Opetetaanko koulussa enää kansalaistaidon asioita?
Tiedän, ettei oppiaineena sitä ole. Mutta opetetaanko enää liikennekäyttäytymistä, esim. tienylitystä, katso ensin oikealle, sitten vasemmalle ja sitten vielä oikealle. Tai sitä, että bussin edestä tai takaa ei saa mennä ihan läheltä. Liikennesäännöt jäi itselle päällimäisenä mieleen. Terveystiedossa ja Yl:ssä (mistä tuokin on lyhenne, en muista) lapsilla on ollut osin muita samoja asioita, mutta mielestäni paljon on puuttunut.
Kommentit (19)
Ala-koulussa me ainakin opiskeltiin vielä 90-luvulla muutamalla sivuavalla tunnilla, mutta ei se vain kouluun kuulu. Koulu yleissivistää sille määrätyillä oppiaineilla. Vanhempien tehtävä on käydä lasten kanssa liikenteessä ja opettaa oikea toiminta.
Mutta huomaa kyllä ajan muuttumisen oikeasti. Tämä menee nyt offtopic, mutta mun pikkuveljet ei esim. osaa oikein katsoa kelloa. Digitaalista kelloa ne osaa katsoa, mut seinäkello menee yli hilseen. Mulla oli ala- sekä yläkoulun oppikirjoissa aina analogisia kelloja matikan tehtävissä ja mielestäni niin on ollut veljilläkin (vain 7 ja 6 vuotta ikäeroa meillä), mutta ei ne enää nykyään analogisesta kellosta osaa ainakaan kovin nopeasti kertoa aikaa. Usein tarkastaa kännykästä, tai kysyy joltain muulta. Jotenkin tuntuu jännältä mun mielestä. Totta kai tuokin olisi pitänyt opettaa kotona paremmin, mutta silti.
Kellon opettelua on matematiikan kirjassa sekä ekalla että tokalla luokalla. Ekalla opetetaan tasat ja puolet, tokalla vartit.
Lisäksi opettaja itse opetti lapsille ekalla jo syksyllä (kirjassa tulee keväällä). Eskarissa käytiin kelloa tasatunnein läpi.
Kotonakin on harjoiteltu.
Tulos: Meidän tokaluokkalaisen kellotaidot ovat heikot. Hän tietää ja osaa, kun pinnistelee mutta nopeasti ja automaattisesti ei tule ja aivan päättömiä virhietäkin voi tulla. En ymmärrä. Onko meidän lapsi vain tyhmä?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 07:45"]Kellon opettelua on matematiikan kirjassa sekä ekalla että tokalla luokalla. Ekalla opetetaan tasat ja puolet, tokalla vartit.
Lisäksi opettaja itse opetti lapsille ekalla jo syksyllä (kirjassa tulee keväällä). Eskarissa käytiin kelloa tasatunnein läpi.
Kotonakin on harjoiteltu.
Tulos: Meidän tokaluokkalaisen kellotaidot ovat heikot. Hän tietää ja osaa, kun pinnistelee mutta nopeasti ja automaattisesti ei tule ja aivan päättömiä virhietäkin voi tulla. En ymmärrä. Onko meidän lapsi vain tyhmä?
[/quote]
Askartele kello pahvi lautaselta tms ja opeta sillä. Minulla oli vaikeuksia hahmottaa kellonaikoja ja tämä auto hahmottamaan. Äiti laittoi kellonajan ja minun piti sanoa se ja sitten äiti sanoi tietyn ajan ja minun piti asettaa se
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 06:38"]
Vähän ot, mut kuinka paljon kouluissa opetetaan tänä päivänä tunne-elämän taitoja? Kaikista niistä oireilevista nuorista ja aikuisista, jotka tunnen, kukaan ei oireile sen vuoksi ettei saanut aikanaan opiskella riittävästi teoriaopintoja, vaan he oireilevat siksi että eivät tunnista omia tunteitaan eivätkä osaa hallita niitä. Kiusaaminenkin on iso ongelma, lapselle on traumaattista mennä joka päivä kouluun rääkättäväksi. Inhimillisesti ja kansantaloudellisesti tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen opettamisen pitäisi olla aivan ykkösasia, vasta sen jälkeen on teoriaopintojen vuoro.
[/quote]
Aika paljon asioita käydään läpi Elämänkatsmustiedossa kuten identiteetti – omakuva, minäkuva, minä ja valintani, vastuu itsestä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 06:38"]
Vähän ot, mut kuinka paljon kouluissa opetetaan tänä päivänä tunne-elämän taitoja? Kaikista niistä oireilevista nuorista ja aikuisista, jotka tunnen, kukaan ei oireile sen vuoksi ettei saanut aikanaan opiskella riittävästi teoriaopintoja, vaan he oireilevat siksi että eivät tunnista omia tunteitaan eivätkä osaa hallita niitä. Kiusaaminenkin on iso ongelma, lapselle on traumaattista mennä joka päivä kouluun rääkättäväksi. Inhimillisesti ja kansantaloudellisesti tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen opettamisen pitäisi olla aivan ykkösasia, vasta sen jälkeen on teoriaopintojen vuoro.
[/quote]
Tunnetaidot opetetaan viimeistään eskarissa! Ne on päivähoidossa ykkösasia joten jos lapsi on ollut päiväkodissa ja eskarissa, on hän moneen kertaan saanut oppia tunteiden tulkitsemisesta ja hallinnasta.
Vanhemmille huutelijat - koti- ja koulukasvatuksen pitäisi olla linjassa keskenään. Ei liikennesäännöille omaa oppiainetta tarvita ja on selvää, että opin pitää tulla kotoa - vanhemmathan ne siellä liikenteessä lasten kanssa liikkuu. MUTTA - jos kouluryhmä lähtee retkelle olisi ihan hyvä muistuttaa turvallisesta liikkennekäyttäytymisestä - oppi menee perille juuri niin, että kaikki lasten kasvatukseen osallisltuvat aikuiset vetävät samaan suuntaan.
Ainakin meidän perheessä kokemus on myös osoittanut, että vertaisryhmässä oppiminen on menossa asiassa helpompaa. Kun kaverikin osaa/ tekee samalla tavalla, se luo aivan uuden motivaation.
Lopuksi - koulu ei voi ikinä tarjota oppimista, jos koti ei tätä tue. Lapset kuitenkin viettää nykyisellään 10 vuotta esikoulussa ja peruskoulussa, joten on täysin perusteltua esittää vaatimuksia myös koululle. Vai mitä koulun sitten pitäisi teidän HERÄTYS VANHEMMAT huuteilijoiden mieleen opettaa?
Minä osaan lukea - ja me tuimme lapsemme lukemana oppimista jo ennen koulua. Ei kai koululta voida vaatia lukutaidon opettamista?
Minä hallitsen matematiikan varmasti paremmin kuin keskiverto luokanopettaja - en todellakaan jätä matemaattista opettamista pelkästään koulun varaan.
Minä tunnen luonnontieteet hyvin ja harrastan niitä myös lasten kanssa (ml. kemian kokeita keittiössä, tiedeleirejä jne.) - ei kai luonnontieteet nyt koululle kuulu?
Mitkä asiat sille koululle kuuluu, miksi hemmetissä meillä on tuollainen instituutio, jos siltä ei voi odottaa tukea kasvatustyöhön sillä aikaa kun minä olen omassa palkkatyössä ja lapset on siellä koulussa?
Tuo edellinen on totta. Kun siellä koulussa ollaan, niin voidaan opetellä hyödyllisiä elämän perustaitoja. Esim uskonnon ja ympäristötiedon tunnilla ihan hyvinkin ja kuviksen tunnilla ja miksei musiikinkin. Kehittäkää sitä opetusta, ei enää olla 80-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 08:39"]
Tuo edellinen on totta. Kun siellä koulussa ollaan, niin voidaan opetellä hyödyllisiä elämän perustaitoja. Esim uskonnon ja ympäristötiedon tunnilla ihan hyvinkin ja kuviksen tunnilla ja miksei musiikinkin. Kehittäkää sitä opetusta, ei enää olla 80-luvulla.
[/quote]
Elämän perustaidot opetetaan kotona. Niiden avulla selvitään hengissä. Koulussa on tarkoitus jakaa sivistystä eli niitä asioita, joita et välttämättä arjessa huomaa tarvitsevasi. Vanhemmuus on sitä, että ollaan lasten kanssa ja käydään läpi sitä, miten hoidetaan pienet haavat, toimitaan liikenteessä, lohdutetaan surullista ja pestään pyykit.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 07:45"]Kellon opettelua on matematiikan kirjassa sekä ekalla että tokalla luokalla. Ekalla opetetaan tasat ja puolet, tokalla vartit.
Lisäksi opettaja itse opetti lapsille ekalla jo syksyllä (kirjassa tulee keväällä). Eskarissa käytiin kelloa tasatunnein läpi.
Kotonakin on harjoiteltu.
Tulos: Meidän tokaluokkalaisen kellotaidot ovat heikot. Hän tietää ja osaa, kun pinnistelee mutta nopeasti ja automaattisesti ei tule ja aivan päättömiä virhietäkin voi tulla. En ymmärrä. Onko meidän lapsi vain tyhmä?
[/quote]
Ihanko tosiaan kelloa opetellaan vasta tokalla? Pitäähän jo ekaluokkalaisen osata kulkea kellon mukaan. Minä luulin että se pitää vanhempien opettaa ennen koulun alkua ja näin olen noille 4 ja 5 vuotiaille lapsilleni opettanutkin. 5v näköjään osaa jo enemmän kuin tokalla vaaditaan. 4v tajuaa vasta tasatunnit...
En siis yhtään morkkaa sinun lastasi joka tästä kerroit ja ymmärrän että opettelu on toisille hankalampaa. Olen vain oikeasti hämmästynyt jos noita asioita opetetaan vasta tokalla.
Ei koulua vaan elämää varten. Monet vanhemmat ainakin olettavat, että koulussa käydään läpi muutakin kuin kirjojen sisältöä ja sijamuotoja. Se olisi eri jos lapset ja vanhemmat saisivat olla yhdessä 24/7, silloin vanhemmat pystyisivät opettaa kaiken itse.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 08:39"]
Tuo edellinen on totta. Kun siellä koulussa ollaan, niin voidaan opetellä hyödyllisiä elämän perustaitoja. Esim uskonnon ja ympäristötiedon tunnilla ihan hyvinkin ja kuviksen tunnilla ja miksei musiikinkin. Kehittäkää sitä opetusta, ei enää olla 80-luvulla.
[/quote]
Missä kohtaa on sanottu, että koulussa ei opeteta mitään näistä?
Noita kaikkia edellä mainittuja opetetaan koulussa. Ei vaan ole oppiainetta nimeltä tunteiden tunnistus tai käyttäytyminen liikenteessä. Luuletteko, että yksikään alakoulun ope lähtee mihinkään liikenteeseen koululuokan kanssa ilman, että kertaa miten siellä liikenteessä nyt porukalla mennään. Se vaan ei ole sen tunnin aihe. Tunnin aihe on se retki. Mutta jos kotona ei ole yhtään opetettu näitä juttuja niin voi olla, että ei se liikennekäyttäytyminen mene selkärankaan ja sinne arkeen. Voi olla, että kun koulussa mennään ja porukalla toimitaan tietyllä tavalla niin se onnistuu hyvin, mutta oppi ei kytke päälle siellä arjessa, kun siellä sitä ei ole koskaan käyty läpi.
Kello opetetaan ekalla ja tokalla ja eskarissa kuten on mainittu. Jos lapsi ei ole oppinut niin sitten olisi hyvä sitä kotonakin käydä läpi. Sinne matikan tunnille on muitakin tavoitteita noilla luokilla kuin se kello eli siihen voidaan käyttää tietty määrä aikaa ja sitten on siirryttävä eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 08:39"]
Tuo edellinen on totta. Kun siellä koulussa ollaan, niin voidaan opetellä hyödyllisiä elämän perustaitoja. Esim uskonnon ja ympäristötiedon tunnilla ihan hyvinkin ja kuviksen tunnilla ja miksei musiikinkin. Kehittäkää sitä opetusta, ei enää olla 80-luvulla.
[/quote]
Uskonnon tunneilla luetaan vain raamatun tarinoita, ja opetellaan ulkoa päättömiä ja tarpeettomia asioita. Elämänkatsomustiedossa on sentään jotain järkevääkin asiaa.
Ala-asteella opetetaan. Monessa on liikenne päiviä ja aina opiskellaan kun johonkin mennään
Vähän ot, mut kuinka paljon kouluissa opetetaan tänä päivänä tunne-elämän taitoja? Kaikista niistä oireilevista nuorista ja aikuisista, jotka tunnen, kukaan ei oireile sen vuoksi ettei saanut aikanaan opiskella riittävästi teoriaopintoja, vaan he oireilevat siksi että eivät tunnista omia tunteitaan eivätkä osaa hallita niitä. Kiusaaminenkin on iso ongelma, lapselle on traumaattista mennä joka päivä kouluun rääkättäväksi. Inhimillisesti ja kansantaloudellisesti tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen opettamisen pitäisi olla aivan ykkösasia, vasta sen jälkeen on teoriaopintojen vuoro.
Tuota... Eikö huoltajat voisi opettaa myös jotakin?
EI NÄIN enää pidä opettaa:
esim. tienylitystä, katso ensin oikealle, sitten vasemmalle ja sitten vielä oikealle.
1. Pysähdy
2. Katso JOKA suuntaan, koska autoja tule myös edestä ja takaa monissakin risteyksissä eikä pelkästään oikealta ja vasemmalta
3. Kuuntele
näin opetetaan lasten liikennekoulussa.
Niin, vanhempien mielestä he tekevät kersat ja nostavat tuet. Kaikki muu kuuluu yhteiskunnalle.