Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todistuksen tähtimerkinnät?

Vierailija
26.04.2014 |

Mitä mieltä, jos olette yhtään perehtyneet asiaan, että opetetaan mukautettuna ja ja annetaan sitten tähtimerkitty numero. Että eikö ne loppuarvostelussa ole yhtä tyhjän kanssa, eikä kerro mitään todellisesta osaamisesta?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 tähti = perusasiat hallussa

2 tähteä = osaa antaa tassua

3 tähteä = vuf vuf, ei pissaa enää sisälle

4 tähteä = kennelin valioyksilö

Vierailija
2/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun oppilaista lähinnä oli kyse, ei koirista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo, että on mukautettu. MUTTA- valitettavasti nähä tähteilijät saattavat jatkossa ohittaa muita, kun tätä asiaa ei tunneta... t.ope

Vierailija
4/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähti tarkooittaa, että viitonen jäi saamatta. Tähtiarvosanoja ei saa antaa, jos oppilas pystyy saamaan viitosen. Teoriassa näillä on sama hakukelpoisuus kuin tavallisillakin arvosanoilla, käytännössä ei tietenkään ole.

Vierailija
5/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 19:27"]

Kertoo, että on mukautettu. MUTTA- valitettavasti nähä tähteilijät saattavat jatkossa ohittaa muita, kun tätä asiaa ei tunneta... t.ope

[/quote]

kyllä sen kaikki keskiasteenoppilaitokset tuntevat, älä sure.

 

Vierailija
6/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole vähän nolo esim matikan 8* numero ysiluokan todistuksessa, jos ei osaa edes jakolaskua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

N lo on sana, jota ei pitäisi näissä yhteyksissä käyttää ollenkaan.

Vierailija
8/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 19:31"]

Eikö ole vähän nolo esim matikan 8* numero ysiluokan todistuksessa, jos ei osaa edes jakolaskua?

[/quote]

Jos ei osaa jakolaskua, niin 8* on kyllä mahdoton saada. Silloin ei yleensä osaa kertolaskuakaan ja koska kertolasku perustuu yhteenlaskuun niin...

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä nähnyt sellaisen todistukksen jossa näin on..

Vierailija
10/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*8 kertoo siitä, että oppilas on oppinut kahdeksikon arvoisesti itselleen yksilöllisesti määritellyn oppimäärän. Jollakin tuo oppimäärä voi olla jo lähellä oikeaa vitosen arvosanaan vaadittavaa tietoa, useimmilla se on jotain paljon paljon vähemmän. Eräällä oppilaalla yläkoulun yksilöllistetty oppimäärä sisälsi mm. yhteen- ja vähennyslaskun luvuilla 0-100, kertotaulut sekä laskimen käytön osaamisen muissa jokapäiväisissä laskutoimituksissa. Arvosana ei siis todellakaan kerro mitään osaamisesta, joskin ehkä jonkinverran siitä miten ahkerasti oppilas on omaa oppimääräänsä opiskellut.

 

Yksilöllistetty oppimäärä on todella harvinainen, ja sitä on yleensä lähinnä vain pidennetyn perusopetuksen oppilailla ja oppilailla joilla muuten on todella pahoja oppimisvaikeuksia, eli jotka eivät millään tukitoimillakaan saavuta perusoppimäärän arvosanaa viisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläinen kuva minullakin on, nro 11 mutta sitä tietoa on vaikea löytää mistään.

Vierailija
12/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtiarvosanat eivät mielestäni kerro esimerkiksi jatko-opintoihin haettaessa mitään todellisesta osaamisesta. Ongelma on nimittöin siinä, että käsittääkseni todistuksen mukana ei tule selvitystä millä perusteella on saatu esim se tähti-kasi eli todistuksen numeron perusteella ei voida tehdä mitäön oletuksia siitä mitä osaa.

Minusta olisi tärkeää, että tähtiarvosanoissa olisi samanlainen arvosteluasteikko kaikkialla kouluissa, se olisi vaan ns helpompi kuin normaali arvosteluasteikko. Normaalissa arvosteluasteikossahan on oletus mitä täytyy osata saadakseen esim kasin ja samalla lailla voitaisiin tehdä yleinen arvostelu yksilöllistetyssä oppimäärässä. Minusta lapsilla on oikeus saada hyviä numeroita silloin kun he ponnistelevat niiden eteen vaikka syystä tai toisesta ei pysty saavuttamaan perusopetuksen tavoitteita. Toisaalta haasteelliseksi valtakunnallisen tähtiarvosteluasteikon luomisen tekee se, että kyse on yksilöllistetystä oppimäärästä eli jokaisella on omanlaisensa tavoitteet. Ehkä vastaus olisikin siinä, että numeron lisänä olisi jonkilainen kirjallinen selvitys mitä tuon nuneron saamiseksi on täytynyt oppia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:25"]

Tälläinen kuva minullakin on, nro 11 mutta sitä tietoa on vaikea löytää mistään.

[/quote]

Siis mitä tietoa on vaikea löytää mistään? Tuo on täsmälleen nykyisen lain mukainen kuvaus asiasta.

Vierailija
14/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:25"]

Tälläinen kuva minullakin on, nro 11 mutta sitä tietoa on vaikea löytää mistään.

[/quote]

Siis mitä tietoa on vaikea löytää mistään? Tuo on täsmälleen nykyisen lain mukainen kuvaus asiasta.

[/quote]

 

Siis, netistä mitään tuolla hakusanalla aiheesta.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:17"]

*8 kertoo siitä, että oppilas on oppinut kahdeksikon arvoisesti itselleen yksilöllisesti määritellyn oppimäärän. Jollakin tuo oppimäärä voi olla jo lähellä oikeaa vitosen arvosanaan vaadittavaa tietoa, useimmilla se on jotain paljon paljon vähemmän. Eräällä oppilaalla yläkoulun yksilöllistetty oppimäärä sisälsi mm. yhteen- ja vähennyslaskun luvuilla 0-100, kertotaulut sekä laskimen käytön osaamisen muissa jokapäiväisissä laskutoimituksissa. Arvosana ei siis todellakaan kerro mitään osaamisesta, joskin ehkä jonkinverran siitä miten ahkerasti oppilas on omaa oppimääräänsä opiskellut.

 

Yksilöllistetty oppimäärä on todella harvinainen, ja sitä on yleensä lähinnä vain pidennetyn perusopetuksen oppilailla ja oppilailla joilla muuten on todella pahoja oppimisvaikeuksia, eli jotka eivät millään tukitoimillakaan saavuta perusoppimäärän arvosanaa viisi.

[/quote]

Meidän koulussamme on noin 400 oppilasta, ja joukossa parikymmentä tähtinumeron saajaa. Niitä annetaan useimmiten ruotsista, englannista ja matikasta. Eivät siis ole lainkaan harvinaisia.

Vierailija
16/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13, niin se numero ei tosiaan kerro mitään todellisesta osaamisesta verrattuna normaaliin oppimäärään. No toisaalta se on kai tähden tarkoitus mutta silti jotenkin hankalaa. Ne numerot ovat tavallaan hyödyttömiä siinä mitäänsanomattomuudessaan.

Vierailija
17/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:25"]

Tälläinen kuva minullakin on, nro 11 mutta sitä tietoa on vaikea löytää mistään.

[/quote]

Siis mitä tietoa on vaikea löytää mistään? Tuo on täsmälleen nykyisen lain mukainen kuvaus asiasta.

[/quote]

 

Siis, netistä mitään tuolla hakusanalla aiheesta.

 

[/quote]

Oletko hakenut esim. hakusanalla "yksilöllistetty oppimäärä"?

Vierailija
18/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:28"]Tähtiarvosanat eivät mielestäni kerro esimerkiksi jatko-opintoihin haettaessa mitään todellisesta osaamisesta. Ongelma on nimittöin siinä, että käsittääkseni todistuksen mukana ei tule selvitystä millä perusteella on saatu esim se tähti-kasi eli todistuksen numeron perusteella ei voida tehdä mitäön oletuksia siitä mitä osaa. Minusta olisi tärkeää, että tähtiarvosanoissa olisi samanlainen arvosteluasteikko kaikkialla kouluissa, se olisi vaan ns helpompi kuin normaali arvosteluasteikko. Normaalissa arvosteluasteikossahan on oletus mitä täytyy osata saadakseen esim kasin ja samalla lailla voitaisiin tehdä yleinen arvostelu yksilöllistetyssä oppimäärässä. Minusta lapsilla on oikeus saada hyviä numeroita silloin kun he ponnistelevat niiden eteen vaikka syystä tai toisesta ei pysty saavuttamaan perusopetuksen tavoitteita. Toisaalta haasteelliseksi valtakunnallisen tähtiarvosteluasteikon luomisen tekee se, että kyse on yksilöllistetystä oppimäärästä eli jokaisella on omanlaisensa tavoitteet. Ehkä vastaus olisikin siinä, että numeron lisänä olisi jonkilainen kirjallinen selvitys mitä tuon nuneron saamiseksi on täytynyt oppia. [/quote]

 

tähtiarvosanojen saajat hakevat yleensä joka tapauksesssa jossain harkinnanvaraisesssa (ent joustava) haussa, ja siinähän nämä asiat pitää hakupaperissa selittää.  Eli juuri tuo kaipaamasi selvitys lähtee hakupapereiden mukana. 

 

Vierailija
19/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 20:25"]

Tälläinen kuva minullakin on, nro 11 mutta sitä tietoa on vaikea löytää mistään.

[/quote]

Siis mitä tietoa on vaikea löytää mistään? Tuo on täsmälleen nykyisen lain mukainen kuvaus asiasta.

[/quote]

 

Siis, netistä mitään tuolla hakusanalla aiheesta.

 

[/quote]

Oletko hakenut esim. hakusanalla "yksilöllistetty oppimäärä"?

[/quote]

No nyt löytyi vähän jotakin lisätietoa.

Vierailija
20/20 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahmoud ei pärjää tavallisessa peruskoulun matematiikassa. Tämän takia Mahmoud lukee yksilöllistettyä matikan oppimäärää, josta saa hyvin helposti arvosanaksi *9 eli ns. tähtiysin. Sama arvosana tulee monesta muustakin aineesta.

Jaska osaa matikkaa paremmin kuin Mahmoud. Jaska saa tavallisesta matematiikasta arvosanan 8. Mahmoud ohittaa lukioon haettaessa Jaskan, koska Mahmoudilla on matematiikka (ja kielet ym.) 9. Tähti on pudotettu pois päättötodistuksesta.

Yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus ovat taas toteutuneet PISA-Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan