Kannattaako lähihoitajan opiskella sairaanhoitajaksi?
Palkkaus mulla on kaikkien kokemus- ja muiden lisien kanssa n. 3000 e brutto. Vanhustyö on nähty ja koettu, se ei ole enää vaihtoehto. Olen täysin kyllästynyt niihin hommiin. Perushoito, ei kiitos. Paskalla läärääminen, ei kiitos. Nyt olen tehnyt määräaikaisia hommia näytteenottajana ja se on mukavaa, koska saan tehdä töitä pääasiassa yksin.
Kaipaan itsenäistä työtä ilman että joku hönkii niskaan jatkuvasti. Mulla on yliopistotausta (ala ei työllistä), ja tuntuu että joudun alisuorittamaan jatkuvasti niin töiden kuin älyn puolesta. Tulevissa sh-harjoittelussa mietityttää myös hierarkia. En siedä vittuilua tai kyykyttämistä, vaan lataan takaisin samantien. En siis ole tarpeeksi nöyrä.
Kannattaako palkan takia opiskella vai onko näillä spekseillä nykyinen homma jo ihan lottovoitto?
Kommentit (16)
Sanotaan, että armeija on hyvin hierarkinen paikka. Toki se sitä on. Mutta varmasti vähintään yhtä hierarkine paikka on sosiaali ja terveyssektori. Monesti hyvästä syystä.
Mutta ikävä siinä mielessä, että se vastaanottaa huonosti erilaisia "poikkeus yksilöitä" eli vaikka Ap:lla olisi varmasti potentiaalsita osaamista yliopistotaustataan johtuen eritavoin kuin "vain" tavallisella" lähihoitajalla, jolla lähihoitajan tutkiton on mahd, ainoa "yleisen peruskoulun" lisäksi, niin hän ei pääse tai on hyvin vähän paikkoja (teitämättä nyt tarkemmin, mitä Ap on aiemmin yliopistolla opiskellut), joissa hän mahd. pääsee kunnolla käyttämään tätä potentiaalsita osaamistaan. -
Joten käytännössä, jotta hän voisi päästä hyödyntämään omaa osaamispotentiaaliaan tarkoittanee useimmiten sitä, että hän on pakotettu joku opiskelemaan lisää (mahd. kokonaan uuden tutkinnon sosiaali ja terveyspuolelta) tai vaihdettava kokonaan sektoria ja yrittää työllistyä jonnekin muualle, jossa taas paikan saaminen, jossa vosi hyödyntää jo hankittua osaamist ja saada siitä vielä nykyistä paremman palkan on varmasti myös vaikeaa.
Uskovainen mies
Sairaanhoitajana ei ole sen parempaa. Vielä jopa hirveämpää isomman vastuun takia. Mitään korkealentoista shn työssä ei myöskään ole. Vaihda mieluummin alaa.
Palkkasi nousee pari sataa euroa, jos opiskelet sairaanhoitajaksi. Toki työmahdollisuudet lisääntyy. Mihin haluaisit töihin?
Jos sairaanhoitajaksi haluat opiskella, niin kannattaa opetella olemaan nöyrä harjoittelujen aikana eikä heti ladata takaisin. Menee pahimmassa tapauksessa harjoittelu hylkyyn.
Itse olen vanhuspuolella lähihoitajana ja myös niin kypsä siihen työhön. Opiskelen töiden ohessa sairaanhoitajaksi siksi, että työmahdollisuudet laajenee sairaanhoitajana.
Haluaisin jotain mahdollisimman vähähierarkista työtä. Ehkä joku psykan puoli.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaanhoitajaksi haluat opiskella, niin kannattaa opetella olemaan nöyrä harjoittelujen aikana eikä heti ladata takaisin. Menee pahimmassa tapauksessa harjoittelu hylkyyn.
Itse olen vanhuspuolella lähihoitajana ja myös niin kypsä siihen työhön. Opiskelen töiden ohessa sairaanhoitajaksi siksi, että työmahdollisuudet laajenee sairaanhoitajana.
Mitä pitää suodattaa? Vittuillaanko tai vinoillaanko sulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut mitään pahempaa tähän mennessä, mutta muutama harjoittelu on vielä tiedossa. Saattaa tulla raskas harjoittelu seuraavasta koska menen ruotsinkielisen alueen sairaalaan jossa kyllä henkilökunta osaa suomea, mutta saattaa osa veemäisyyttään puhua vain ruotsia suomenkielisille opiskelijoille. Mä en ruotsia pahemmin osaa.
Aloituksesi perusteella ei kuulosta siltä, että sairaanhoitajaksi kouluttautuminen olisi sinulle ratkaiseva apu muutostarpeisiisi. Onko yliopistotutkintosi pohjalta lisäkoulutuksen hankkiminen mitenkään mahdollinen väylä sopivampaan työhön? Jos ei, niin ehkä terveydenhoitoalalta vaikka bioanalyytikon tutkinto voisi vastata toiveisiisi paremmin, samoin fysioterapeutti, toimintaterapeutti ja kuntotuksenohjaaja ovat aika itsenäisiä tehtäviä.
Voihan olla tosiaan että koko hoivapuoli ei vaan kerrassaan sovi enää mun pirtaan. Voisin itseasiassa miettiä vielä tuota akateemiseen maailmaan paluuta ja lisäopintoja. Vituttaa ajatus että jäisi loppuiäksi alisuoriutujaksi.
Ap
Ootko harkinnut bioanalyytikon koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Ootko harkinnut bioanalyytikon koulutusta?
En itseasiassa ole. Jäänyt vähän peittoon heidän toimenkuvansa. Voisin tutustua kyllä. Joku joka työskentelee bioanalyytikkona voi myös mielellään kertoa tänne kokemuksia!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla tosiaan että koko hoivapuoli ei vaan kerrassaan sovi enää mun pirtaan. Voisin itseasiassa miettiä vielä tuota akateemiseen maailmaan paluuta ja lisäopintoja. Vituttaa ajatus että jäisi loppuiäksi alisuoriutujaksi.
Ap
Ymmärrän. Ja on mukavaa lukea, että ei ole ainoa, jolla on tällainen ajatus. - On tai siis oli erinomaisen ikävää kuulla työkkäristä kehoitus, että josko vaikka opiskelisit lähihoitajaksi? - Joo ei ole tarkoitus väheksyö yhtään lähihoitajana tooimivaa. Mutta en minä sitä varten halunnut suorittaa ja tehdä opintojana yliopistossa, että vajaa paria vuotta myöhemmin opintojeni päättymisestä minua kehoitetaan vaihtamaan alaa ja siirtymään opsiekelmaan lähihoitajaksi; johon on vähän tylsä kuulla kannustukseksi, että olsi kannattanutvalita ja päättää toinen ala, jota siellä yliopistossa opiskeli. Ja saman aiaksiesti kuunnella kuinka puhutaan siitä, että miten Suomi tarvitsee vähintään satoja tai tuhansia kouluettuja muita ns. huippuosaajia muualta maailmalta tänne mutta tällaisen asian ääneen sanominsella saan vain rasistin leiman otsaani, joka tuskin helpota omaa työllsitymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut mitään pahempaa tähän mennessä, mutta muutama harjoittelu on vielä tiedossa. Saattaa tulla raskas harjoittelu seuraavasta koska menen ruotsinkielisen alueen sairaalaan jossa kyllä henkilökunta osaa suomea, mutta saattaa osa veemäisyyttään puhua vain ruotsia suomenkielisille opiskelijoille. Mä en ruotsia pahemmin osaa.
Mulla oli joskus vähän sama homma eräässä ruotsinkielisessä kunnassa. Pyysin heti alussa että mulle puhuttaisiin mahdollisimman paljon ruotsia että oppisin sitä samalla. Tämä vei heti mahdollisilta kyykyttäjiltä aseen pois. Opin kyllä hyvin ruotsia samalla, eikä kukaan koittanut kieliasialla päteä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus vähän sama homma eräässä ruotsinkielisessä kunnassa. Pyysin heti alussa että mulle puhuttaisiin mahdollisimman paljon ruotsia että oppisin sitä samalla. Tämä vei heti mahdollisilta kyykyttäjiltä aseen pois. Opin kyllä hyvin ruotsia samalla, eikä kukaan koittanut kieliasialla päteä.
Ap
Mä olen menossa sinne oppimaan sitä työtä, en kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mä olen menossa sinne oppimaan sitä työtä, en kieltä.
Toivottavasti sattuu hyvät tyypit kohdalle eikä mitään kielikukkoilijoita.
Ap
Ei se palkan takia kannata, vaan siksi että valinnanvara töiden suhteen lisääntyy. Parannat siis markkina-arvoasi eikä tarvitse jäädä paskoihin duuneihin, koska voi vaihtaa parempaan. Lähihoitajana tarjolla on lähinnä sitä samaa paskaa eri paketissa joka puolella.