Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin kilpahiihtäjäksi,

Vierailija
05.07.2014 |

vinkkejä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kesäkaudella alat rakentamaan kuntoa talvea varten eli maastolenkkejä ja kuntopiiriä luonnon helmassa. 

Vierailija
2/24 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 15:55"]

Nyt kesäkaudella alat rakentamaan kuntoa talvea varten eli maastolenkkejä ja kuntopiiriä luonnon helmassa. 

[/quote]

 

Haittaako jos lenkkeilee noin 70/30 asfaltti ja helppo maasto / maastolenkki, vaikea maasto? Ajattelin osallistua helpon maaston asfalttimaratonille syksyllä.

 

Mistähän löydän kisoja, meidän seudun kisoissa olisin jäänyt ainakin 8 min kärjelle (käytännössä pari hiihtäjää) toissa talven kunnolla! Eivät varmaan jaksa noin kauaa odottaa maaliin tuloa. Välineet saattava jonkun verran vaikuttaa, mistä saan voiteluapua jne? Lapsena enari oli samalla lenkillä 20 min, nyt vaivoin 23 min (en ehkä uskalla lasketella mäkiä kuten lapsena).
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 16:10"]

Mistähän löydän kisoja, meidän seudun kisoissa olisin jäänyt ainakin 8 min kärjelle (käytännössä pari hiihtäjää) toissa talven kunnolla! Eivät varmaan jaksa noin kauaa odottaa maaliin tuloa. Välineet saattava jonkun verran vaikuttaa, mistä saan voiteluapua jne? Lapsena enari oli samalla lenkillä 20 min, nyt vaivoin 23 min (en ehkä uskalla lasketella mäkiä kuten lapsena). 
 

[/quote]

Kilpailuihin voi yleensä osallistua vain hiihtoseurojen jäsenet, mutta toisaalta jäsenmaksut ovat aika edullisia ja yleensä hiihtoseura maksaa osallistumismaksut. Lisäksi pitää tietysti olla lisenssi. Kilpailuissa kyllä odotetaan, että kaikki osallistujat tulevat maaliin, sarjoja on sentään useita ja kilpailijoita muutenkin paljon.

Voiteluapua saa esimerkiksi Suomen Ladulta. Loppupeleissä tulee kuitenkin halvemmaksi opetella itse voitelemaan (kursseja kyllä järjestetään). Voiteluun myös saa halutessaan uppoamaan paljon rahaa, mutta vähemmälläkin pärjää. Piirikunnallisella tasolla kilpailtaessa pulvereista ja muista erikoisvoiteista saa niin minimaalisen hyödyn, ettei sille tielle kannata välttämättä lähteä.

Ota rohkeasti yhteyttä lähimpään hiihtoseuraan, tietoja löytyy esim. Hiihtoliiton sivuilta.

Vierailija
4/24 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:37"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:31"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 19:23"]

Kiitos kun olet viitsinyt vastailla. Koetan kasvattaa voimaa ja kuntoa, toivottavasti en talvena olisi jo paremmat. Eikös hiihtäjät pidä jonkunlaisen lepotauon kauden vaihteessa? Mietin vaan että pitäisikö itsenikin pitää, toisaalta juoksu (eikä hiihto) kilometritkään ole vielä kovin isot.

 

ap

[/quote]

Se tauko on sitten keväällä, kilpailukauden jälkeen. Hyvä perussääntö on, että hiihtäjät tehdään kesällä. Eli kuten jo teetkin, niin kesällä kunnon kasvatusta, sitten marraskuulla voi aloitella lajiharjoittelua hiihtoputkessa jos lumille ei vielä pääse. Kunhan muistat pitää järjen mukana harjoittelussa, eli viikkoon yksi kevyempi/lepopäivä etkä muutenkaan innostu liikaa, niin kyllä se siitä. Ensi talvi luultavasti muutenkin on lähinnä totuttelua, mutta tervetuloa silti joukkoon. Meitä aikuisia, lähinnä itsemme kanssa kilpailevia on muitakin. :)

[/quote] Kiitos kiitos, onkohan suuri synti jos ei käy putkessa hiihtämässä (80 km)? Mietin että kannattaisikohan pitää syksyisen maratonin jälkeen vaikka viikon tauko ja todella kevyt harjoittelu viikko-pari vielä sen jälkeen? Sitten saatan vielä kympin juoksukisaan lähteä (riippuen olosta).

 

Ehkä tosiaan lajiharjoittelulle tekisi hyvää tuo hiihtoputki, mutta toivotaan hyvälumista talvea :)

[/quote]

Ei hiihtoputki ole mikään pakollinen, monesti vain mieli pala ladulle jo mahdollisimman aikaisin. Omien tuntemusten mukaan niin hyvä tulee, ei se onneksi näin harrastetasolla ole niin vakavaa.

[/quote] Mistä päin Suomee muuten olet, lueskelin vähän netistä, että tällä piirillä toiminta ei kovin vilkasta olisi. Kaupungissa on kyllä seura, taitaa vähän kovempaa porukkaa olla. En kyllä tiedä miten hyvin ne hiihtovauhdit kasvaa jos tosissaan alkaa harjoittelemaan (ja kunto kasvaa). Olen kyllä toista vuotta jo juoksemassa tosissaan (kympillä aika parantunut 5 min jopa ylikin...). Tuo 8 min ero on muuten viidellä kilometrillä vaativalla lenkillä, mutta onhan tuo huikee!

ap

 

Vierailija
5/24 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, onko tuo ero nolo? Olen kyllä nähnyt seuran hiihtäjiä hiihtelemässä talvella ja ne hiihtää kovaa. En ole myöskään enää nuorukainen. Kumpiko taso on korkeampi, piirikunnallinen vai kansallinen? Pitääkö olla kisasukset vai riittääkö aktiiviharrastajan?

 

kiitos vastauksista.

Vierailija
6/24 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:12"]

4, onko tuo ero nolo? Olen kyllä nähnyt seuran hiihtäjiä hiihtelemässä talvella ja ne hiihtää kovaa. En ole myöskään enää nuorukainen. Kumpiko taso on korkeampi, piirikunnallinen vai kansallinen? Pitääkö olla kisasukset vai riittääkö aktiiviharrastajan?

 

kiitos vastauksista.

[/quote]

Ero ei ole liikaa tai nolo. Jos sinulla on esimerkiksi realistinen tavoite haastaa itsesi ja kehittyä, niin sekin riittää.

Kansallinen taso on ns. korkeampi. Kansallisen tason kilpailut ovat avoimia koko Suomen hiihtäjille (miesten yleisen sarjan SM-kisoissa saattaa olla jotain rajoituksia), piirikunnalliset kilpailut vain kyseisen piirin hiihtäjille.

Aktiiviharrastajan sukset riittävät oikein hyvin alkuun, pääasia että sekä vapalle että perinteiselle löytyy omat välineet, jos aiot myös kilpailla molemmilla tyyleillä. Lisää voi hankkia pikkuhiljaa tarpeen ja kiinnostuksen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/24 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun olet viitsinyt vastailla. Koetan kasvattaa voimaa ja kuntoa, toivottavasti en talvena olisi jo paremmat. Eikös hiihtäjät pidä jonkunlaisen lepotauon kauden vaihteessa? Mietin vaan että pitäisikö itsenikin pitää, toisaalta juoksu (eikä hiihto) kilometritkään ole vielä kovin isot.

 

ap

Vierailija
8/24 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 19:23"]

Kiitos kun olet viitsinyt vastailla. Koetan kasvattaa voimaa ja kuntoa, toivottavasti en talvena olisi jo paremmat. Eikös hiihtäjät pidä jonkunlaisen lepotauon kauden vaihteessa? Mietin vaan että pitäisikö itsenikin pitää, toisaalta juoksu (eikä hiihto) kilometritkään ole vielä kovin isot.

 

ap

[/quote]

Se tauko on sitten keväällä, kilpailukauden jälkeen. Hyvä perussääntö on, että hiihtäjät tehdään kesällä. Eli kuten jo teetkin, niin kesällä kunnon kasvatusta, sitten marraskuulla voi aloitella lajiharjoittelua hiihtoputkessa jos lumille ei vielä pääse. Kunhan muistat pitää järjen mukana harjoittelussa, eli viikkoon yksi kevyempi/lepopäivä etkä muutenkaan innostu liikaa, niin kyllä se siitä. Ensi talvi luultavasti muutenkin on lähinnä totuttelua, mutta tervetuloa silti joukkoon. Meitä aikuisia, lähinnä itsemme kanssa kilpailevia on muitakin. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/24 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 19:23"]

Kiitos kun olet viitsinyt vastailla. Koetan kasvattaa voimaa ja kuntoa, toivottavasti en talvena olisi jo paremmat. Eikös hiihtäjät pidä jonkunlaisen lepotauon kauden vaihteessa? Mietin vaan että pitäisikö itsenikin pitää, toisaalta juoksu (eikä hiihto) kilometritkään ole vielä kovin isot.

 

ap

[/quote]

Se tauko on sitten keväällä, kilpailukauden jälkeen. Hyvä perussääntö on, että hiihtäjät tehdään kesällä. Eli kuten jo teetkin, niin kesällä kunnon kasvatusta, sitten marraskuulla voi aloitella lajiharjoittelua hiihtoputkessa jos lumille ei vielä pääse. Kunhan muistat pitää järjen mukana harjoittelussa, eli viikkoon yksi kevyempi/lepopäivä etkä muutenkaan innostu liikaa, niin kyllä se siitä. Ensi talvi luultavasti muutenkin on lähinnä totuttelua, mutta tervetuloa silti joukkoon. Meitä aikuisia, lähinnä itsemme kanssa kilpailevia on muitakin. :)

[/quote] Kiitos kiitos, onkohan suuri synti jos ei käy putkessa hiihtämässä (80 km)? Mietin että kannattaisikohan pitää syksyisen maratonin jälkeen vaikka viikon tauko ja todella kevyt harjoittelu viikko-pari vielä sen jälkeen? Sitten saatan vielä kympin juoksukisaan lähteä (riippuen olosta).

 

Ehkä tosiaan lajiharjoittelulle tekisi hyvää tuo hiihtoputki, mutta toivotaan hyvälumista talvea :)

Vierailija
10/24 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeet vaan hiihtää kovaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/24 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemohessiä

Vierailija
12/24 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat juuri kilpahiihtäjäksi? Kilpahiihtäjät ovat erittäin kovakuntoisia, myös veteraanisarjoissa. Veljeni kilpailee miehet yli 40v sarjassa ja harjoittelee todella paljon. Juoksee cooperissa 3600 m.
Jos sinulla ei ole taustaa kilpaurheilijana tai et ole mikään kuntoihme niin olisiko parempi normihiihtokisojen sijaan osallistua ns. laturetkiin kuten Finlandiahiihto tai Pirkan hiihto? Niissä käy valtavasti väkeä ja yhteishenki hiihtäjien joukossa on hyvä.
Kilpahiihdossa on sekin "huono" puoli että se on aikamoista välineurheilua. Suksia pitää olla monta paria ja niiden pitää olla juuri sinulle valitut. Kilpahiihtäjät eivät osta suksiaan mistään citymarketeista tai stadiumeista vaan erikoisliikkeistä tai tilaavat postitse. Omat vielä alle 18v lapseni harrastavat hiihtoa ja heillä on kaikilla noin 3-4 paria niin perinteisen kuin vapaankin suksia. Kilpahiihtäjäveljelläni on varmaan yli 30 suksiparia.

En halua lannistaa sinua, mutta kilpahiihtäjäksi ryhtyminen noin vaan on aika vaikeata. Jo pelkkä suksien voitelu on vaikeaa ja hankalaa ja aikaavievää.

Sen sijaan hiihto ihan vaan harrastuksena on mukavaa ja kehittää kuntoa. Ja jos numerolappu rinnassa kiinnostaa niin suosittelisin tosiaan noita ns laturetkiä. Niitä on lyhyempiäkin kuin joku Finlandia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/24 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko ap vielä, että mikä on "melko vanha" noin niinkuin vuosissa? Jos olet vaikka 45v nainen niin sinulla ei välttämättä olisi montaakaan kilpakumppania normikisoissa. Jos taas olet 18v poika niin sarjasi on erittäin kova ja kilpailijoita on paljon.

Vierailija
14/24 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 16:10"] Lapsena enari oli samalla lenkillä 20 min, nyt vaivoin 23 min (en ehkä uskalla lasketella mäkiä kuten lapsena).[/quote]

Enari???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/24 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaisko toi "enari" ennätystä?

Hiihdossahan ei oikeastaan voida ajatella mitään aikaennätyksiä. Niin paljon riippuu hiihtotavan (p vai v) lisäksi kelistä.

Vierailija
16/24 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:50"]

Miksi haluat juuri kilpahiihtäjäksi? Kilpahiihtäjät ovat erittäin kovakuntoisia, myös veteraanisarjoissa. Veljeni kilpailee miehet yli 40v sarjassa ja harjoittelee todella paljon. Juoksee cooperissa 3600 m. Jos sinulla ei ole taustaa kilpaurheilijana tai et ole mikään kuntoihme niin olisiko parempi normihiihtokisojen sijaan osallistua ns. laturetkiin kuten Finlandiahiihto tai Pirkan hiihto? Niissä käy valtavasti väkeä ja yhteishenki hiihtäjien joukossa on hyvä. Kilpahiihdossa on sekin "huono" puoli että se on aikamoista välineurheilua. Suksia pitää olla monta paria ja niiden pitää olla juuri sinulle valitut. Kilpahiihtäjät eivät osta suksiaan mistään citymarketeista tai stadiumeista vaan erikoisliikkeistä tai tilaavat postitse. Omat vielä alle 18v lapseni harrastavat hiihtoa ja heillä on kaikilla noin 3-4 paria niin perinteisen kuin vapaankin suksia. Kilpahiihtäjäveljelläni on varmaan yli 30 suksiparia. En halua lannistaa sinua, mutta kilpahiihtäjäksi ryhtyminen noin vaan on aika vaikeata. Jo pelkkä suksien voitelu on vaikeaa ja hankalaa ja aikaavievää. Sen sijaan hiihto ihan vaan harrastuksena on mukavaa ja kehittää kuntoa. Ja jos numerolappu rinnassa kiinnostaa niin suosittelisin tosiaan noita ns laturetkiä. Niitä on lyhyempiäkin kuin joku Finlandia

[/quote] Kunnon puolesta en olisi kovin huolissani, toki en juokse 3 600 m cooperissa, mutta kunto kasvaa vähitellen. Olisin voinut kyllä jo vähän aiemmin tajuta, että voisi alkaa harrastaa kuntokilpailua. En ollut harjoitellut juurikaan noin 26-vuotiaana ja sain melkein kestävyysurheilijan arvot polkupyöräergometristä, eli VO2 max oli erittäin hyvä. Laji kiehtoo, kun se on yhdistelmä kestävyyttä ja voimaa. Pikkuhiljaa voisi alkaa kisasuksia hommaamaan, jos kuntoa saan vieläkin kasvatettua. Kilpayleisurheilua harrastin lapsena ja silloinkin meinasin mennä paikalliseen hiihtoseuraan (en vaan uskaltanut). Ehdottomasti kestävyys tyyppi vs. nopeustyyppi (myös voimaominaisuuksiltani).

35-vuotaiden sarjassa voisin kilpailla.

ap

Vierailija
17/24 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaukset tietävä: Kuinka pitkiä "pitkiä lenkkejä" kannattaa hiihtämällä tehdä? Eikös hiihtäjät aina vaeltele kävellen pitkiäkin aikoja. Itse ehkä menisin korkeintaan 3 h noin...mutta entä suksilla?

 

ap

Vierailija
18/24 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, oletko täällä? Onko mitään vinkkiä, meen kisoihin jossa on isot ylämäet. Kuinka neuvoisit hiihtämään, niin ettei tule happoja yhtään vai että tulee kunnolla happoja. Lapsena tuollaiset hapotukset lähtivät heti mäen jälkeen tasaisella pois. Nyt en tiedä.

ap

Vierailija
19/24 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet?

Vierailija
20/24 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 08:53"]

Minkä ikäinen olet?

[/quote] melko vanha, kai sillä on sitten merkitystä.

 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi