Miten voin kieltää eräiden lapsien itsepuolustustaitojen esittelyn koulussa?
Poikani kertoi kuinka pari neljäsluokkalaista poikaa esittelevät itsepuolustustaitojaan koulussa välitunnilla. Meidän pojat pelaavat jalkapalloa ja nämä pojat eivät siihen halua osallistua, vaan tekevät omia juttujaan, siis näitä itsepuolustusjuttuja keskenään. Koen tämän kyllä aika ärsyttäväksi ja vähän jopa pelottavaksi toisia lapsia kohtaan.
Eivätkö nämä pojat voisi myös pelata jalkapalloa kuten muut normaalit pojat? Pitäisikö laittaa opettajalle viestiä että kieltää tämän vai otanko yhteyttä näiden poikien vanhempiin?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:58"] Hassusti esitetty asia, mutta eivät ne taistelutaidot kouluun kuulu. Huono toisaalta kieltääkään ilman perusteita ja hyvähän tuo, että liikkuvat ja harrastavat. [/quote] On mun mielestä hiukan eri asia, jos keskenään harjoittelevat myös koulussa, mutta jos sotkevat muita väkisin harjoitteluunsa, ei se ole hyväksyttävää. [/quote] Kyse on sen verran riskialtiista lajista, ettei sitä voi verrata jalkapalloon tms. Jos olette koskaan harrastaneet mitään kamppailulajia, tiedätte että vähänkin väärin tehty liike nappasee luun poikki hyvin äkkiä. Koulu vastuuseen? Siksi harjoituksia tehdään ammattilaisen opastuksella ja valvonnalla, ei kavereiden kanssa skolessa.
[/quote]
Säbässä ja fudiksessa taitaa tulla kouluikäisillekin aika paljon enemmän vammoja kuin kamppailulajeissa. Jääkiekkoon kuuluvista "tappeluista" puhumattakaan. Kamppailija tietää, ettei toista koskaan harjoitustilanteessa saa vahingoittaa. Jääkiekkoilijoille se tuntuu puolestaan olevan ihan kunnia-asia. Ja en ole kuullut, että sitä oltaisiin koulusta lajina kieltämässä kuitenkaan...
Eli treenit pidetään salilla, ei pihalla, siitä olen samaa mieltä. Mutta turha "pelottavaa ja vaarallista" -mystifiointi voitaisiin kyllä jättää pois kamppailulajien ympäriltä.
Mun entisessä budo-lajiseurassa oli ainakin junnuille sellainen sääntö, että judo, karate ja aikido (seuran opettamat kamppailulajit) kuuluvat vain tatamille ja virallisiin treeneihin, ei kotiin tai kouluun. Olisiko mahdollista ottaa poikien kamppailulajiopettajaan yhteyttä ja pyytää puhumaan tästä asiasta?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:00"]Mua ahdistaa, kun pojat potkii palloa. Soitan rehtorille ja poikien vanhemmille, että sen on loputtava just nyt
[/quote]
Itsepuolustuslajeihin kuuluu tietyt säännöt. Minun nuoruudessa nuo olisi potkittu seurasta pois jos ei opi olemaan mutta nykyään ilmeisesti sallitaan kaikki.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:24"]
Mun entisessä budo-lajiseurassa oli ainakin junnuille sellainen sääntö, että judo, karate ja aikido (seuran opettamat kamppailulajit) kuuluvat vain tatamille ja virallisiin treeneihin, ei kotiin tai kouluun. Olisiko mahdollista ottaa poikien kamppailulajiopettajaan yhteyttä ja pyytää puhumaan tästä asiasta?
[/quote]
Mä en kyllä tässä tilanteessa mikä esiteltiin, tekisi vielä mitään isoja liikehdintöjä ja yhteydenottoja seuraan päin, koska ei kuulostanut mitenkään vaaralliselta poikien touhu, innostuneelta vaan. Ohjaaja tulee nimittäin ottamaan yhteydenoton todella vakavasti (niin hänen kuuluu tehdä) ja voi olla, että poikien treenaaminen loppuu siihen. Ja näin kävisi vain siksi, että ekalla viikolla uuden harrastuksen alettua uusi kamppailija halusi kertoa siitä vähän kavereille ja samalla tuli suututtaneeksi luokan johtohahmot, jotka haluaisivat kaikkien pelaavan välkällä jalkapalloa.
Tuollaiset kakarat pitäisi ottaa kurssilla opettajan esimerkkejä varten. Lentäisi kuin märkä rätti. Pari kertaa pää tatamiin, niin eiköhän se järkiinny.
Outoja aloituksia tänään taas vaihteeksi ja provoja suurin osa!? Onko joku Iltiksen sälleistä saanut komennuksen tänne tekeen mammoja kuumottavia aloituksia:) !!!! Vastaan kuitenkin: ketään ei saa lyödä tai vahingoittaa koulussa ja jos pojat ovat tehneet judo tai karatepotkuja, ope vois neuvoa, että ne tehdään harjoituksissa salilla, ei koululla. T.judokan vanhempi
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:44"]
Siis esittelvät muilla lapsille sitä kuinka hyviä ovat näissä itsepuolustuslajeissa. Mielestäni tällaisia lajeja ei saisi näytellä koulussa tai sitä kuka osaa niitä hyvin ja kuka taas ei. Tämä eriarvoistaa lapset.
ap
Minusta taas jalkapalloilevat lapset eivät saisi pelata välitunneilla. Ajattele, jos joku on parempi siinä, kuin joku toinen? Se vasta eriarvoistaa!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:44"]
Siis esittelvät muilla lapsille sitä kuinka hyviä ovat näissä itsepuolustuslajeissa. Mielestäni tällaisia lajeja ei saisi näytellä koulussa tai sitä kuka osaa niitä hyvin ja kuka taas ei. Tämä eriarvoistaa lapset.
ap
BUAAH! PROVO.
[/quote]
Lapset lentävät seurasta ulos jos kerrot vanhemmille/opelle/valmentajalle.
Meillä lasten judossa on tiukasti kielletty liikkeiden tekeminen muualla kuin harrasteryhmässä. Judosta saa kenkää heti kun kärähtää "taitojen"esittelystä vapaa-ajalla. Kukaan ei halua riskeerata harrastustaan, koska salilla on nollatoleranssi. Vihjaaa lapsille käräyttäväsi heidät jollei lopu.
Salilla ei ketään saa vahingoittaa tarkoituksella. Kodeista, synttäreistä tms. puhumattakaan. Jos lajin etiketti ei mene jakeluun, harrastusta ei tietystikään voi jatkaa. Mutta tästä nyt ei tainnut ap:n tapauksessa olla kyse vaan muusta hämmentämisestä vaan.
Eikä se ole mitään "karatea" tai "judoa", että nyt mä sanon tämän olevan sitä ja keksin jutut itse :) Eihän tanssijakaan sano, että tämä on valssia tai tangoa ja hytky itsekeksittyjä liikkeitä pitkin poikin.