Turun vaakunan värityksestä maksettiin 40 tuhatta
Mistä näitä riittää?
Kaisaniemen metroaseman nollanimeämiseen laitettiin lähes sata tuhatta. Yiopistomiehen päähänpinttymä saada jälkensä historiaan.
Vantaa pisti kanssa sata tuhatta logoon, jonka osaisi suunnitalla lähes jokainen yläkouluikäinen tietokoneella.
Nyt Turku maksoi 40 tuhatta siitä, että mainostoimisto väritti vaakunan yksiväriseksi.
Kommentit (22)
Jos on graafinen suunnittelu sinulla hallussa, ap, niin siitä vain pistä rahoiksi jos on noin helppoa rahaa!
mä oisin tehny sen turun logon yksiväriseksi paljon halvemmalla :D
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 11:57"]
Jos on graafinen suunnittelu sinulla hallussa, ap, niin siitä vain pistä rahoiksi jos on noin helppoa rahaa!
[/quote]
Ensimmäiseksi ei voi pieni ihminen ymmärtää, miksi vaakuna, jolla on pärjätty 700 vuotta ja on tyylikäs pitää "uudistaa". Toiseksi mitä lisäarvoa uusi "vaakuna" tuo. Vanha vaakuna on skannattu ja sitten paintilla on muutettu vanha vaakuna yksiväriseksi ja voila, uudistus on valmis. Laskua kirjoittaessa on varmasti ollut jutun innovatiivisin vaihe.
Minä olen harrastanut graafista suunnittelua, mutta en ole koskaan hakenut kyseisiin töihin koska en ole uskonut olevani tarpeeksi hyvä ja ammattilainen. Näyttää siltä että jollain on minua enemmän pokkaa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 11:57"]
Jos on graafinen suunnittelu sinulla hallussa, ap, niin siitä vain pistä rahoiksi jos on noin helppoa rahaa!
[/quote]
Mitä tossa on mielestäsi suunniteltu? Värityksen muuttaminen vaaleansiniseksi? Kehtaatko kutsua tuota suunnitteluksi?
Eikö noitakin rahoja olisi voinut käyttää esim. teidenhoitoon?
Minusta tuo on hyvä logo, kyllä siitä virallinen vaakuna tulee mieleen ja tunnistaa heti että Turun kaupunkia edustaa yksinkertaistettuna. Näkemättä alkuperäistä en osaisi heti sanoa mitä yksityiskohtia on muutettu muuta kuin värit tietysti. Tuohan siis ei ole vaakuna, vaan tarkoitettu kaupungin tunnukseksi tyyliin kirjeisiin ja kuoriin ja seinäkyltteihin tms. Muillakin kaupungeilla on ihan vastaavia, milloin mitäkin aalto- tai aurinko- tai kaupungin nimestä tai vaakunasta johdettuja symboleita.
On kai ne tilanneet (ja maksaneet) laajemmin tuollaisen kokonaisuuden, että on suunniteltu kaupungille yhtenäistä "media"ilmettä. 40 000€ arvosta en tiedä, mutta eihän kenellekään olisi mitään tarvinnut maksaa, jos olisivat vaan päättäneet kokouksessa, että nyt tehdään yksi logo, otetaas yksvärinen kuva vaakunasta, vähän muokataan sitä ja sitte otetaan tää fontti ja tää sinisen sävy. Mutta just tuotahan mainostoimistot tekee, ja muutkin siitä maksaa. Firmat teettää jollakin logon suunnittelut ja nettisivujen yleisilmeen ja käyntikorttien suunnittelut jne. Heraldikkoa ehkä olisi voinut kuulla, että mitkä hänen mielestään on tärkeitä elementtejä vaakunassa, sellaisia pääpiirteitä joilla on erityistä symbolista merkitystä tms., mutta heraldikko tietää vaakunoista, ei logoista. Turhaa kitinää.
Tämä "asiantuntija" tuli kalliiksi Turulle:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/turussa-riita-vaakunasta-oman-asiantuntijan-unohdus-maksoi-jattisumman/4820884
Asioiden todellinen laita:
http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/uutiset/viestintajohtaja-kommentoi-turun-logokohua
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 17:15"]
Kuka urpo lukee Turun asioita valehtelevista ja sensaatiohakuisista iltapäivälehdistä?
Turun kaupunki tilasi kokonaisverkkouudistuksen mainostoimisto Satumaalta, koska kaupungin palkkalistoilta ei löytynyt alan asiantuntijaa. Uudistukseen liittyi virallisiin papereihin laitettava uusi LOGO, ei vaakuna. Turun vaakunaa ei ole muutettu.
Lukekaa Turun kaupungin sivuilta asian todellinen laita, älkääkä urpoilko iltapäivälehtien perässä. Onko kukaan nähnyt ikinä yhtään positiivista uutista Turusta iltapäivälehtien sivuilla? Ei ole, koska idiootit haluavat vain lukea urpoja uutisia.
Idiootit!
[/quote]
Ei voi kuin ihmetellä helsinkiläisten medioiden lapsellista asennetta Turkua ja turkulaisia kohtaan.
Olen myös ihmetellyt Sanoma-konsernin tarkoitushakuisen mustamaalaavaa Turku-uutisointia. Tähän 40 000 euron hintaan ei ainoastaan "vaihdettu vaakunaa yksiväriseksi" vaan suunniteltiin koko verkkosivuston uudistus ja ilme. Ja haloo, jokuko on sitä mieltä että vaakuna-asiantuntijavaari olisi tehnyt ihan hyvän uuden brändäyksen 1500 e hintaan? :D Hinta olisi kuulemma koostunut tietokoneohjelmien hankinnasta.
Onko Turku iltikselle kaupunkien vastike Lidlille, mitä tulee uutisoinnin tasoon?
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 11:57"]
Jos on graafinen suunnittelu sinulla hallussa, ap, niin siitä vain pistä rahoiksi jos on noin helppoa rahaa!
[/quote]
Mitä tossa on mielestäsi suunniteltu? Värityksen muuttaminen vaaleansiniseksi? Kehtaatko kutsua tuota suunnitteluksi?
[/quote]katsos tarkemmin, muotoja on muuteltu myös. ihan tyylikäs lopputulos mielestäni.
Tuo sininen on kyllä kauhean näköinen. Mustan olisi saanut mustavalkotulostuksella. Kaupungin nettisivuilla puhutaan modernisoidusta vaakunasta, joten miksi siitä ei saisi lehdistössä tai nettipalstoilla puhua? Myöntävät lisäksi itsekin, että uudistuksella haetaan nuorekkuutta, mikä on nykyajan vitsaus ihan kaikilla toimialoilla.
No tuo Turun vaakuna on sentään jollain tasolla tyylikäs. Vantaa sen sijaan tilasi vastikään uuden logon ja maksoi siitä satatuhatta eikä lopputulos tainnut ilahduttaa juuri ketään.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305920502616
Tosin Vantaa sai lisäksi jokaiselle kaupunginosalleen oman hienon logon sekä uusia mainosjulisteita, joissa on netin kuvapankeista ostettujen kuvien päälle kirjoitettuja latteuksia.
Onko tuollaiset nyt lama-ajan investointeja kuitenkaan? Kaupungin viestintäpäällikkö on ennen ollut mainostoimistossa duunissa ja alalla taitaa olla aika pienet piirit...
On siihen syynsä että yritykset ovat tarkkoja imagonsa suhteen. Samalla tavalla kaupunkien herättämillä mielikuvilla on merkitystä kilpailussa asukkaista ja yrityksistä. On myös hyvä, jos kaupungin nettisivuilla asiointi selkiytyy tämän myötä. Hmm, ehkä sitä buustausta tarvitaan erityisesti lama-aikana.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:14"]
Onko Turku iltikselle kaupunkien vastike Lidlille, mitä tulee uutisoinnin tasoon?
[/quote]
Iltis on journalismin itäsuomalainen hevostoimisto. Harasoo, sano tsadilainen "toimittaja".
Ja sitten Turussa ihmetellään miksi naapurikunnat ei halua liittyä Suur-Turuksi...