Jos on koneenvaihto (Euroopassa), onko vaihtovaiheessa uusi turvatarkastus?
Kommentit (17)
Jos on samalla lentoyhtiöllä ja määränpää Euroopassa, ei yleensä ole. Me oltiin juuri Costan risteilyllä jonne lennot Milanoon ja siltä pois välilaskuilla, mennessä Frankfurtissa ja palatessa Münchenissä. Lentoyhtiö oli Lufthansa koko ajan, eikä mitään turvatarkastuksia tehty uudestaan välissä.
Entä jos turvatarkastus kestää kauan ja on jonon lopussa, aikataulu tiukka, voiko olla ettei ehdi jatkolennolle?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:56"]
Entä jos turvatarkastus kestää kauan ja on jonon lopussa, aikataulu tiukka, voiko olla ettei ehdi jatkolennolle?
[/quote]
Onhan se mahdollista. Siksi ei kannata bookata lentoja joissa vaihtoaikataulu on äärimmäisen tiukka...
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:56"]
Entä jos turvatarkastus kestää kauan ja on jonon lopussa, aikataulu tiukka, voiko olla ettei ehdi jatkolennolle?
[/quote]
Onhan se mahdollista. Siksi ei kannata bookata lentoja joissa vaihtoaikataulu on äärimmäisen tiukka...
[/quote]
No joo. Jos on tiukka vaihto, niin ei siinä kyllä turvatarkastusta enää välissä ole. Kyllä se lentoyhtiöidenkin etu on, ettei ihmiset myöhästele vaihdoissa, joten vaihdoissa on aina sen verran aikaa, että ehtii koneeseen, jos edellinen on aikataulussa. Ja usein jatkolento voi hieman odottaa, jos määränpäässä ei ole jatkolentoa odottamassa matkustajille.
Miksi olisi uusi turvatarkastus? Koneestahan sinä tulet, jonne olet mennyt turvatarkastuksen läpi. Nyt vähän valoja päälle.
jossain on uusi turvatarkastus koneeseen mennessä, esim. wienissä oli näin kun vaihdettiin siellä. se turvatarkastus oli vasta koneeseen mennessä, eli just ennen sitä boardingia portilla muistaakseni. eli käytännöt vaihtelee, vaikka siellä lähtöpäässä on totta kai ollut turvatarkastus niin voi niitä silti olla.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 23:09"]
Miksi olisi uusi turvatarkastus? Koneestahan sinä tulet, jonne olet mennyt turvatarkastuksen läpi. Nyt vähän valoja päälle.
[/quote]
Euroopan ulkopuolelle lentäessä mulla on kyllä ollut toinenkin turvatarkastus vaihtokentällä. En tiedä, onko vieläkin näin. Euroopan sisällä ei ole ollut.
Passintarkastus saattaa kyllä olla välissä (taas lähtö- ja tulomaista riippuen), ja se saattaa viedä aikaa.
Viimeksi melkein missattiin jatkolento Roomaan kun ensimmäinen lento Englannista Amsterdamiin lähti myöhässä, ja passintarkastuksessa oli hurja jono.
Turvatarkastuksia harvoin on lentokenttien sisällä, riittää kun on kerran syynätty lähtömaassa. Näin etenkin Euroopan sisäisillä lennoilla, Euroopan ulkopuolella käytäntö on maakohtainen. Jenkit esimerkiksi ovat tunnetusti hiukan hankalampia näissä jutuissa :)
Kyllä vaan on tarkastuksia... Viimeksi lensin Helsingistä Amsterdamin kautta toisaalle Eurooppaan ja Schipolissa oli portilla uusi turvatarkastus mm. 5 min aiemmin ostettu vesipullo lensi roskiin. Samoin Schipol on mun kokemuksella ainoa kenttä, jossa myös kaikki laturit ja johdot täytyy kaivaa laukuista erilleen.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:56"]
Entä jos turvatarkastus kestää kauan ja on jonon lopussa, aikataulu tiukka, voiko olla ettei ehdi jatkolennolle?
[/quote]
Onhan se mahdollista. Siksi ei kannata bookata lentoja joissa vaihtoaikataulu on äärimmäisen tiukka...
[/quote]
No joo. Jos on tiukka vaihto, niin ei siinä kyllä turvatarkastusta enää välissä ole. Kyllä se lentoyhtiöidenkin etu on, ettei ihmiset myöhästele vaihdoissa, joten vaihdoissa on aina sen verran aikaa, että ehtii koneeseen, jos edellinen on aikataulussa. Ja usein jatkolento voi hieman odottaa, jos määränpäässä ei ole jatkolentoa odottamassa matkustajille.
[/quote]
Miten niin vaihdoissa on aina sen verran aikaa etta ehtii koneeseen? Vaihdoissa oleva aika riippuu ainoastaan siita, mitka lennot olet varannut. On taysin mahdollista olla ihan tomppeli ja varata lento seka jatkolento, joiden valilla ei ole tarpeeksi aikaa vaihtoon. Ja koneet ei odota tomppeleita.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:51"]
.
[/quote
Eikos tama riipu siita, matkustetaanko Schengen alueen sisapuolella taikka Schengenin rajan yli?]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:51"]
Jos on koneenvaihto (Euroopassa), onko vaihtovaiheessa uusi turvatarkastus?
[/quote]
Kysymykseesi ei voi vastata, jos ei tiedä lähtökenttää, vaihtokenttää ja määränpäätä sekä sitä, millä lennoilla olet.
Jos lennät koko matkan saman lentoyhtiön koneilla on todennäköistä, että uutta turvatarkastusta ei ole. Jos sen sijaan useamman terminaalin vaihtokentällä vaihdat eri allianssin lennolle, on todennäköistä, että joudut uuteen turvatarkastukseen. Muissa tapauksissa asia riippuu kentästä, lennoista ja jopa tuurista.
Esimerkiksi Frankfurtissa muistaakseni A- ja B-portit ovat samaa aluetta, mutta muut portit eivät. En tiedä, ovatko esimerkiksi D- ja E-portit samaa aluetta. Jos vaihtaa alueen sisällä, ei todennäköisesti joudu uuteen turvatarkastukseen, mutta jos vaihtaa esimerkiksi D-portilta A-portille, uusi turvatarkastus on todennäköinen.
Jos en väärin muista, Heathrowlla joutuu aina uuteen tarkastukseen lukuunottamatta pientä osaa kotimaanlennoista.
Matkustin reilu vuosi sitten Helsingistä Ljubljanaan air Francella ja CDG:n kentällä on uudestaan turvatarkastus, kun vaihdettiin terminaalia oikein bussilla. Taitaa siis olla tapauskohtaista...
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 23:38"]
Eikos tama riipu siita, matkustetaanko Schengen alueen sisapuolella taikka Schengenin rajan yli?
[/quote]
Ei riipu. Joillain kentillä joutuu turvatarkastukseen, koska joutuu kulkemaan alueen läpi, joka ei heidän mielestään ole samaa turvatasoa. Joillain kentillä on välillä muuten vaan turvatarkastukset uudestaan. Siihen vaikuttaa mm. terminaalien vaihdot.
Monen yhtiön koneet eivät odota. Yleensä odottelu on heikompaa, jos jatko on eri yhtiön koneella. Olen "myöhästynyt" jatkolennolta Frankfurtissa, vaikka olin portin luona 15 minuuttia ennen Finskin lähtöaikaa. Kone oli jo lastattu ja portti suljettu. Minulle kerrottiin, että siellä oli matkustajia jatkamassa Aasiaan. Silloinen myöhässä saapunut Aer Lingus joutui huolehtimaan minusta, mutta eipä sekään mitään muuta tehnyt kuin antoi muistaakseni noin 10 euron arvoisen ruokalipun (iltapäivällä). Itse jouduin selvittämään tuntien päästä olleen jatkolennon ja siitä vielä seuraavan aamun jatkoyhteyden, kun yöllä ei enää ollut kotimaan yhteyttä. Eikä ongelmat loppuneet siihen, korvauksia sain hakea, mitään muuta kuin täydennyspyyntöjä ei tullut. Silloin yöllä se majoittumisen selvittäminen väsyneenä ja nälkäisenä ilman Finskin väen yritystä auttaa ei ollut herkkua ja heidän lopulta järjestämä hotelli oli yllättäen ilman aamiaista... Vaikka hotellissa olisi ollut aamiainen tarjolla.
En ikinä ole joutunut uuteen turvatarkastukseen Euroopan sisällä. Ja olen kulkenut hyvin usein myös tuon mainitun Frankfurtin kentän kautta. Viime viikolla olin Prahassa, tulin takaisin Arlandan kautta. Passia vilkaisin ensimmäisen kerran takatullessa Ruotsissa. Ketään muuta ei sekään kiinnostanut.
riipuu lentokentästä ja siitä mikä on lopullinen määränpää