Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen hidan kielellinen kehitys..

Vierailija
25.04.2014 |

Tähän asti lapsi käyttänyt lähinnä vokaaleita ja tarkkakuuloinen saattanut saada sanoista selvää, mutta useimmiten ei. Äiti on äi-i, iskä on ih-ä, auto on au-au, leipä eppä, viili on iili jne. Konsonantit puuttuneet lähes kokonaan.

 

Nyt alkanut puhua "siansaksaa": bääbä-biibä-jöglö-göglg-blii-bää.. Siis ihan outoa mongerrusta. Mukaan tullut konsonantteja, mutta puheesta ei oikeasti saa mitään selvää.

 

Lapsi nyt 2,5v.  Pitäskö huolestua?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle on samaan aikaan tullut paljon uusia liikunnallisia taitoja, voi olla, että "kieli jää liikkumisen jalkoihin", eli siihen ei muun uuden oppimisen aikana ehdi kiinnittää vielä huomiota.

Vierailija
2/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa. Meillä tytär puhui tuossa iässä niin, että sanoi sanoista vain ekat tavut. Jossain vaiheessa huomasin että hän alkaa olla vähän vanha puhumaan niin, ja aloin teeskennellä etten ymmärrä mitä hän sanoo, jos ei sano koko sanaa. Aika pian tulikin koko sanat. Eihiän sitä älykäs lapsi viitsi sanoa pidempiä sanoja, jos lyhyemmästäkin kaikki ymmärtää :D Tämä lapsi on muuten jo yläasteikäinen ja erittäin lahjakas kielellisesit, tuosta alusta huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "astuu kielen päälle" on muuten todettu urbaanilegendaksi. Yleensä liikunnallisesti nopeasti kehittynyt on sitä myös kielellisesti.

Vierailija
4/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut ovat fiksuja, tyhmät tyhmiä, sporttiset sporttisia ja kömpelöt kömpelöitä. Parhaassa tapauksessa lapsi on fiksu ja sporttinen, pahimmassa tyhmä ja kömpelö. Taviksia ovat fiksut ja kömpelöt tai tyhmät ja sporttiset. C'est la vie.

Vierailija
5/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:15"]

Fiksut ovat fiksuja, tyhmät tyhmiä, sporttiset sporttisia ja kömpelöt kömpelöitä. Parhaassa tapauksessa lapsi on fiksu ja sporttinen, pahimmassa tyhmä ja kömpelö. Taviksia ovat fiksut ja kömpelöt tai tyhmät ja sporttiset. C'est la vie.

[/quote]

 

Veikkaan että itse olet tyhmä ja kömpelö?

Vierailija
6/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsi muuten käyttäytyy?

 

Onko kiinnostunut muista ihmisistä? Säilyttääkö katsekontaktin vai vältteleekö katsetta? Viihtyykö parhaiten omissa oloissaan vai seurassa?

 

Onko yliherkkä äänille tmv.?

 

Käykö päiväkodissa tai kerhossa, jossa muut aikuiset pääsevät seuraamaan lapsen käytöstä? Tiedätkö itse, mitä odottaa tämän ikäiseltä?

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:12"]

Tuo "astuu kielen päälle" on muuten todettu urbaanilegendaksi. Yleensä liikunnallisesti nopeasti kehittynyt on sitä myös kielellisesti.

[/quote]

 

Höpö höpö. Ensinnäkin "urbaanilegenda" tarkoittaa jotain ihan muuta kuin vanhaa kansanviisautta :) :) :). Toiseksi ko. asia tunnetaan yleisen kielitieteen opinnoissa ja kasvatus- sekä liikuntieteiden pedagogiikkaosiossa. On toki olemassa sekä kielellisesti että liikunnallisesti lahjakkaita lapsia, mutta se on sitten ihan toinen asia...

 

Vierailija
8/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapeutin arvioon kannattaa laittaa. Täällä ainakin jonot on niin pitkät, että jos nyt ilmottautuu jonoon, ajan saa puolen vuoden päästä.

 

Meidän samanikäinen onneksi sanoo jo sanoja, vaikka ei hurjan montaa. 4-vuotias ei siinä iässä puhunut tuon enempää, tosin saikin sitten diagnoosiksi verbaalinen dyspraksia ja puheterapiaa tulee saamaan vuosia. 6-vuotias oli kanssa tuota vajaita sanoja tasoa tuossa iässä, mutta sai neljään vuoteen mennessä kiinni ikätason, tosin puheterapeutin avustuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhainen kehitys ja lahjakkuus eivät ole sama asia. Lapsi voi kehittyä jollain osa-alueella varhain tai myöhään, mutta se ei sanele sitä, miten lahjakas hän on samassa asiassa kouluiässä tai aikuisena verrokeihin nähden.

Vierailija
10/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:27"]

Varhainen kehitys ja lahjakkuus eivät ole sama asia. Lapsi voi kehittyä jollain osa-alueella varhain tai myöhään, mutta se ei sanele sitä, miten lahjakas hän on samassa asiassa kouluiässä tai aikuisena verrokeihin nähden.

[/quote]

 

 

 

Hakisin kuitenkin ajoissa apua kielellisen kehityksen hitauteen, koska muuten voi olla vaikeuksia pysyä mukana eskarissa ja koulussa. Mitä varhemmin saa apua, sen parempi. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:27"]

Varhainen kehitys ja lahjakkuus eivät ole sama asia. Lapsi voi kehittyä jollain osa-alueella varhain tai myöhään, mutta se ei sanele sitä, miten lahjakas hän on samassa asiassa kouluiässä tai aikuisena verrokeihin nähden.

[/quote]

 

 

 

Hakisin kuitenkin ajoissa apua kielellisen kehityksen hitauteen, koska muuten voi olla vaikeuksia pysyä mukana eskarissa ja koulussa. Mitä varhemmin saa apua, sen parempi. 

 

[/quote]

 

Siihen kouluikään vaan on aika pitkä aika... Meillä tytär oli tuossa iässä hidas oppimaan, mutta toisaalta sittne yhtäkkiä tapahtui paljon kehitystä ja mm 4-vuotiaana osasi jo lukeakin, ilman opettamista... Kouluun mennessä ei todellakaan ollut kielellisen kehityksen suhteen enää jäljessä muista, oikeastaan päinvastoin ja siksi vähän pitkästyikin pari ekaa vuotta koulussa.

 

Vierailija
12/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emminä asiasta mittään tiedä, mutta äkkiä ajattelisin, että tuo mongerrus on sitä, kun mukula treenaa kieltään, vähän semmoista omatoimista mustankissanpaksutpokset. Eli älä vain mene häiritsemään. Eihän niitä konsonantteja saa sinne väleihin ennen kuin on treenannut niiden lausumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:27"]

Varhainen kehitys ja lahjakkuus eivät ole sama asia. Lapsi voi kehittyä jollain osa-alueella varhain tai myöhään, mutta se ei sanele sitä, miten lahjakas hän on samassa asiassa kouluiässä tai aikuisena verrokeihin nähden.

[/quote]

 

 

 

Hakisin kuitenkin ajoissa apua kielellisen kehityksen hitauteen, koska muuten voi olla vaikeuksia pysyä mukana eskarissa ja koulussa. Mitä varhemmin saa apua, sen parempi. 

 

[/quote]

 

Siihen kouluikään vaan on aika pitkä aika... Meillä tytär oli tuossa iässä hidas oppimaan, mutta toisaalta sittne yhtäkkiä tapahtui paljon kehitystä ja mm 4-vuotiaana osasi jo lukeakin, ilman opettamista... Kouluun mennessä ei todellakaan ollut kielellisen kehityksen suhteen enää jäljessä muista, oikeastaan päinvastoin ja siksi vähän pitkästyikin pari ekaa vuotta koulussa.

 

[/quote]

 

 

Hienoa, että teillä kävi noin hyvin. Miten pitkään kannattaa jäädä odottamaan? Entä jos taustalla onkin jotain, johon olisi hyvä puuttua ajoissa? 

 

Suosittelisin varaamaan neuvolan ylimääräisen tarkastuksen ja jos neuvolassa nähdään, että lapsi muuten normaali, jäisin huoletta odottamaan. Jos siis itse olisin epävarma, kuten ap tuntuu olevan, kun tämän aloituksen teki.

 

Vierailija
14/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kieli lapsella on hyvä asia, se tulee pienellekin lapselle jolla puhetta alkaa tulla varhaisemmin.

 

Puheterapia ei ota lapsia ennenkö ikää on 3- vuotta. Mutta todellakin kannattaa lähetteestä puhua neuvolassa jo nyt, ennenkö teillä on 3- vuotis tarkistus niin pääsette aloittamaan terapian jos tarvitsee.

 

Ihan käsittämätön oli jonkun aikaisemman vähättely: meillä lapsi oli ihan muutaman pikku viilauksen takia puheterapiassa 3- vuotiaasta ja saatiin S- ja R- viat ja liuta konsonanttivirheitä kuriin esikoulun aikana: siihen kaikkeen meni vuosien harjoittelu!

 

Puheviat ei korjaannu helposti ja jo esikoulu on lapselle uusien asioiden opettelua; puhumattakaan puhevian korjaamiset kun lapsi on koulussa. Se on raskasta lapselle.

 

Ehdottomasti soitat neuvolaan ja kerrot huolesta ja menette vaikka nyt vielä ennen kesää neuvolakäynnille niin terkka näkee lapsen puheen edistymisen paremmin kun sitä nyt seuraatte. Saattaa neuvolasta irrota jotain harjoitusohjeitakin lapselle, mutta seuranta on tärkeää. Ei sillä että mitä muut osaa ja sinun ei vaan se että sinun lapsesi saa itselleen juuri oikeaa apua, riittävän ajoissa.

 

Jos lapsi aloittaa puheterapian vaikka 5- vuotiaana: vähättelette ongelmaa 3- vuotistarkastuksessa ja vasta 4- vuotiaana lapsi todetaan avuntarvitsijaksi niin huonolla onnella lapsi on vasta 5- vuotiaana puheterapeutin edessä ja sitten alkaakin esikoulu: miten mahtaa käydä kouluvalmiuden kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokelsiko normaalisti vauvana? Pitikö lorutteluista? Kommunikoiko ilmeillään? Reagoiko kysymyksiin ja vuorovaikutukseen?

 

 

 

Jos kyllä, niin en olisi huolissani.

Vierailija
16/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 16:27"]

Varhainen kehitys ja lahjakkuus eivät ole sama asia. Lapsi voi kehittyä jollain osa-alueella varhain tai myöhään, mutta se ei sanele sitä, miten lahjakas hän on samassa asiassa kouluiässä tai aikuisena verrokeihin nähden.

[/quote]

 

 

 

Hakisin kuitenkin ajoissa apua kielellisen kehityksen hitauteen, koska muuten voi olla vaikeuksia pysyä mukana eskarissa ja koulussa. Mitä varhemmin saa apua, sen parempi. 

[/quote]

En sanonutkaan, etteikö kannattaisi hakea apua jos on huolissaan. Totesin tuon vain viitaten ylempänä olleeseen viestiin, joka sekoitti lahjakkuuden tähän.

Tietysti ap:n kannattaa viedä lapsi tutkimuksiin jos huolettaa.

Minäkin uskon, että ap:n lapsella on nyt kyse siitä, että hän on vain löytänyt nyt ne konsonantit ja treenaa niitä. Oma 2-vuotiaani tuntuu olevan samassa vaiheessa. En ole huolissani, koska olin itsekin myöhäinen puhuja, mutta etenin sitten harppauksin. Lukemaan opin itse ennen kouluikää ja koulussa olin aina luokkani parhaimmistoa kielellisissä aineissa. Ammattinikin on "kielellinen".

Vierailija
17/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos 3-vuotias ei vielä puhu? 

Vierailija
18/20 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mukula puhhuu paasmittaa kovasti, ei siitä kyllä selvää saa muuta kuin tietyt sanat mutta poika ymmärtää mielettömän paljon. Eikä ole kuin reilu 1,5v. Esim jos totean käsien olevan likaiset-> poika toteaa kakka samalla kun katsoo käsiä. Että en olis kyllä alottajankaa kohalla välttämättä huolissaan, ellei tunnu siltä että puhe ei yksinkertaisesti kehity useampaan kk yhtään.

Neuvolassa näin saman ikäisen pojan joka puhui selvästi kuin ruuneberi konsanaan. Mutta liikkui kömpelömmin kuin oma poika, joten enpä tiiä onko niin kaukaa sanottua että puhe tai liike jättää toisen varjoon toisen kehittyessä nopeammin..

Vierailija
19/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vielä huolestua. Jos vielä puoli vuotta tai yli menee noin, sitten rupeaisin harkitsemaan toimenpiteitä.

Vierailija
20/20 |
26.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulo kannattaa tarkastaa. Meidän lapsi alkoi puhumaan vasta kun liimakorvakierre hellitti. Kuinkas äännät konsonantteja jos et kuule niitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä