Valinnaisen kotitalouden arvostelu yläkoulussa ov
Poikani on 8. luokalla ja valitsi kotitalouden valinnaisaineeksi (lisäksi ylimääräisen kielen ja tietotekniikan).
Ihmettelemme kotitalouden arvostelua. Poika on lukuaineissa lahjakas (ka 9,5) ja taitoaineissakin ihan hyvä - ainakin tekee parhaansa ja numerot 8-9. Käytös on 9. Kotitalouteen sai numeroksi 7, vaikka kyseessä on pojan lempiaine (ei ainakaan "asennevammaa" ko. ainetta kohti, eihän hän sitäpaitsi olisi valinnut kotitaloutta, jos inhoaisi sitä).
Tunnilla osallistuu ja tekee parhaansa, teoriakokeesta sai 10-, kotonakin kokkailee silloin tällöin. Opettaja oli antanut kaikille ryhmän pojille joulutodistukseen numeroksi 7 ... suurimmalle osalle tytöistä 8 ja muutamalle 9.
Kotitalousnumerolla ei sinänsä ole merkitystä - poika menossa lukioon - mutta ei 7 ihan reilulta arvosanalta tunnu. 8 olisi ok. Mitä mieltä olette?
Kommentit (43)
Tuntuupa todella epäreilulta, kun teoriakokeen numero noin hyvä. Jos teoriakokeen osuus olisi kolmasosa numerosta, niin muut on arvioitu 6 arvoiseksi toiminnaksi ja siitä kai pitäisi oikeasti olla jo jotain perustavanlaatuista näyttöä. Numero 6 tarkoittaa hutilointia, ohjeiden noudattamatta jättämistä, välinpitämätöntä suhtautumista oppiaineeseen jne.
Ehdottomasti kehotan kysymään opettajalta perusteita numeroon. 7 ei ole hyvä numero vaan nimenomaan numero, joka kehottaa petraamaan. Jos poikasi ei tiedä, mitä petrata, ei hän voi onnistua paremmin myöhemminkään. Varsinaiset laiminlyönnit ja käytöshäiriöt pitäisi näkyä wilmassa, joten syy on jokin muu. Kirjoita opettajalle (ja samalla kopio rehtorille), että poikaa jäi vaivaamaan huono kotitalousnumero valinnaisaineesta. Teoriakoe oli 10- eikä poika keksi, mitä olisi voinut noin pahasti mokata, että numero on 7. Voisiko opettaja kertoa, missä pitäisi parantaa ja missä on mennyt vikaan?
Rehtorille viesti siksi, että jos oikeasti saa 7 numeroksi eikä keksi yhtään syytä, miksi se on noin huono, niin on parempi varmistaa, että opettajan pitää antaa kunnollinen selvitys asiasta eikä vain huitaista asiaa ohi epämääräisillä osallistu enemmän ja ole kiinnostuneempi - ilmaisuilla.
Itselläni aikoinani oli kotitalouden teoriakoekeesta arvosana 10, ja olin todella aktiivinen tunneilla, osasin tehdä työt todella hyvin, ja autoin myös muita. Silti minulla oli aina numerona "vain" 9, mikä ihmetyttää vieläkin. Opettajalla oli oikeasti joku ihme periaate, ettei anna kenellekään kymppiä.. vaikka osasin tehdä vaikka mitkä tuulihatut tuosta vain (isosiskoni on suurtalouskokki ja äitini leipuri, joten olin saanut kotona ammattilaistason opastusta)
Tiedoksi, että käytöstä ei saa arvioida aineen numerossa. Opettajalla on oltava selkeä näyttö numeron takana. Kysyisin ilman muuta opettajalta. Selvästikään numero ei ole linjassa muun kouluosaamisen suhteen, joten väistämättä tulee mieleen, että opettaja on joku oman tien kulkija. Ties vaikka on jo aiempia valituksia avissa tms.
34: Tarkennatko vielä? Käytöstä ei saisi arvioida aineen numerossa? Huono käytös kotitaloustunnilla osoittaa nimenomaan huonoa asennetta opiskelua kohtaan: "en välitä kuunnella, ei kiinnosta siivota, häiritsen muita jne., mutta minulle annetut työni teen kympin arvoisesti." Logiikallasi siis huonosti käyttäytyvän, mutta 10 arvoisesti työskentelijän pitäisi saada hyvä arvosana?
Käytöksen arvosana on erikseen, mutta työskentely näkyy aineen arvosanassa. Näin esim. oppilas joka räplää jatkuvasti kännykkää tunneilla, saa sen takia huonomman käytösarvosanan, mutta myös aineen arvosana alenee, koska kännykän räpläämiseen käytetty aika on pois tunnin työskentelystä.
Ap:n tapaukseen: On toki mahdollista, että opella on puolueellinen arviointi. Pitäisin kuitenkin todennäköisempänä, että kyseisten poikien toiminta noilla köksäntunneilla ei ole kiitettävän tasoista. Usein juuri kiltit pojat ovat niitä, joilta puuttuu esim. aloitekyky, joten kaikki tehtävät joutuu heille ohjeistamaan yksitellen eivätkä he tee mitään itsenäisesti. Se ei ole kiitettävää työskentelyä kotitaloudessa. Tällöin pojat eivät varmaankaan tee omasta mielestään mitään väärin, mutta eivätpä kuitenkaan työskentele oma-aloitteisuutta ja taitoja ja tietoja osoittaen.
Kotitalous kuuluu muuten taito- ja taideaineisiin, eikä siinä tarvitsisi pitää teoriakoetta lainkaan. Arviointi voi lain mukaan perustua myös pelkkään jatkuvaan näyttöön eli tuntityöskentelyyn.
Minusta ap:lla on kaikki syyt lähettää opettajalle ihan ystävällinen Wilma-viesti, jossa hän kysyy, mikä kotitalouden käytännön työskentelyssä on pojalla mennyt pieleen, kun hän sai arvosanaksi vain 7, vaikka teoriakokeesta oli 10-. Se ei ole valittamista, vaan täysin asiallinen kysymys. Sen sijaan en lähettäisi kopiota rehtorille (koska se kertoisi jo selvästi siitä, että olet valittamassa) enkä kirjoittaisi viestiin "poikaa jäi vaivaamaan" (sekin antaa helposti vaikutelman valittamisesta).
Ap:n antamilla lähtötiedoilla vaikuttaisi todennäköisimmältä, että opelle on tullut ihan näppäilyvirhe numeroa kirjatessa.
Jos olet joskus järjestänyt synttärijuhlat kotonasi lapsellesi jossa 20 lasta tai suunnilleen niin tiedät varmasti että huomaat erilaisia piirteitä eri lapsista. Ja ei ole helppoa.
saakelin rankkaa.
Miksi opettaja haluaisi antaa huonon arvosanan sellaiselle joka tekee hänen työstään mukavaa ja kivaa? Jos on aloitekykyinen, tekee hommansa, auttaa muita (kun kymmenen pyytää samaa aikaa apua omaan juttuunsa), SIIVOAA JÄLKENSÄ (ap et kommentoinut tähän mitään, onko poikasi gordon ramseyn tasoinen kokki mielestäsi jolle ikävät ja tylsät ja ne aikaavievät hommat eivät kuulu, monissa töissä valmistelut ja loppusiivoukset vievät enemmän kuin itse tekeminen ja ne ovat ikäviä ja tylsiä).
Mikä on opettajan motiivi?
Työ on kuluttavaa ja raskasta. Mikä on se motiivi jos opettaja haluaa antaa hyvälle oppilaalle huonon?
Oikeasti, sellaiset opettajat ovat harvassa jotka eivät ole kiitollisia niille muutamalle oppilaalle, jotka kuuntelevat, noudattavat ohjeita, sääntöjä, mutta silti tarttuvat omatoimisesti hommiin ilman tarvetta turhaan pelleilyyn tai esiintymiseen tai suun soittamiseen.
Jos niitä synttäreitä järjestät niin varmasti sinäkin inhoat sitä oppilasta joka ei hajota kotiasi, ei metelöi älyttömästi, ei väitä vastaan, ymmärtää että sinun kodissa sinun säännöt, ....
Voit kuvitela kutsuvasi tällaisen uudestaan, joka kunnioittaa sinua ja ottaa huomioon muut. Aivan samalla tavalla opettajalla on motiivi siihen että palkitsee ne jotka eivät tee hänen työstään helvettiä.
Omalta kouluajalta muistan, että nörttipoika ei yleensä ainakaan auta ketään. Hän saa uppoutua omaan pikku maailmaan jossa puuhailee omiaan ja äiti tekee valmiiksi omalle einsteinilleen voileivät kotona ja ostaa vaatteet ja laittaa valmiiksi vielä 18-vuotiaalle.
Sen sijaan hyvä tyttöoppilas joutuu koulussa ottaa myös muut huomioon ja jo päiväkodissa hänet laitetaan auttelemaan näitä poikia.
siis tutkimusten mukaan tytöt laitetaan auttelemaan poikia, jo päiväkodissa, kun touhua on videokuvattu.
ja tytöt myös kotona hoitavat käytännön asiat, ostaa vaatteensa ym jo pienenä pojat ei.
Sitten sanotaan että pojat ovat jotenkin neroja ja taipuvaisia älykkyyteen ja kiinnostumaan tästä yhdestä alueesta jo pienestä, vaikka kasvatus on täysin erilainen.
Ei tyttö saa istua vain tattina auttamatta muita, hänelle tämä opetetaan jo vauvavaieheessa että muut ja muiden tarpeet huomioidaan.
Sitten hyvästä poikaoppilaasta tulee laasanen, joka itkee ja valittaa kun seksikäs ja kaunis nainen ei halua alkaa hänelle äidin korvikkeksi ja orjaksi tekemään kaikki oikeat työt
samaisessa eteläisen oulun koulussa on kaksi opea, toinen suosii vain lestoja (joita on paljon) . Meidän pojalla on aina ollut 9 kotitalous, mutta kun opettaja vaihtui niin numero oli 7 (kuten kaikilla muilla paitsi lestoilla)
Ja ne lestat villitsevät ja pelleilevät KOKO ajan. Olimme kerran seuraamassa tuntia jonain tutustumispäivänä
Niin että aika omituista jos hän ei itse sitä opettajalta kysynyt. Miksi?
Joko opettajalla on asennevamma poikia kohtaan (ihan mahdollista), tai sitten tunneilla on tapahtunut jotain, mikä on johtanut huonompaan arvosanaan. Ihan kaikkea ei välttämättä kotiin asti kerrota, ja usein voi käydän niin että muutaman toheloinnista rangaistaan kollektiivisesti. Ainakin meidän poikamme kotitalouden tunneilla tuntuu välillä olevan vähän liiankin hauskaa, uskon tämän vaikuttavan arvosteluun (ja poika on "nörttien" luma-luokalla). Terveisin kasiluokkalaisen pojan äiti.
Kotitaloustunneilla arvioidaan kokonaisuuden hallintaa johon kuuluu myös "loppusiivoukset". Eli jos poika ei koskaan itsenäisesti laittele tavaroita paikoilleen, pyyhi pöytiä jne niin numero laskee.
Tahallinen pelleily suolan ja sokerin kanssa laskee numeroa.
Ehkä hänen ei mielestään kuulu hoitaa loppusiivouksia, kuulemma helvetin saastaiseen pöytään joutuu usein tulla, vaikka itse siivoaa viimeisen päälle lähtiessään. ilmeisesti opettaja ei osaa vaatia pojilta, jotka eivät kuulemma siivoa.
Omallani arvosana 8 ja on lempiaine myös ja on tunnollinen ja kokkaa kotona ja on myös valinnainen.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 13:55"]
Taitoaineista opet saa antaa numeroita pärstäkertoimen mukaan niin se vaan on. Siksi numerot pitäisi poistaa käsityöstä, liikunnasta, musiikista ja kotitaloudesta. Varsinkin liikunnasta koska huono juttu kansanterveydelle kun seiskan oppilaat alkaa inhoaan liikuntaa.
[/quote]
Liikuntanumero suomessa pelkästään pallopeleistä, muuta ei harrasteta enää, ennenvanhaan pelkästään voimistelusta.
[/quote]Niin totta, että pärstäkertoimen mukaan, niin kotitaloudessa kuin liikunnassa.
Ei kuitenkaan kaikissa paikoissa pelkistä pallopeleistä, eikä aina muustakaan tietystä lajista, koska koko ikänsä kunnan edustusjiukkueiden vakiokalustoon kuuluneille on annettu liikunnasta 7, paljon huonommin liikkuville mutta paremmin opettajalle hymyilleille vähintään 8.