Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voin kieltää eräiden lapsien itsepuolustustaitojen esittelyn koulussa?

Vierailija
02.09.2014 |

Poikani kertoi kuinka pari neljäsluokkalaista poikaa esittelevät itsepuolustustaitojaan koulussa välitunnilla. Meidän pojat pelaavat jalkapalloa ja nämä pojat eivät siihen halua osallistua, vaan tekevät omia juttujaan, siis näitä itsepuolustusjuttuja keskenään. Koen tämän kyllä aika ärsyttäväksi ja vähän jopa pelottavaksi toisia lapsia kohtaan.

Eivätkö nämä pojat voisi myös pelata jalkapalloa kuten muut normaalit pojat? Pitäisikö laittaa opettajalle viestiä että kieltää tämän vai otanko yhteyttä näiden poikien vanhempiin?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti provoilet

Vierailija
2/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En provoile. Mielestäni tällainen itsepuolustustaitojen esittely on aika uhkaavaa muita lapsia kohtaan.

 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "itsepuolustustaitojen esittely"? Jos tekevät jotain harrastuksessa opiskeltuja katatreenejä keskenään, eipä sen sua tai poikaasi pitäisi hetkauttaa. Jos sen sijaan kyseessä onkin jotain youtubesta otettua sekoilua, välkkävalvoja puuttuu asiaan. Jos on vaarallisista hommista kyse ja valvoja ei puutu, kysy rehtorilta, miksei pihalla ole valvontaa.

Vierailija
4/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis esittelvät muilla lapsille sitä kuinka hyviä ovat näissä itsepuolustuslajeissa. Mielestäni tällaisia lajeja ei saisi näytellä koulussa tai sitä kuka osaa niitä hyvin ja kuka taas ei. Tämä eriarvoistaa lapset.

ap

 

Vierailija
5/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli kyse on itsepuolustuslajista oikeana harrastuksena, ei niitä taitoja todellakaan ole tarkoitus esitellä edes leikillään ja tätä painotetaan dojolla/salilla. Harjoitukset tehdään kurssin vetäjän valvonnanalaisena, ei esim. koulussa kavereiden kanssa. Tässä tapauksessa ehkä puuttuisin asiaan ennenkuin jollakulla on käsi poikki.

T: Aikido-ka

Vierailija
6/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ap hyvä, ettei siellä pihalla sitten saisi tehdä yhtään mitään? Voihan naruhyppelyssäkin joku olla parempi kuin muut, tosta jalkapallosta nyt puhumattakaan. Ja se vasta eriarvoistavaa onkin, että jotkut osaa tehdä provoja ja toiset eivät. Arvaatko ap kumpaan ryhmään sä kuulut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"koet pelottavaksi muita lapsia kohtaan" :D

Vierailija
8/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalkapallo on myös eriarvoistavaa, se on siis kiellettävä välittömästi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:44"]

Siis esittelvät muilla lapsille sitä kuinka hyviä ovat näissä itsepuolustuslajeissa. Mielestäni tällaisia lajeja ei saisi näytellä koulussa tai sitä kuka osaa niitä hyvin ja kuka taas ei. Tämä eriarvoistaa lapset.

ap

 

[/quote]

Selvä provo. Onneksi sentään esimerkiksi matikantunnilla ei vielä tarvitse ratkoa laskuja väärin, jottei vähemmän osaaville tule eriarvoinen olo.

Vierailija
10/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepuolustus- ja taistelulajien kursseille pitäisi olla pääsykoe. Liikaa huomionkipeitä nulikoita jotka tulee sinne vain jotta on sitten jotain mitä näyttää koulussa tai mahdollisesti pelotella/vetää turpaan jotain tyyppiä. Kun taistelulajien opettaja sanoo että näitä tekniikoita ei sitten käytetä dojon ulkopuolella, niin sen on oltava niin. Että pistää kiehuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassusti esitetty asia, mutta eivät ne taistelutaidot kouluun kuulu. Huono toisaalta kieltääkään ilman perusteita ja hyvähän tuo, että liikkuvat ja harrastavat.

Vierailija
12/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri pojan synttäreillä oli kaveri, joka halusi esitellä uuden harrastuksen (judo) taitojaan muille, ja kun muita ei kiinnostanut, ko. poika potkaisi kahta poikaa niin, että alkoivat itkeä. Kyse on 8v Euroopan omistajasta, jonka kanssa tulee vielä ongelmia, jos jatkaa harrastusta. Ei varmasti jää ne opit salille, kuten kuuluisi. Tosin ei ole kyllä vielä yhtään harrastusta jatkanut muutamaa kertaa pidempään eli toivottavasti tässäkin käy samoin. Harrastukset loppuu nopeasti, kun ei sopeudu kuriin ja rajoituksiin, joita harrastuksissa on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa, kun pojat potkii palloa. Soitan rehtorille ja poikien vanhemmille, että sen on loputtava just nyt

Vierailija
14/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:58"]

Hassusti esitetty asia, mutta eivät ne taistelutaidot kouluun kuulu. Huono toisaalta kieltääkään ilman perusteita ja hyvähän tuo, että liikkuvat ja harrastavat.

[/quote]

 

On mun mielestä hiukan eri asia, jos keskenään harjoittelevat myös koulussa, mutta jos sotkevat muita väkisin harjoitteluunsa, ei se ole hyväksyttävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo minun poika näyttää tekevän karate näytöksiä, vaikka ei ole ikinä karatessa tai muussa sellaisessa käynyt. Eli sallitaanko sellaiset leikit? Eipä nuo toisiaan poitki tai lyö. Mutta jalkapallossa tulee potkuja sääriin aika paljon.

Vierailija
16/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:58"]

Hassusti esitetty asia, mutta eivät ne taistelutaidot kouluun kuulu. Huono toisaalta kieltääkään ilman perusteita ja hyvähän tuo, että liikkuvat ja harrastavat.

[/quote]

 

On mun mielestä hiukan eri asia, jos keskenään harjoittelevat myös koulussa, mutta jos sotkevat muita väkisin harjoitteluunsa, ei se ole hyväksyttävää.

[/quote]

No pakkoko niiden kanssa on sitten hengata. Kait mukulasi osaavat kävellä kauemmaksi touhuamaan niitä juttuja joita haluavat.

Vierailija
17/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:02"]Joo minun poika näyttää tekevän karate näytöksiä, vaikka ei ole ikinä karatessa tai muussa sellaisessa käynyt. Eli sallitaanko sellaiset leikit? Eipä nuo toisiaan poitki tai lyö. Mutta jalkapallossa tulee potkuja sääriin aika paljon.
[/quote]

Mitä karatenäytöksiä ne on jos vaan huitelee ilman hajuakaan lajista? Huidelkoon vaan, pääasia ettei ketään vahingoita.

Vierailija
18/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:59"]

Juuri pojan synttäreillä oli kaveri, joka halusi esitellä uuden harrastuksen (judo) taitojaan muille, ja kun muita ei kiinnostanut, ko. poika potkaisi kahta poikaa niin, että alkoivat itkeä. 

[/quote]

 

Oliko se sellainen JUDO-POTKU???!!

Ps. Judossa ei potkita

Vierailija
19/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa itsepuolustuslajeissa syksyn kurssit on alkaneet viime tai edellisellä viikolla. Jos junnu on muutaman päivän uudesta lajista tohkeissaan ja esittelee vaikka jotain irtautumisia toisen otteesta tms. (isolla pihalla tehtynä aika vaaratonta), siitä ei ehkä kannata vetää liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä ja alkaa hulluna tylyttämään. Välkkävalvojan tehtävä on katsoa, että pihalla on turvallista ja jos tässä on epäselvyyttä, voi ottaa yhteyttä rehtoriin. Mutta ei sen takia kannattaisi kyllä laittaa kovin isoa pyörää pyörimään, kun "Matilla" on vihdoinkin joku harrastus eikä hän vaan arkana nyhjötä seinän vieressä kun ei uskalla tulla fudiskentällekään haukuttavaksi.

Jos homma menee älyttömäksi, sitten yhteyttä vanhempiin ja salillekin, jos siis tiedossa.

Vierailija
20/31 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:58"]

Hassusti esitetty asia, mutta eivät ne taistelutaidot kouluun kuulu. Huono toisaalta kieltääkään ilman perusteita ja hyvähän tuo, että liikkuvat ja harrastavat.

[/quote]

 

On mun mielestä hiukan eri asia, jos keskenään harjoittelevat myös koulussa, mutta jos sotkevat muita väkisin harjoitteluunsa, ei se ole hyväksyttävää.
[/quote]

Kyse on sen verran riskialtiista lajista, ettei sitä voi verrata jalkapalloon tms. Jos olette koskaan harrastaneet mitään kamppailulajia, tiedätte että vähänkin väärin tehty liike nappasee luun poikki hyvin äkkiä. Koulu vastuuseen? Siksi harjoituksia tehdään ammattilaisen opastuksella ja valvonnalla, ei kavereiden kanssa skolessa.