Tuon autoketjun innoittamana: Mitä järkeä on vaihtaa autoa kolmen vuoden välein
kun halvan ja hyvän, käytetyn auton saa ostettua pienellä rahalla kymmeneksi vuodeksi. Autot kun ihan oikeasti on tehty kestämään.
Millainen ihminen vaihtaa autoa joka toinen tai kolmas vuosi ja minkä ihmeen takia? Kulutushysteriaa pahimmillaan.
Paikasta a paikkaan b pääsee yhtä hyvin 40000e Mersulla kuin 1500e Toyotalla.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 23:31"]
Monissa tuttavaperheissä on tiukkaa kaikesta, mutta auto on vaihdettava vähintään 5v välein upouuteen.
[/quote]Jos kaikesta on tiukkaa, mutta auto on kuitenkin välttämätön työssäkäynnin takia, on varmaan jossain mielessä järkevääkin, että alla on mahdollisimman uusi, mielellään sellainen jossa on täysi takuu voimassa sijaisautoturvineen yms.
Meillä on varaa ajaa vanhoilla ropposilla, koska talous on kunnossa eli tililtä löytyisi tarvittaessa koska vain kivuttomasti rahaa taksiin, hinausautoon, yllättäviin korjauksiin tai toisen vastaavanlaisen auton hankintaan. Eipä ole tarvittu tosin.
[/quote]
Halvan auton sijaisautoturva on siinä, että tilillä on se tonni jolla hakea jobbarilta uusi ritsa vanhan jättäessä tielle. Hinausvakuutus kannattaa pitää voimassa.
Kyllä vitutti aamulla kun kohtuu uudessa autossa oli kyllä hinauspalvelut ja kaiken maailman turvat... mutta niistä ei ollut hitonkaan iloa kun renkaassa törrötti naula. HInauksen tilaaminen ja korjaamolla käynti olisi kyllä hoitunut vakuutuksista, mutta aikaa olisi palanut puoli päivää ja omavastuu olisi kuitenkin pitänyt maksaa. Nyt kiroilin puoli tuntia vararaenkaan vaihdossa ja kiikutin renkaan paikattavaksi...
Nuo auton vaihtajathan perustelevat sitä usein sillä, miten paljon saavat edellisestä autosta vaihdossa, ja kuvittelevat tuolla lailla lähes säästävänsä. Siis vähän suuremmassa mittakaavassa tuo lastenvaateharha, jossa ostetaan kalliita vaatteita ja sitten 'ansaitaan' myymällä ne huutonetissä.
Toki itsekin tykkään ajaa kunnollisella autolla, mutta toimii se muutaman vuoden ikäinenkin vielä oikein hyvin...
Miksi ostaa kallis iltapuku, tuulipuvussa voi syödä ihan yhtä hyvin...
Vanaha auto on vanha auto, paikat väsähtää ja korjaustarve lisääntyy ja luotettavuus kärsii. Uusissa autoissa on mukavaia uusia ominaisuuksia ja varusteista, kuten mäkilähtöavustimet sun muuta.
Takuu on sen 3 vuotta yleensä, joten täysin vapaa korjauskuluista jne. 1500€ auto on todella vanha on loppun ajettu. Kokonajan saa pelätä mikä osa menee rikki ja korjaukset todella kalliita. Pitkälle matkalle en edesnuskaltaisinlähteä.
Kysehän on vain siitä mihin on varaa ja mitä arvostaa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 16:05"]
Miksi ostaa kallis iltapuku, tuulipuvussa voi syödä ihan yhtä hyvin...
Vanaha auto on vanha auto, paikat väsähtää ja korjaustarve lisääntyy ja luotettavuus kärsii. Uusissa autoissa on mukavaia uusia ominaisuuksia ja varusteista, kuten mäkilähtöavustimet sun muuta.
[/quote]
No ole sitten rehellinen ja tunnusta että haluat sen vain huvin vuoksi. Älä höpise luotettavuudesta, kyllä suurin osa autoista on luotettavia melkoisen monta vuotta.
No kun sitä rahaa tulee niin hirveästi kun kaikilla av-mammojen ukoilla on niin isot liksat. Johonkin ne rahat pitää laittaa, niin ja miehen työssä pitää olla aina hyvä edustusauto!
Niin ja jokainenhan ostaa käteisellä tottakai.. ei kai kukaan rahoituksella.
Typerä verrata 40000 ja 1500 euron autoja. Kalliimpi aivan liian kallis ja halvempi räysi ritsa. Siitä välistä, vaikka upouusi auto 15000€
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 16:07"]
Takuu on sen 3 vuotta yleensä, joten täysin vapaa korjauskuluista jne. 1500€ auto on todella vanha on loppun ajettu. Kokonajan saa pelätä mikä osa menee rikki ja korjaukset todella kalliita. Pitkälle matkalle en edesnuskaltaisinlähteä.
[/quote]
Mutta kuinka kallista on ostaa uusi auto 3 vuoden välein?? arvo romahtaa kolmessa vuodessa. esim 5 vuotta vanhan auton korjauskulut ei ole mitään siihen verrattuna. Itselläni on just 5 v vanha auto eikä mitään muuta ole tarvinnut tehdä kuin normihuollot!
Ja onko uusi auto ongelmaton? ei, katsopa vaikka talvella mitkä autot on pelti pystyssä tien poskessa! ne uusimmat!
Kovin moni ajalee firman autolla, mutta sitähän ei naapuri välttämättä tiedä.
Ja ot, erittäin moni ostaa autonsa rahalla, ei rahoituksella, tiedän varmaksi...
Uusien hyvien autojen ostajat on nyky-Suomen varsinaisia hyväntekijöitä. He maksavat isot verot ja uudistavat autokantaa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 16:07"]
Takuu on sen 3 vuotta yleensä, joten täysin vapaa korjauskuluista jne. 1500€ auto on todella vanha on loppun ajettu. Kokonajan saa pelätä mikä osa menee rikki ja korjaukset todella kalliita. Pitkälle matkalle en edesnuskaltaisinlähteä.
[/quote]
Mutta kuinka kallista on ostaa uusi auto 3 vuoden välein?? arvo romahtaa kolmessa vuodessa. esim 5 vuotta vanhan auton korjauskulut ei ole mitään siihen verrattuna. Itselläni on just 5 v vanha auto eikä mitään muuta ole tarvinnut tehdä kuin normihuollot!
Ja onko uusi auto ongelmaton? ei, katsopa vaikka talvella mitkä autot on pelti pystyssä tien poskessa! ne uusimmat!
[/quote]
no oliko kyse rahasta kuitenkin vai?
Uusi mallii autosta on yleensä aina edellistä parempi. Joten mitä uudempi auto on sitä parempi se on. Auto myös kuluu käytössä, istuimet on todella ankeita jossain 200 tonnia ajetussa autossa, ei ne ole yhtä hyviä mitä olivat uutena, saati lähellekkään yhtä hyviä kuin nyt uusissa.
Auton hinta puolittuu noin viidessä vuodessa. Jos ostaa uuden 30 tonnin auton ja pitää sitä viisi vuotta, niin pääomakulut on 3000€ vuodessa. Jos ostaa 15 tonnia maksavan auton, pääomakulut 1500 vuodessa. Auton käyttökuluissa ei ole juuri eroa, kummankin ajamiset maksaa noin 3600€ vuodessa (polttoaine, renkaat, huollot, korjaukset jne.).
Eli jos ostaa aina uuden auton se maksaa 550€/kk. Se joka ostaa tuolta toiselta aina käytetyn auton, maksaa autostaan 425€/kk. Ei minusta niin suuri ero, että alkaisin ajamaan vanhoilla autoilla.
No ole sitten rehellinen ja tunnusta että haluat sen vain huvin vuoksi. Älä höpise luotettavuudesta, kyllä suurin osa autoista on luotettavia melkoisen monta vuotta.
[/quote]Jos autoa pitää kolme vuotta, niin mahdolliset viat menee takuuseen, autoa ei tarvi edes katsastaa.
Komen vuoden jälkeen takuu on loppu ja viat pitää korjata omalla kustannuksella. Alkaa tulla remontin tarvetta, jarrupaloja ja levyjä pitää vaihtaa yms.
Itse ajan jonkin verran työni puolesta ja on aika huono homma jos huomaa viikonloppuna että autosta on jarrupalat loppu ja seuraavan kahden viikon aikana pitää ajaa joka päivä 200km. Aika paljon huolettomampaa kun autoon voi luottaa.
Mutta hei, jos uuden auton pitämisessä ei mielestäisi ole järkeä, niin sinähän saat ajaa vanhalla.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 16:07"]
Takuu on sen 3 vuotta yleensä, joten täysin vapaa korjauskuluista jne. 1500€ auto on todella vanha on loppun ajettu. Kokonajan saa pelätä mikä osa menee rikki ja korjaukset todella kalliita. Pitkälle matkalle en edesnuskaltaisinlähteä.
[/quote]
Mutta kuinka kallista on ostaa uusi auto 3 vuoden välein?? arvo romahtaa kolmessa vuodessa. esim 5 vuotta vanhan auton korjauskulut ei ole mitään siihen verrattuna. Itselläni on just 5 v vanha auto eikä mitään muuta ole tarvinnut tehdä kuin normihuollot!
Ja onko uusi auto ongelmaton? ei, katsopa vaikka talvella mitkä autot on pelti pystyssä tien poskessa! ne uusimmat!
[/quote]Ihan samalla tavalla se hinta romahtaa vanhassakin autossa. Jos ostat uuden 25.000€ maksavan auton, tai saman hintaisen 3 vuotta vanhan auton, niin aivan yhtä paljon niiden arvo laskee seuraavan 3 vuoden aikana.
Ap, olet oikeassa, siinä ei ole kamalasti järkeä. Auton arvo romahtaa saman tien, kun se ajetaan ulos kaupasta. Siitä takuusta ja uuden auton tunnusta joutuu siten maksamaan heleketisti. Samalla hinnalla jo ostaa pari, kolmekin parin tonnin ritsaa.
Sinänsä tietysti on kivaa, kun ei tarvitse koko aikaa pelätä auton jättävän tielle, sen ymmärrän.
Mutta meillä on tuo ratkaistu niin, että ostimme auton uutena ja pidämme sen loppuun. Vaihtaminenhan siinä kallista on, ostaa aina muutaman vuoden välein uusi ja kokea tuo uuden auton hintaromahdus tiheästi.
Kun ostaa uuden ja pitää auton loppuun, tietää autonsa kommervenkit ja sen, miten autoa on pidetty, miten sillä on ajettu ja missä sitä on oikeasti huollatettu ja miten.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 16:07"]
Takuu on sen 3 vuotta yleensä, joten täysin vapaa korjauskuluista jne.
[/quote]Pitäääkseen takuun voimassa autoon on pakko teetättää ylikalliit lumehuollot.
Tonnin ritsan pakolliset korjaukset tulevat huomattavasti halvemmiksi kuin uudehkon auton huollot.
Jonkun ne uudetkin autot on ostettava, ja mä olen mielelläni yksi niistä. Ei tämä maailma sillä pelastu että ajelen vanhalla rutkulla. Raha on tehty kiertämään.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 16:18"]
Uusi mallii autosta on yleensä aina edellistä parempi. Joten mitä uudempi auto on sitä parempi se on. Auto myös kuluu käytössä, istuimet on todella ankeita jossain 200 tonnia ajetussa autossa, ei ne ole yhtä hyviä mitä olivat uutena, saati lähellekkään yhtä hyviä kuin nyt uusissa.
Auton hinta puolittuu noin viidessä vuodessa. Jos ostaa uuden 30 tonnin auton ja pitää sitä viisi vuotta, niin pääomakulut on 3000€ vuodessa. Jos ostaa 15 tonnia maksavan auton, pääomakulut 1500 vuodessa. Auton käyttökuluissa ei ole juuri eroa, kummankin ajamiset maksaa noin 3600€ vuodessa (polttoaine, renkaat, huollot, korjaukset jne.).
Eli jos ostaa aina uuden auton se maksaa 550€/kk. Se joka ostaa tuolta toiselta aina käytetyn auton, maksaa autostaan 425€/kk. Ei minusta niin suuri ero, että alkaisin ajamaan vanhoilla autoilla.
[/quote]
Nyt minä vähän kyllä menin sekaisin laskujesi suhteen, valaisetko?
Jos maksaa siis 3000 euroa vuodessa, se tekee kuukautta kohden vain 250 euroa.
Jos ostaa 2000 tonnin auton, se tietysti tekee vielä vähemmän. Sillä ajaa ehkä viitisen vuotta, ehkä ei. Jos ajaa, se tekee 33 euroa kuussa. Aika laillakin vähemmän kuin 250 euroa. Juu, sitä joutuu katsastamaan joka vuosi toisin kuin aivan uutta, pannaan siitä muutama euro per kk -> nelisenkymppiä kaikkiaan/kk.
Edelleenkin hintaeroa on yli 200 e/kk.
Itse (olen kirjoittaja 21) olen siis toiminut niin, että ostimme v. 2002 uuden Berlingon, hintaa oli 24.500. Se on vielä hyvässä kondiksessa, ajettu vähän yli sata tuhatta km. Tähän mennessä kk-hinta on ollut 190 e/kk, mutta se laskee koko ajan, kun käyttöaika pitenee.
Korjaukset tietenkin tulevat päälle, mutta niiden arvo vaihtelee ja uuttakin autoa voi joutua korjaamaan omalla kustannuksellaan, kun tulee kolhuja - takuuhan tietysti ei niitä kata.
Mieheni aina ostelee noin 5000 euron autoja, sanoo ettei ikinä kannata enempää sijoittaa autoon. Nyt meillä c-sarjan mersu.
Ukko itse huoltaa ja korjaa autot, tulee edulliseksi.