Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomella on erityisluokkasiirtojen maailmanennätys

Vierailija
23.05.2013 |

Suomi on erityisopetuksen luvattu maa. Vuosina 1995-2010 erityisopetuksen oppilaiden määrä lähes kolminkertaistui vajaasta kolmesta prosentista 8,5 prosenttiin. Reilusta puolesta miljoonasta peruskoululaisesta 46 700 oli siirretty erityisopetukseen syksyllä 2010.

Saloviidan mukaan monessa muussa maassa on toisin: erityisluokille on siirretty alle prosentti perusopetusta saavista lapsista esimerkiksi Islannissa, Norjassa, Espanjassa, Portugalissa ja Kreikassa.

Kunnat saavat erityisoppilaasta noin puolitoistakertaisen tuen. Korotetun valtionavun on epäilty osaltaan olleen kasvavien erityisluokkasiirtojen takana.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/professori-timo-saloviita-siirto-erityisopetukseen-on-lapsen-syrjimista

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa erikoista, kun meillä ei ole koko kaupungissa enää lainkaan erityisluokkia, jos niillä siis meinataan apukouluja ja tarkkiksia. On kyllä koulukohtaisia klinikoita, joihin voi mennä pariksi tunniksi tai jostain tietystä oppiaineesta, mutta ei kukaan käy sellaisella kaikkia oppiaineita koko lukuvuotta. Mitenkähän tuo on laskettu ja millä perusteilla erityisluokka on verrannollinen eri maissa?

Vierailija
2/8 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomella on muuten myös parhaat PISA-tulokset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta saa rahaa ja terapeutti työllistää itsensä. Ikiliikkuja on keksitty.

Tällaisille ne verorahat sitten valuu ja mm. kouluja pitää lopettaa. Sairasta menoa. 

Vierailija
4/8 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apukoulu ja tarkkis? Pitäisiköhän sun päivittää tietosi tälle vuosituhannelle?

Vierailija
5/8 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla reaaliaikaista tietoa nykyajan kouluista. Olisko enemmän aihetta kysyä, miksi erityisopetusta tarvitsevia lapsia on nykyään niin paljon?

Onko normaaliopetuksessa jotain vikaa, kun alkaa kohta enemmän tai vähemmän sekapäinen olla tavallisempi eli "normaalimpi" kuin terve.

Ihan oikeasta tänäkin päivänä on moni erityisopetusta tarvitseva normaaliluokkaan integroituna ja sotkee niiden kaikkein muiden 23 oppilaan koulunkäynnin.

Vierailija
6/8 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 17:46"]

Apukoulu ja tarkkis? Pitäisiköhän sun päivittää tietosi tälle vuosituhannelle?

[/quote]

Tämähän on nimenomaan päivitystä. Koska apukouluja ja tarkkiksia ei enää ole, heikot ja häiriköt ovat siellä tavisten kanssa samassa sakissa. Siinä sitten täytyy perustaa erityisoppilaita varten kuitenkin pienryhmiä, että heikot pääsevät edes jostain aineesta edes joskus henkilökohtaiseen opetukseen ja että muu luokka pääsee välillä rauhaan häiriköstä. Terveempää olisi, jos apukoulut ja tarkkikset tulisivat takaisin. Siirtoja sinne tänne olisi vähemmän ja apua tarvitsevien oppilaiden koulunkäynti olisi pitkällä tähtäimellä tuetumpaa ja tehokkaampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 18:03"]

Ei taida olla reaaliaikaista tietoa nykyajan kouluista. Olisko enemmän aihetta kysyä, miksi erityisopetusta tarvitsevia lapsia on nykyään niin paljon?

Onko normaaliopetuksessa jotain vikaa, kun alkaa kohta enemmän tai vähemmän sekapäinen olla tavallisempi eli "normaalimpi" kuin terve.

Ihan oikeasta tänäkin päivänä on moni erityisopetusta tarvitseva normaaliluokkaan integroituna ja sotkee niiden kaikkein muiden 23 oppilaan koulunkäynnin.

[/quote]

Normaaliopetuksessa tuskin on vikaa vaan nimenomaan vanhemmissa. Vanhemmat on ne, jotka jo vauvasta asti neuvottelevat lasten kanssa ja antavat lapsen päättää mitä lapsi haluaa. Koulussa ollaankin sitten ongelmissa, kun lapsi ei saakaan kaikkea mitä halutaan, kun opettajan tulee huomioida kaikki muutkin oppilaat. Lasten sosiaaliset taidot ovat hukassa, he haluavat kaikki heti minä nyt. Eli itsekeskeisyys on kasvanut ja toisten huomioonottaminen kadonnut. Ja kaikista pahinta on vanhemmat, jotka tulevat lankoja pitkin  vaatien omalle lapselleen erityisoikeuksia. Kaikenlainen rankaiseminen ja lapsen mielenpahoittaminen on kiellettyä. Esim. Äiti joka soitti ja haukkui opettajan, koska tämä oli sanonut lapselle, että koevastaus oli väärin. Äiti soitti ja huusi opettajalle, koska lapselle oli tullut paha mieli! 

Toisaalta itse olen sitä mieltä, että lasten turvattomuus ja rajattomuus näkyy myös lisääntyvissä uusperheissä. Isän ja äidin kotona on molemmissa eri säännöt ja lapsi ei tiedä miten missäkin toimitaan. Siihen vielä uudet sisarpuolet hämmentämään soppaa, eikä lapsi tiedä mihin kuuluu ja ketä änen perheeseensä oikeasti kuuluu! 

Terv. Erityisope

 

Vierailija
8/8 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei.

Meidän erityisopetuksessa olevalla lapsellamme on yksi harvinainen sairaus, mikä on tunnettu jo 1800-luvulla. Kasvatuksesta ei siis ole kiinni. Onneksi nykyään on erityisluokkia, omana kouluaikanani hänet luultavasti olisi vain tungettu yleisopetukseen, sillä käytöshäiriöitä hänellä ei ole.

Muistan vieläkin useita koulukavereitani, joilla selvästi oli sentasoisia ongelmia, että nykyaikana pääsisivät tuen piiriin. Mm. se lukihäiriöinen, joka juuri ja juuri pystyi lukemaan ääneen ja jolla oli huono koulumenestys kaikissa aineissa. Hän ei saanut opettajalta yhtään sen enempää aikaa kuin kukaan muukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän