Mitä tehdä?
Lapsi vastaa hiljaa tunnilla ja muutenkin mumisee ja kuiskii.
Käytin puheterapeutilla, jonka mukaan lapsella suomen kieli ihan ikätasoista.
Lapsi itse sanoo, että mielestään hän puhuu kovaa.
Open mielestä ei ja ope haluaisi laittaa lapsen suomen kielen tukiopetukseen.
Minä taas en ymmärrä, että mitä se suomen kielen tukiopetus auttaisi, jos lapsi vain puhuu hiljaa.
Lapsi sanoo että ymmärtää kaiken ja minäkään en löydä kielessä mitään vikaa. Neuvolan läpäisi kirkkaasti, eikä eskarissa huomattu mitään outoa.
Nyt siis ekalla. Meni ihan outoon luokkaan, eikä tunne järin hyvin ketään. Iltis vielä sitten eri lapsia täynnä.
Minä siis panisin ujostelun piikkiin.
Kommentit (11)
mutta ihonväriltään poikkeava.
Minä olen itse kieliasiantuntija ja muita lapsiakin on. Ja muuten siitä meidän ekastakin "vääränvärisestä" tuli palautetta, että "X osaa tosi hyvin suomea taustaansa nähden"... Eli hän osasi, mutta sekin oli sitten outoa.
Eli veikkaan liki 100-prosenttisesti, että jos lapsi olisi vaalea, viaksi ei olisi lähdetty hakemaan suomen kieltä.
ap
tai joku muu vika, miksi kuulee oman äänensä kovaa ja muut ei?
tai ei ainakaan ole varma niistä. Siihen se tukiopetus auttaa.
(lapsi voi sanao ymmärtävänsä kaiken, varsinkin kun lapsi tajuaa, että äiti haluaa hänen sanovan niin. Se ei silti tarkoita, että hän aina ymmärtäisi kaikkea).
Äidinkieleen kuuluu myös suullinen ilmaisu. Opettaja saattaa ajatella, että tukiopstuksessa heillä on tilaisuus harjoitella sitä.
Vaikka lapsi olisi miten ujo, on vain totta, että ne koulussa toimimisen kriteerit ovat mitä ovat ja arvostelukriteerit myös. Jos lapsesi ei pysty osoittamaan hallitsevansa yhtä kokonaisita isoa toiminta-aluetta äidinkielestä, et oikeasti voi odottaa, että hän saisi kovin kummoista arvosanaakaan - tai ainakin tarvitse sitten jonkun lääkärintodistuksen siitä, että näin on jonkun vamman tai poikkeavuuden takia. Pelkkä ujous tai se, ettei lasta huvita, ei riitä syyksi. Miksi siis et antaisi lapsellesi tilaisuutta opetella myö puhumista?
Mulla on yksi lapsi tuollainen ja eskarissa siitä tehtiin tosi iso juttu ja lapsi tietysti kärsi. Sisarus oli jo koulussa, joten tiedettiin opettajista jotain. Nähtiin vaivaa, että saatiin lapsi yhdelle tietylle opettajalle ja hän oli todella upea noissa tilanteissa. Ei kiinnittänyt huomiota, mutta sai lapsen puhumaan siten että kaikki kuulivat ja sai selvää. Kannusti, piti rajoja, asetti tavotteita jne. En tiedä mitä olis käynyt, jos hänellä olisi ollut samanlainen opettaja kuin sun lapsella.
ettei osaisi. Sen kyllä tiedän ihan ammattini puolesta.
Hän on pienikokoinen tyttö ja hänellä _on_ hento ääni.
Ujolla ihmisellä kestää lämmetä siihen uuteen ryhmään. Noin 40 uutta lasta kertaheitolla, uusi koulu jne. vaativat totuttelua.
Ujo ihminen vapautuu, kun saa hyväksyntää.
mitään kyselet
t. palsta mamma, ammattinsa puolesta
normaalia tummempi. Hänellekin tarjottiin suit sait suomen tukiopetusta - vaikka kyse oli siitä, että lapsella on lukihäiriö (kuten on supisuomalaisella äidilläänkin, paha sellainen).
Eli minä nyt suhtaudun vähän skeptisesti juurikin siihen, että oitis ollaan havaitsemassa nimenomaan se suomen kieli puutteelliseksi.
ap
Keskustele opettajan kanssa siitä, miten lapsi pääsisi ujoudesta.
Voi olla, että siinä koulussa nyt vaan sattuu olemaan suomen kielen tukiopetuksessa liikaa kiintiötä, ja siksi siihen yritetään haalia oppilaita.
"pääse" ujoudestaan, kun se on lapsen luonteessa.
Yritin jo kerran aiemmin sanoa, että lapsi tuli nyt ihan outoon luokkaan. Ja että olisi hyvä, jos siihen ryhmäytymiseen panostettaisiin.
Sama asia lukee eskariopen lausunnossakin eli siinäkin sanotaan, että lapsi saattaa tarvita tukea siinä, että pääsee kuvioihin mukaan.
Open mielestä hänellä ei ole siihen aikaa - ja nyt tosiaan sitten koko "ongelma" oltaisiin vyöryttämässä muualle.
Tiedän itse jo aiemmista kokemuksista, että lapsella menee ainakin parisen kuukautta siihen, että lämpenee uudessa tilanteessa ja ryhmässä.
Hän keskittyy hyvin, tekee läksyt suit sait, on erityisen hyvä matikassa, osaa lukea ja kirjoittaa ja täyttä häkää haalimassa uusia ystäviä.
Aristelee vain sitä ison uuden luokan edessä puhumista.
ap
Kun kerran ap olet asiantuntijakin ja muut on sanoneet ettei kielessä ongelmia, niin miksi edes kysyt täältä mitä tehdä? Toki pidät käsityksesi myös sen opettajan edessä ja sanot että lapsi EI TULE suomen kielen tukiopetukseen koska se on tarpeetonta.
Kyllä se siitä rohkaistuu, ujolla se vaan kestää vähän aikaa. Asiasta numeron tekeminen voi vaan pahentaa asiaa, kun lapsi ei saa omassa rauhassa katsella sivumpaa alkuun.
Kyllä itse tiedät osaako tyttösi puhua. Minusta vaikuttaa siltä, että tyttö on tosiaan ujo tai muuten hiljainen luonne.
Koulussa luokassa on paljon lapsia ja tausta meteli/hälinä sen mukaista, joten hiljaisempi puhe jää helposti sen sekaan, eikä opettaja oikein luokan edestä kuule. Itse olin pienenä hiljainen puhuja, josta kanssa äidilleni valitettiin. Minun piti vain treenata äänen käyttöä.. Itse omasta mielestäni käytin ääntäni, mutta en näköjään tarpeeksi, sillä joka vuosi siitä sanottiin. Minulla auttoi luokan eteen istuminen, jolloin olin lähellä opettajaani. Näin hänkin kuuli helpommin minut. Juttele opettajan kanssa olisiko tämä mahdollista?
Onko lapsi kaksikielisestä perheestä? Ajattelin, kuin tuota suomenkielen harjoittelua tarjottiin..