksista tilastointi, joka on tehty isosta tekstijoukosta, tietää kertoa, että mennä-verbi taipuu minä menen, sinä menet yms.

Jos käytät jotain outoa oppimisen määritelmää, joka edellyttää "syvällistä sisäistämistä" tai vastaavaa, niin ehkä ei. Kuitenkin yleensä oppiminen määritellään ihan tulospohjaisesti ottamatta juurikaan kantaa siihen, kuinka tulokset syntyvät. 



Jos Ulla pyöräilee joka päivä töihin, voidaan todeta, että Ulla osaa pyöräillä. Olisi hyvin omituista sanoa, että Ulla ei oikeasti ole koskaan oppinut pyöräilemään, koska hän pysyy satulassa heurististen menetelmien avulla, eikä hän ole koskaan "perinpohjaisesti sisäistänyt" pyöräilyn syvintä fysiikkaa tai jotain. Jos Samu saa maantiedon kokeesta täydet pisteet, olisi hyvin omituista sanoa, ettei hän ole koskaan oppinut, missä Euroopan manner sijaitsee kartalla, koska jonkun aivokuvantamismentelmän mukaan maininta Euroopan mantereen sijainnista toisi hänen mieleensä esimerkkikuvan Euroopasta kuvattuna kartalla. Jos joku taho pystyy tuottamaan kysyttäessä korkealaatuista tekstiä, voidaan sen sanota osaavan tuottaa korkealaatuista tekstiä, riippumatta siitä, tapahtuuko tämä tuottaminen tilastollisten vai kielioppilähtöisten menetelmien kautta.

8/12 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK hienosti opit heti ekasta :) 

...!

5/12 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

7/21 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä aloitus. Kielessämme nyt vain sattuu esimerkiksi olemaan ne lukuisat sijamuodot. Milläs opettelet suomea, jos et tiedä, koska sanotaan vaikkapa talo, taloksi, taloa, talon, talossa, talosta, taloon . . .? Ja tässä oli vain pieni osa sijamuodoista. Milläs opettelet suomea, jos et osaa sanoa juoksen - juoksin - olen juossut tai syön - söin - olen syönyt? Miten ilman kielioppia selviät siitä, että verbiä to have - ha - haben ei ole meillä ollenkaan, vaan pitää sanoa ,minulla on ja ,sinulla ei ole ja ,meillä on ollut?

 Tämä on vaikeaa kieli, siitä ei ole epäilystäkään. Ja tietysti tänne voi tulla ulkomailta puhumaan ,me tarzan you jane -kieltä, mutta mitä järkeä siinä on, että joku vaikka kaupassa osaa sanoa ,Minä haluta  yksi corn flakes paketti, ei löytyä! ja toivoo työpaikkaa täältä?

En ole kielten opetuksen asiantuntija, mutta ihmiset eivät välttämättä opi kieltä samalla tavalla kuin miten kielitielijät sitä teoreettisesti jäsentelevät. Voi esimerkiksi olla, että ihmiset oppivat esimerkiksi yleistämällä vapaamuotoisesti esimerkeistä, eikä juuri niin, kuin kielitieteellisessä keskustelussa asia hahmotetaan.

Tämä ei oikeastaan rajoitu edes ihmisiin, sillä esimerkiksi ChatGPT:n kaltaiset kuelimallitekoälyt osaavat tuottaa varmaankin kielellisesti erittäin laadukkaana pidettävää tekstiä, vaikka ei niihinkään mitään erityistä kielioppia ole ohjelmoitu. Ainakin tekstinluontiohjelmistojen kohdalla vaikuttaisi siltä, että tällainen vapaamuotoinen esimerkkioppiminen päihittäisi kielioppilähtöisen lähestymistavan.

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.