Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

selittäkää mulle sanonta "happamia...

Vierailija
13.12.2014 |

Sanoi kettu pihlajanmarjoista" siis miten niin???/ mistä tää sanonta tulee? Eikös pihlajanmarjat oikeestiki ole happamia? Miks tätä sanontaa käytetään kuvaamaan kateutta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonnan taustalla on Aisopoksen faabeli, jossa pihlajanmarjat olivat rypäleitä. Kulkeuduttuaan suomeen satu käännettiin ja siinä sivussa viinirypäleistä tuli pihlajanmarjoja.

Vierailija
2/7 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:11"]Sanonnan taustalla on Aisopoksen faabeli, jossa pihlajanmarjat olivat rypäleitä. Kulkeuduttuaan suomeen satu käännettiin ja siinä sivussa viinirypäleistä tuli pihlajanmarjoja.
[/quote]voi ihanaa av. Täällä tiedetään kaikki. Mistä toi tarina kertoo?? Googlaaitko??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/7 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kettu ei ulotu puussa oleviin pihlajanmarjoihin, ja moittii niitä siksi.

Onhan ne happamia, mutta ei kaikki niin happamia kuin luulisi. Syksyllä kun oli paljon pihlajanmarjoja, poimin niitä kokeeksi eri puista metsässä liikkuessani. Oli ensi pakkasten jälkeen, ja osassa puita marjat oli yllättävän makeita, ihan syötäviä sellaisenaan.

Sama juttu kuin puolukoilla, pakkanen pehmentää makua.

Poimin niitä sitten lihapataan mausteeksi. Tuli aika hyvää.

Vierailija
5/7 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/7 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kettu ei saanut marjoja/rypäleitä niin haukkuu niitä happamiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanontaa käytetään silloin, kun joku on huono häviäjä. En onnistunut, joten väitän etten alun perinkään olisi halunnut koko asiaa.