Lukion koeviikko ja mä olen ihan kusessa noitten kokeitten korjaamisen kanssa.
Puoltoista vuotta opettajana lukiossa, enkä vieläkään kykene tähän. Koko viikonloppu kohta mennyt ja vaille kolmasosa kokeista korjattu.
Palaanko yläasteelle vai opinko tään joskus? Epätoivo!
Kommentit (13)
ja painota oppilaille että turhasta jaarittelusta ei saa lisäpisteitä, ehkä jopa miinusta =)
Ehdotan silti, jos niistä vaikkapa heräisi jotain ajatuksia sinulle tai jollekulle toiselle.
Voisiko reaalivastauksia (jos siis kyse reaaliaineesta) lyhentää määrittelemällä kokeessa vastauksen maksimipituuden? Entä kunnollinen "tarkastussabluuna" esim. reaalissa olet etukäteen listannut ne asiat mitkä vastauksesta pitää löytyä. Sitten vain pikaluet vastauksia etsien juuri näitä kohtia?
Oletko keskustellut kollegoiden kanssa? Kauanko heillä menee tarkistukseen aikaa per oppilas? Olisiko heillä jotain vinkkejä?
luulis virtaa riittävän. Ainahan painotetaan sitä, että teillä on päivätyönne lisäksi noita iltahommia ja palkka sen takia muille kuukausille huononnettu, jotta saatte nuo lomanne.
Korjaamista riittää. Itse olen ollut lukiossa äidinkielen opettajana. Meillä on tosin vähemmän kursseja ja näin ollen kurssikokeita, mutta toisaalta korjattavaa on tasaisesti läpi jakson - ja koeviikolla vielä isosti.
Ainettasi tietämättä en osaa neuvoa, mutta olisko mahdollista arvioida osa oppimäärästä muutoin kuin kokeita pitämällä? Mutta tietysti ne esseet ja oppimispäiväkirjat sun muutkin on arvioitava.
Millaisia kokeita pidät? Onko niissä pelkkiä laajoja esseekysymyksiä? Voisiko osa kysymyksistä olla joskus täsmällisempiä, pienempiä ja helpommin korjattavia?
Kokeessa on esseitä kaksi kappaletta ja sarja pienempiä määrittelykysymyksiä. En ole vielä saanut edes niitä pikkukysymyksiä valmiiksi. En osaa tehdä etukäteen sabluunaa, rakennan sen vasta vastauksien pohjalta, koska minulla on katsomusaine ja mielestäni vastauksiksi pitää hyväksyä myös sellaisia näkökulmia, joita en itse tai kirja ole tarjonnut. Mutta liian vaikeaa on!
Seuraavaan kokeeseen teen kyllä monivalintatehtävän noitten pikkukysymyksien paikalle, koska oppilaita on yli 30, enkä millään selviä niistä säädetyssä ajassa, kun uutta jaksoakin pitäisi aloitella :(
Kierrätät samoja kysymyksiä, niin ei tarvii miettiä oikeita vastauksia niin moneen kertaan tai käytät yo-kysymyksiä, joihin sulla onkin oikeat vastaukset valmiina.
Montako kurssia opetusta sulla on?
Täällä toinen lukion ope. Kokeiden korjaamiseen menee ihan h*lvetisti aikaa, mutta kyllä siihen tulee rutiinia. Oon ollut lukion opena 11 vuotta. Mulla on oikeastaan aina kolmessa ekassa jaksossa 5 kurssia opetusta ja ryhmissä n. 27-34 opiskelijaa. Lisäksi mun aineessa kirjoitetaan yleensä syksyllä, joten olen tässä samalla korjannut 40 yo-koetta. Sympatiaa et valitettavasti ihan hirveästi saa.
Monivalinta reaaliaineessa lukiossa ei kyllä kuulosta hyvältä! Sellaisia ne kokeet vaan on, yleensä 2 esseetä ja yksi määrittelytehtävä. Kokemus opettaa tekemään hyviä kysymyksiä ja myös pohtimaan etukäteen "oikeita" vastauksia.
Onhan ne ihan tavallisia yliopiston pääsykokeissakin!
Olin ollut puoli vuotta opettajana, jonka jälkeen sain paikan koulusta, jossa puolet tunneista oli yläasteella ja puolet lukiossa + vielä muutakin erityishommaa. Lopputulos oli se, että kun lukioryhmissäni oli 40 oppilasta, niin koepinon tarkistamiseen meni kevyesti reaaliaineessa 40 tuntia. Rupesin laskemaan tuntipalkkaani ja lopulta pääsin tulokseen, että tuntipalkkani ei ollut edes koulun siivoojan tasolla ja kaksi vuotta olin tuolla tuntipalkalla töissä ja sen jälkeen hain yläasteelle töihin. Nykyään on sielläkin paljon töitä, koska maailma on muuttunut kovasti ja luokanvalvojan työt työllistävät tosi paljon, mutta kokeiden korjaaminen on sentään inhimillistä ja kotitöitäkään ei ole kovin paljoa tällä pitkällä kokemuksella. Ei mene paljon yli 40-45 tunnin viikkotyömäärä kun taas lukiossa tein helposti 60-70 tuntista viikkoa.
Kyselee alempana oleva yläasteen maikka.
En ole koskaan laskemalla laskenut. Etenkin eka jakso on aika tappava just opetusmäärän (suurin osa ryhmistä abeja) sekä yo-kokeiden takia. Toisaalta taas abien kanssa voi oikaista, eli tarkastuttaa jotain heillä itsellään jne. Osaan hyödyntää korjaamiseen kaikki koevalvonnat ja hiljaiset hetket luokassa. Teen pääasiassa kaikki työt viikolla ja olen koululla n. 7:30 - 17. Nyt koeviikolla ja yo-kokeiden aikaan teen tosin jonkin verran hommia myös kotona. En oikeastaan haluakaan laskea tuntimäärää, se menee mikä menee. Opiskelijat tietävät, että palautan papereita "sitten joskus", turha odottaa mitään takaisin ainakaan parilla seuraavalla tunnilla tai pari päivää kokeen jälkeen.
Keväällä onkin jopa todella löysää, minulla on esim. 4. ja 5. jaksossa vain 3 kurssia opetusta ja molemmissa jaksoissa yksi vapaapäivä (=opetukseton päivä). Osaan varautua alkuvuoteen eikä se minua kamalasti stressaa. Pidän työstäni todella paljon enkä ikinä vaihtaisi esim. yläkouluun (olen kokeillut sitäkin), vaikka se työmäärän puitteissa olisi paljon löysempää. Lukiossa kuitenkin työn rankkuus tulee siitä "oikeasta työstä" eikä kaiken maailman sähläämisestä oppilaiden kanssa. Kaikille tämä ei sovi, minulle sopii.
Itse oon lukiossa äidinkielen opettajana viidettä vuotta. Korjattavaa on valtavasti. Opiskelijat kirjoittaa yli konseptin pituisia aineita koeviikolla, ja oppilaita on lähes joka kurssilla yli 30. Olen alkanut tekemään liian vaativissa jaksoissa aivan kylmästi niin, että vähennän oppilailtani vaatimia töitä: esim. entisten 4 työn sijaan vaadin vain 3. Vähemmän korjattavaa...
En tosin tiedä, mikä sinulle sopisi helpotukseksi. Mutta sen voin kertoa, että et ole ainut, joka tuskailee koko viikonlopun koenipun kanssa! Minulla menevät usein yötkin korjaamiseen. Usein vielä maanantaina aamulla laitan kellon herättämään aikaisemmin, että ehdin vielä aamulla korjata viimeiset kokeet. Tsemppiä sinulle!
Enemmän monivalintatehtäviä. vai opetatko jotain matikkaa?