Siis apua, paljon teidän 6lk käytösnumero?
Meillä 6 ja lapsi väittää että kellään luokallaan ei ollut 9 tai 10...
Kommentit (43)
mutta nykyisin monet opettajat linjaavat käytösnumeron antamista niin, ettei kiitettäviä juurikaan heru.
6 kertoo kyllä jo asenteesta.... Hei, älä unohda että hän on jo teini
Opettaja sanoi heti vitosen syksyllä aloittaessaan tällä luokalla, että jos saa 10 käytösnumeroksi pitää tehdä jo jotain todella extraa. 9 on hyvä numero ja ehkä kasiinkin voi vielä olla edes vähän tyytyväinen.
Mutta jos lapsi saa kutosen, tiedät varmaan mistä se voisi johtua?
9. kymppiä kun ei voi kukaan saada.
ja opettaja oli wilmassa laittanut yleisviestin, ettei kenellekään ole annettu kymppiä, vaan kaseja ja ysejä.
Käytösnumerossa on mukana mm. huolellisuus, ei siis pelkkää käytöstä.
Kuutosesta panisin kyllä jo lapsen aika lujille.
Kuutosesta panisin kyllä jo lapsen aika lujille.
käytösnumeron antamisesta perusopetuksen alempien luokkien oppilaalle. Siis ne käytännöt, joiden mukaan opettajien tulisi käytösnumero antaa.
10 vaatii täysin puhtaan rekisterin lisäksi aktiivista oppilaskuntatoimintaa tai muuta kouluyhteisön eduksi työskentelyä (tukioppilas yms. hommat).
Ysiin pitäisi riittää puhdas rekisteri, eli ei jälki-istuntoja tai puhutteluja.
Kasiin vaaditaan jo jälki-istunto, myöhästelyjä tai muutama puhuttelu (tai vänkäys, kieltäytyy tekemästä jotain yms.).
Seiskaan tarvitaan joko useampi jälki-istunto, JATKUVA myöhästely, tai muiden sääntöjen rikkominen.
Kutosen voi saada, jos on kaiken aikaa ongelmissa, ei tottele yhtään vaan kieltäytyy kaikesta, käyttäytyy muutenkin hankalasti ja on jatkuvasti jälki-istunnossa ja puhuttelussa.
Jos käytösnumero olisi vitonen, ohjeistuksen mukaan jo kauan ennen todistusten antoa olisi pitänyt aloittaa toimet sosiaaliviranomaisten yhteistyöllä eli keskustelulla oppilaan, koulun ja vanhempien kesken. Mahdollisina kuritoimenpiteinä parin viikon erotus koulusta tai mahdollisesti jopa koulun vaihto.
Eli siis joko lapsesi puhuu paskaa muiden oppilaiden käytösnumeroista, tai sitten asut todellisilla gangstamestoilla.
Jos jokainen luokan oppilas on jatkuvasti jälki-istunnossa, niskoittelemassa, myöhästelemässä ja pelaamassa kännykällä tunnilla, suosittelisin ottamaan yhteyttä viranomaisiin ja ilmiantamaan koulun sekä opettajat täydellisestä kykenemättömyydestä kurinpitoon.
Eli miten sen tekisit?
Kuutosesta panisin kyllä jo lapsen aika lujille.
ja panisin ukaasin, että syksyn välitodistuksessa on numeron oltava jo seiska, tai etuuksia lähtee.
Jos lapsen asenne olisi nyt uhmakas, niitä lähtisi saman tien.
Meillä oli tiedossa että käytös ei ole ollut hyvää mutta että kutonen, se tuli yllätyksenä. Lasta on koitettu ohjailla koko kouluvuosi mutta ei näköjään toivotuin tuloksin.
Kuutosesta panisin kyllä jo lapsen aika lujille.
Meidän tytöllä oli kymppi. Tähän asti ollut aina ysi ja on tosiaan ilmoitettu, että kymppiin vaaditaan jo jotain 'extraa'. Kotona tytsy kyllä on ihan tavallinen ovia paiskova esiteini ;-)
4. luokkalainen, toinen 6. luokkalainen. Kympit olivat luokan ainoita. Molemmat pojat ovat oppilaskunnassa, kuudesluokkalainen toimii ekaluokkalaisten kummioppilaana, ja valmentaa omassa harrastuksessaan eskari-ikäisiä yms.
hiljainen takapenkin tyttö. Aina läksyt tehty, en koskaan käyttäytynyt mitenkään huonosti, en koskaan poissa tai myöhässä tms. Mutta ei muuta aktiviteettia koulun merkeissä.
Kutoseen luulis (jos siis läksyt ja muu huolellisuus ok) asenteen, opettajalle ilveilyn, sanailut, muun kiusaamisen ja asenteen vaativan vähän huomiota?
On myöhästellyt koulusta, jutustellut tunnilla tyttöjen kanssa ja aineenopettajille ollut välillä nenäkäs.
Ei ole ollut jälki-istunnossa, eikä rehtorin juttusilla, mutta käytävässä on ollut joskus aineenopettajien tunnilla .
Hiljainen ja rauhallinen, mutta kuitenkin reipas poika, aina kehutaan. Ei puhutteluja, huomautuksia tms, pari myöhästymistä varmaan on, oli kyllä ihan pätevät syyt niihin. Käyttäytyy kohteliaasti ja fiksusti. Open mukaan oikein kohtelias.
Että varmaan siihen ysiinkin vaaditaan jotain erityistä?
suurimmalla osalla luokan pojista on kuulemma seiska. Opettaja kutsuu heitä seiskakerholaisiksi. Pojat eivät myöhästele, eivät ole jälki-istunnossa, mutta aina kun joku heistä toteaa jotain luokassa, kaikki muut vastaavat takaisin. Opettaja ei kuulemma saa seiskakerholaisia pysymään luokassa hiljaa.
Näitä seiskakerholaisia on 6-7 kappaletta. Vain yhdellä on huonompi koulumenestys (ka 7 tai vähän yli).
Ysiin pitäisi riittää puhdas rekisteri, eli ei jälki-istuntoja tai puhutteluja.
Kasiin vaaditaan jo jälki-istunto, myöhästelyjä tai muutama puhuttelu (tai vänkäys, kieltäytyy tekemästä jotain yms.)
Opettaja erityisesti laittoi Wilma-viestiä kaikille (samat sanat tänä ja viime vuonna) että ysiä ei saa vaikka "rikosrekisteri" olisi puhdas jos ei ole tehnyt erityisen paljon luokan yhteishengen eteen. Eli ysiin ei riitä että on normaali kiva kaveri joka ei kiusaa ketään ja ottaa muut huomioon vaan pitää olla ihan ekstra aktiivinen yhteishengen luomisessa. Kymppiä ei saanut kukaan.
Meillä poika sai kasin. Ei yhtään myöhästymistä, ei yhtään unohdusta (näistä sai palkinnon) ei mitään puhutteluja tai negatiivisia kommentteja Wilmassa. Vanhempainvartissa ope kehui rauhalliseksi, huolelliseksi ja "kaikkien kaveriksi" joka tulee toimeen kaikkien kanssa.
Suurin osa tuntuu niitä kaseja saavan. Meidänkin poika on aina saanut kasin, vaikka on tosi hyvinkäyttäytyvä. On mm. puolustanut koulukiusattua. On ihan oikeasti aivan mahtava poika, antelias ja avulias, ei myöskään myöhästele, on huolellinen jne. ei ole koskaan tullut moitteita koulusta, päinvastoin.
Pojan kaveri kyllä sai 9, en tiedä mitä erityistä hän sitten tekee, ei ole ainakaan tukioppilas. Meillä käydessään hän ei käyttäydy mitenkään erityisen hyvin, ei esim. tervehdi, rohmuaa pöydässä ja pojan mukaan koulussakin "ärsyttää" muita. Mutta ehkä hän opettajan nähden osaa käyttäytyä hyvin. Eihän tuolla käytösnumerolla ole oikeastaan mitään merkitystä, ellei nyt oikein huono ole. No, kutonen on aika huono.
Lapsi valehtelee tai sitten hän on jollain eriytetyllä luokalla, jossa kaikilla on jotakin pään vammaa. Mitä pähkäilet, soita ja kysy opelta! Luulisi jotain yhteydenpitoa olleen, jos numero on tuolla tolalla. Ei tämä voi yllätyksenä sinulle tulla.
Lapsillani aina ollut käytös 9-10.
10: Ei voi meidän koulun kriteereillä saada, ei kukaan aikuinenkaan ole sellainen yli-ihminen, joka täyttäisi nuo vaatimukset
9: Kaikille, jotka ovat olleet hiljaa tunnilla, eikä mitään isoja rikkeitä, eivät ole valittaneet tai tiuskineet minulle/ muille aikuisille
8: Pulinaa tunnilla, ei mitään isoja rikkeitä
7: Oppituntien jatkuvaa häirintää, välillä jotain isompaakin kiusantekoa tai kommellusta, tytöillä jatkuvaa kikatusta, tiuskintaa ja valittamista, aina äänessä
6: Vakavia rikkeitä, kiusaamista, jatkuvaa höpötystä, asenne huono
Ysejä annoin ehkä 7 kpl, kaseja 5 kpl, seiskoja 6 kpl ja kutosia yhden
Meillä lapset ovat näitä palstalla haukuttuja "kilttejä lapsia", jotka on alistettu olemaan kunnolla. Oudosti se näkyy jopa koulussa.
8 on se tavallisin numero. Yleensä joka luokalta joku tai ehkä muutamakin saa ysin. Kymppi on tosi harvinainen. Viime vuonna sen sai tyttö joka oli koulun oppilaskunnan puheenjohtaja ja kunnan nuorisovaltuuston jäsen. Tuo "yhteiskunnallinen aktiivisuus" siis nosti numeron kymppiin.