Opettaja toitottanut jo pari vkoa oppilaille ettei anna numeroa 10
Kuin hyyyvin harvoin ja hyyyvin kitsaaasti jos silloinkaan.
Ja nyt joulutodistuksiin on lisäksi paljon ankarampi arvosanojen suhteen kuin kevät.
Eli voinemme odottaa numeroita 8-9 pojalle joka saanut yhtä 8+ (koe jonka maksimipistemäärä oli 40 ja poika sai pisteitä 34) lukuunottamatta kaikkien aineiden kaikista kokeista/sanakokeista numeroita 9+ - 10+ ja joka tekee _aina_ läksynsä, ei myöhästele koskaan, on hyvä ja pidetty kaveri muille, on tunneilla aktiivinen eli viittailee jne. keskittyy opettajan sanojen mukaan "loistavasti vaikka luokan vilkkain vesseli istuisi vieressä" jne.
Minusta vaan on väärin jos ei lasta sitten arvosteta antamalla kymppejä, saahan ne kutosenkin oppilaat kiitosta ja kannustusta toiminnastaan ja saavat sitten seiskan jne.
Kommentit (86)
Mä en kanssa tajua, että miksei koulun arvostelu voi keskittyä siihen mitä siellä koulussa opetetaan, ja miten hyvin sen osaa. Jos saa kokeista väh 9,5 ja on aktiivinen, se on kymppi. Jonkun harrastuneisuuden arviointi kuulostaa aika mutulta.
Taitaa tuo arvostelu olla aika opettajakohtaista. Mun lasten koulussa saa 10 jos on sen arvoisesti opiskellut eli saanut kokeista vähintään 9,5 ja osoittanut muutenkin kiinnostusta ja ollut aktiivinen. Ja kehunpa tähän loppuun, että esikoinen sai lukuaineiden keskiarvoksi tänä syksynä tasan 10 ja lisäksi pari kymppiä taideaineista.
Mun veljeni on ollut Mensan jäsen 23-vuotiaasta. Peruskoulusta läksi alle kasin keskiarvolla.
Onko se tyhmä vai fiksu?
Jos kokeista on tullut päälle ysiä ja kymppi miikkoja ynnä yksi kasi plus, niin millä perusteella tuosta pitäisi kymppiä todistukseen antaakaan..? Kokeiden keskiarvo kun on lähempänä ysiä kuin kymppiä.
Koulunumero taitaa kertoa enemmän jostain muusta kuin oppilaasta. Opettajasta ja opetuksen tasosta. Etenkin heikompien numeroiden suhteen opettajakin voisi välillä katsoa peiliin. Voisiko opetuksessa jotain tehdä toisin, että oppilaiden numerot nousisivat? Onko opiskelumotivaation ja asian kiinnostavaksi tekemisen eteen tehty kaikki mahdollinen?
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 18:36"]
Toki, olen vain "hieman" kyrsiintynyt tähän koulumaailmaan jossa tuntuu olevan vallalla niiden "heikompien" hyysääminen ja erityisoppilaiden kustannuksella sitten muut kärsivät, ne jotka haluaisivat oppia ja keskittyä. Ja jos se sama mentaliteetti ulottuu myöskin arvosanojen antoon niin kyllä on paskaa.
ap
[/quote]
Olen pahoillani, mutta ei se meille vanhemmillekaan ole helppoa olla "heikomman" koululaisen äiti. Ole kiitollinen, että pääset helpolla, lapsesi on kiinnostunut koulusta jne :)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:33"]
Mun veljeni on ollut Mensan jäsen 23-vuotiaasta. Peruskoulusta läksi alle kasin keskiarvolla.
Onko se tyhmä vai fiksu?
[/quote]
Laiska ;)
Minä olen opettaja ja aikanaan kouluaikana aktiivinen. Minulla on kolme lasta, joista vanhin on todella rauhallinen, hiukan hidaskin ja hiljainen. Aina, ekasta lähtien, on ollut sanomista siitä, ettei ole tarpeeksi aktiivinen tuntitilanteessa. Viittaa kyllä, jos ehtii miettiä vastauksen, muttei mielellään yksin, koska ujostelee ainakin vieraammalle opelle vastata. On alkanut nyppiä tää juttu, koska lapsen persoona on vain arka, vaikka osallistuukin toimintaan ihan hyvin ja osaa olla ryhmässä. Miksi häntä rangaistaan numeroissa vuodesta toiseen siitä, että ei ole sellainen "joka paikan aktivisti", kuten esimerkiksi itse olin aikanaan. Miksi hän ei saa kymppiä todistukseen, vaikka osaa kaiken, tekee kaikki tehtävät ja kokeistakin tulee 10 tai 10-? Miksi selvästi heikommin osaavaa, mutta luonteeltaan ekstroverttia, palkitaan kympillä?
Tämä on ollut siinäkin mielessä avaavaa, että olen alkanut itse antamaan hiljaisille parempia numeroita, jos ovat positiivisia, yrittelijäitä ja tekevät kaiken tarvittavan. En vaadi enää sitä, että pitää koko ajan olla käsi pystyssä kyselemässä tai vastaamassa.
Onneksi lukiossa annetaan numerot kokeiden perusteella ja lopetetaan tuo persoonallisuuden liika painottaminen...
Onko näin? Luulin, että olisi toisin päin. Hitto, onpa sitten omena pudonnut kauemmas puusta kun kuvittelinkaan. Itse sain kaseja ja tytär saa ainoastaan kymppejä ja joskus ysejä.
.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 18:34"]
Nykyinen 8 on entinen 9. Entiset kympin oppilaat ovat nykyään yhdeksikön oppilaita. Kympin rajat ovat todella korkealla, eikä oppilas jolla on 8+ kokeesta ole kympin tasoinen. Yhdeksikkö on jo todella hyvä numero!
[/quote]
Ymmärrä nyt, että opettaja rauhoittelee oppilaita, etteivät he pety liikaa, kun todistus tulee. Oppilailla saattaa olla sellainen käsitys, että vain kymppi on hyvä numero. Nykyisen arvostelun mukaan kasi on kuitenkin se numero, että on saavuttanut kaikki tavoitteet ja tehnyt kaiken hyvin. Mistä saataisiin vielä ymmärrystä vanhemmille?
Ketä kiinnostaa? Mua ei ainakaan kiinnosta. Anna opettajan hoitaa oma työnsä ja keskity sinä vaan sen oman lapsesi skarppaamiseen. Kyllä se opettaja tietää, mikä numero kellekin kuuluu ANSAITTUNA.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 14:51"]
Ymmärrä nyt, että opettaja rauhoittelee oppilaita, etteivät he pety liikaa, kun todistus tulee. Oppilailla saattaa olla sellainen käsitys, että vain kymppi on hyvä numero. Nykyisen arvostelun mukaan kasi on kuitenkin se numero, että on saavuttanut kaikki tavoitteet ja tehnyt kaiken hyvin. Mistä saataisiin vielä ymmärrystä vanhemmille?
[/quote]
Ja just näin. !!
No en minä koulua täällä julista, mutta tosiaan on niin ihanasti, että 1 ja sama opettaja on muksulla ollut, paitsi noissa 2 kielessä on oma opettajansa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 21:52"]
Missä koulussa ap 13-v lapsesi on? Yksi opettaja ja 6½ v. koulua jo käynyt?
[/quote]
Mitäpäs mieltä olette sitten tästä? Pojallani on todettu oppimisvaikeutena työmuistin kapeus ja viidennellä luokalla kävi sitten historian tunnit pienryhmässä, koska opeteltava materiaali oli niin laaja. Sama kirja oli, kokeet tehtiin samaan aikaan perusopetusryhmän kanssa, kokeet olivat samat kuin muillakin ja samat kotitehtävät. Ainoa ero saattoi olla opetustyylissä. Poika sai molemmista kevään kokeista 9 ½, läksyt olivat aina tehtynä ja oli tunnilla aktiivinen. Todistukseen tuli 8. Perusteluna tälle se, että jos on pienryhmässä niin ei voi saada 8 parempaa numeroa, WTF? Ymmärrän jos on mukautettu opetus, mutta tässä tapauksessa näin ei ollut.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 22:15"]
Mä en kanssa tajua, että miksei koulun arvostelu voi keskittyä siihen mitä siellä koulussa opetetaan, ja miten hyvin sen osaa. Jos saa kokeista väh 9,5 ja on aktiivinen, se on kymppi. Jonkun harrastuneisuuden arviointi kuulostaa aika mutulta.
[/quote]
Entäs liikunta? Lapsi on harrastanut jääkiekkoa pienestä pitäen ja on joukkueen kapteeni. Valmentajat kehuvat häntä vastuuntunnosta ja hyvän esimerkin näyttämisestä. Haluaisin olla kärpäsenä katossa katsomassa mitä lapsi tekee koululiikunnassa päin Prinkkalaa koska lapsi ei saa ikinä kiitettävää.
Kyllä silloin on pahoja puutteita ihmisen itsetunnossa, jos on sairaalloinen pakkomielle koulunumeroista. Mikään numero ei ole kirkossa kuulutettu. Se on tavallaan opettajan subjektiivinen arvio jostain suorituksesta tai kokonaisuudesta. Joku opettaja antaa kymppejä helpommin kuin toinen. Toisessa koulussa heikompi oppilas saa kympin helpommin kuin toisessa koulussa, jossa yleinen taso on parempi. En kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään sitä, että jonkun vanhemman maailma suurinpiirtein romahtaa, jos lapsen todistuksessa on kaseja eikä ysejä. Kaikista sairaimpia ovat ne, jotka kuvittelevat, että kymppi numero on jokin todellinen laadun tae, jonka jälkeen oman lapsen voi julistaa neroksi. Todellisuudessa niitä neroja on suhteessa hyvin vähän.
Ikävä kyllä tämä sairas perfektionismi siityy eteenpäin. Aikuiset odotuksineen ajavat lapset suorituskierteeseen. Sisällä jäytää kuitenkin jatkuva tyhjyys ja epävarmuus omasta arvosta.
Ei ne kokeet kaikkea ratkaise vaan numeroon vaikuttaa myös tuntiaktiivisuus ja yleinen ASENNE eli jos kullannuppu on omastikin mielestään niin paljon parempi muita ja ei anna muille opiskelurauhaa ja ei auta muita niin 9 tulee.
10 saa vain jos on muutakin kuin nero....
Alkuperäiseen viestiin: itseäni ärsyttää paljon enemmän opettajat, jotka julistavat isoon ääneen, että kymppejä ei sitten tule ellei ole ihan huippu-nero-älykäs-aktiivinen ja vaikka mitä. Ja sitten kuitenkin antavat sen kympin kohtuullisen helposti, tai sanotaanko sellaisilla "normaaleilla" kriteereillä kuten mielestäni kuuluukin. Mutta lapsille annetaan tuossa tosi väärä viesti: "ope sanoi, ettei se anna kymppiä ja silti mä sain".
Toinen asia on tuo arviointiskaala ylipäätään. Itse olen sitä mieltä, että jos osaa opetettavat asiat kympin arvoisesti ja näyttää sen opettajalle, niin tietenkin se on kymppi. Mutta jos kymppiä ei lähtökohtaisesti anneta ja ysikin on vähän siinä ja siinä, ja sitten toisaalta vitosta ei kovin mielellään jaettaisi, heikkokin oppilas saa ainakin kutosen, hyvästä yrityksestä jopa seiskan, niin kyllähän tuossa skaala on ihan pielessä. Parhaan ja heikoimman numeron välissä on kuitenkin yhdeksän muuta numeroa, mutta jos käytössä on vain kaksi-kolme arvosanaa, niin eihän se lopulta kerro oppilaillekaan mitään. Tai ehkä sen, että ihan sama mitä tekee, kun se ei numeroon vaikuta kuitenkaan?
Nimimerkki 25v opena jatkaa.
Myös yksi ujo ysiluokkalainen tyttö saa kympin, koska kokeet olivat 10 ja 10-. Hän ei juuri viittaile tunnilla. Vanhemmiten olen alkanut pehmoilla näiden hiljaisten kanssa... Tämäkin tyttö kahden kesken jutellessa kertoi paniikkihäiriöstään.