Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolminaisuusoppi-ihmisten kehittämä.Miten voi uskoa?

07.10.2006 |

Kolminaisuusoppi kristinuskossa merkitsee sitä, että on kolme erillistä jumalallista persoonaa, Isä Jumala, poika Jumala ja ja Pyhä Henki -Jumala. Athanasioksen uskontunnustus vahvistaa: " On yksi persoona Isässä, toinen Pojassa ja kolmas Pyhässä Hengessä. Mutta Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kaikki yksi, samanarvoisia kunniassa. Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala. Kuitenkaan ei ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala..."



Tämä puhuu selvästi itseään vastaan. On kuin sanottaisiin, että yksi plus yksi plus yksi on yksi, mutta kuitenkin se on kolme. Jos on olemassa kolme erillistä jumalallista persoonaa ja jokainen on Jumala, täytyy silloin olla kolme jumalaa. Kristillinen kirkko tunnustaa, että on mahdotonta saada usko kolmeen jumalalliseen persoonaan sopimaan yhteen sen uskon kanssa, että Jumala on yksi, ja selittää sitten kolminaisuusperiaatteen olevan mysteeri, johon on vain sokeasti uskottava. Tästä kirjoittaa pastori J F de Groot kirjassaan Catholic Teaching näin: " Pyhä kolminaisuus on mysteeri sanan varsinaisessa merkityksessä. Pelkkä järki ei voi todistaa kolminaisen Jumalan olemassaoloa, ilmestys opettaa sen, ja vaikka mysteerin olemassaolo onkin meille paljastettu, jää mahdottomaksi ihmisälyn ymmärtää, kuinka noilla kolmella persoonalla on vain yksi jumalallinen luonto."



Kummallista kyllä, Jeesus Kristus itse ei koskaan maininnut mitään kolminaisuudesta. Hän ei tiennyt tai puhunut koskaan mitään siitä, että Jumalassa olisi ollut kolme jumalallista persoonaa. Hänen käsityksensä Jumalasta ei eronnut millään tavalla aikaisempien israelilaisten profeettojen vastaavasta, ja he olivat aina julistaneet Jumalan ykseyttä, eivät koskaan kolminaisuutta. Jeesus toisti aikaisempien profeettojen sanomaa, kun hän sanoi:



Jeesus vastasi: " Tärkein on tämä: ' Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra. Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.' (Markus 12:29, 30)



Hän uskoi yhteen jumalliseen persoonaan, yhteen Jumalaan, mikä ilmenee seuraavasta sanonnasta:



On kirjoitettu: ' Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.' "

(Matteus 4: 10)



Kolminaisuusopin kehittivät kristityt noin kolmesataa vuotta Jeesuksen jälkeen. Ne neljä kanonista evankeliumia, jotka kirjoitettiin 70 - 115 j.Kr, eivät sisällä mitään kolminaisuudesta. Jopa pyhä Paavali, joka toi kristinuskoon monia ajatuksia ulkomailta, ei tiennyt mitään kolminaisesta Jumalasta. Eräs katolilainen hakuteos myöntää kolminaisuusopin olleen tuntematon varhaisille kristityille ja että se muotoiltiin neljännen vuosisadan viimeisellä kolmanneksella (The New Catholic Encyclopedia 1967 osa 14).



Kolminaisuuden periaatteita ei Jeesus opettanut, niitä ei ole missään Raamatussa (ei vanhassa eikä uudessa testamentissa) ja ne olivat täysin tuntemattomia varhaisille kristityille. Niistä tuli osa kristinuskoa vasta neljännen vuosisadan lopulla. Kolminaisuus ei kestä järjellistä tarkastelua. Se ei ainoastaan ole järjellä käsittämätön, vaan myös sotii tervettä järkeä vastaan. Kuten aiemmin sanottiin, on usko kolmeen jumalalliseen persoonaan yhteensopimaton Jumalan ykseyden kanssa. Jos on kolme selvää ja erillistä persoonaa, täytyy olla myös kolme selvää ja erillistä olemusta, sillä jokaisella persoonalla on oma erottamaton olemuksensa. Jos Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, niin täytyy olla kolme erillistä olemusta ja tästä päätellen kolme erillistä jumalaa. Sitäpaitsi nuo kolme jumalallista persoonaa ovat joko päättymättömiä tai päättyviä. Jos he ovat päättymättömiä, on kolme eri päättymättömyyttä, kolme kaikkivoipaista, kolme ikuisuutta ja siis kolme jumalaa. Jos taas he ovat päättyviä, joudumme siihen absurdiin päätelmään, että päättymätön persoona on olemassa kolmena päättyvänä muotona, joista kukin on päättyvä ja jotka muodostavat päättymättömän yhdistelmän. Tosiasia on, että jos kolme persoonaa ovat päättyviä, niin ei sen paremmin Isä, Poika kuin Pyhä Henkikään ole Jumala.



Islam julistaa yksinkertaista ja ilmiselvää Jumalan ykseyttä. Sen esittämä jumalkäsite on vapaa kaikesta antropomorfismista ja mytologiasta. Se vahvistaa Jumalan ainutlaatuisuuden ja sen, että Hänellä ei ole ketään kumppaneita jumaluudessaan. Hän on yksi olemus, Hän on riippumaton ja sellainen, josta kaikki riippuu ja joka ei ole riippuvainen kenestäkään. Hän on kaiken Luoja ja Suojelija, Kaikkivoipa, Kaikentietävä, Rakastava ja Armelias, Ikuinen ja Päättymätön. Hän ei synnytä eikä ole syntynyt. Mikään ei synny Hänestä ja mistään ei tule Hänen vertaistaan tai kumppaniaan Hänen jumaluudessaan:





Sano: " Hän, Jumala on yksi, ainoa Jumala, kaikkivaltias. Hän ei ole (toista) synnyttänyt eikä ole (toisesta) syntynyt. Ketään ei ole Hänen vertaistaan."



(Koraani 112:1-4)





" Katso, taivasten ja maan järjestyksessä, yön ja päivän vaihtelussa, laivojen purjehtimisessa merellä niiden kuljettaessa sellaista, joka hyödyttää ihmisiä, vedessä, jonka Jumala taivaasta lähettää ja jolla Hän elvyttää maan sen horrostilan jälkeen, kaikenlaisten eläinten leviämisessä yli maan, tuulten suunnissa ja pilvien nöyrässä kulussa taivaan ja maan välillä, on totisesti tunnusmerkkejä (Jumalan kaikkivaltiudesta) ihmisille, joilla on ymmärrystä."



(Koraani 2:158-159)





Ei ole muuta jumalaa kuin Jumala, elävä, iankaikkinen.Häntä ei saa valtaansa uneliaisuus eikä uni; Hänelle kuuluu kaikki, mikä on taivaissa ja maan päällä. Kuka on se, joka astuisi välittäjäksi Hänen edessään Hänen sallimattaan? Hän tietää, mitä heille on vastedes tuleva ja mitä heillä on olut menneisyydessä, mutta Hänen viisaudestaan he eivät käsitä muuta kuin minkä Hän tahtoo. Hänen valtaistuimensa käsittää taivaat ja maan, eikä niiden voimassapysyttäminen ole Hänelle taakka; niin, Hän on ylhäinen, valtava.



(Koraani 2:256)





Pirjo Z

www.islamopas.com















Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä jäin miettimään, että miksi ihmiset on kehittäneet kolminaisuusopin?

Vierailija
2/4 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mistä on tullut usein kuultava sanonta (vai siunaamiseksiko sitä sanotaan) " Isän, pojan ja pyhän hengen nimeen"



Enkä halua mitenkään provosoida, vaan ihan mielenkiinnosta kysyn:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä puhuu selvästi itseään vastaan. On kuin sanottaisiin, että yksi plus yksi plus yksi on yksi, mutta kuitenkin se on kolme. Jos on olemassa kolme erillistä jumalallista persoonaa ja jokainen on Jumala, täytyy silloin olla kolme jumalaa. Kristillinen kirkko tunnustaa, että on mahdotonta saada usko kolmeen jumalalliseen persoonaan sopimaan yhteen sen uskon kanssa, että Jumala on yksi, ja selittää sitten kolminaisuusperiaatteen olevan mysteeri, johon on vain sokeasti uskottava. Tästä kirjoittaa pastori J F de Groot kirjassaan Catholic Teaching näin: " Pyhä kolminaisuus on mysteeri sanan varsinaisessa merkityksessä. Pelkkä järki ei voi todistaa kolminaisen Jumalan olemassaoloa, ilmestys opettaa sen, ja vaikka mysteerin olemassaolo onkin meille paljastettu, jää mahdottomaksi ihmisälyn ymmärtää, kuinka noilla kolmella persoonalla on vain yksi jumalallinen luonto."

Hei Mariam! Tämä onkin mielenkiintoinen aihe ja asia. Nimittäin Jumala on jotakin, jota ihmisjärki ei voi ymmärtää eikä tiede voi tutkia. " Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne." Jes 55:9. Hän ei mahdu inhimillisiin matematiikan määritelmiin. Kristillinen usko ei ole järjen päätelmä, vaan elämä, joka ihmiseen on tullut hänen ulkopuoleltaan uskon kautta. Ihmisviisaudesta jakeet 17-31: http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kor.1.html

Kummallista kyllä, Jeesus Kristus itse ei koskaan maininnut mitään kolminaisuudesta. Hän ei tiennyt tai puhunut koskaan mitään siitä, että Jumalassa olisi ollut kolme jumalallista persoonaa. Hänen käsityksensä Jumalasta ei eronnut millään tavalla aikaisempien israelilaisten profeettojen vastaavasta, ja he olivat aina julistaneet Jumalan ykseyttä, eivät koskaan kolminaisuutta. Jeesus toisti aikaisempien profeettojen sanomaa, kun hän sanoi:

Jeesus vastasi: " Tärkein on tämä: ' Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra. Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.' (Markus 12:29, 30)

" Kertaus on opintojen äiti. Jeesus sanoi olevansa yhtä Isän kanssa. 30. Minä ja Isä olemme yhtä."

31. Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet.

32. Jeesus vastasi heille: " Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?"

33. Juutalaiset vastasivat hänelle: " Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi" . "

Jeesus ei sano että olen toinen jumala vaan sanoo olevansa yhtä Jumalan kanssa. Jeesus + Isä = 1 Jumala. Jeesus ristiinnaulittiin nimenomaan sen vuoksi, että hän todisti sanoin ja teoin olevansa Messias. Tätä voi selittää vaikka kuinka pitkään, mutta sen ymmärtämiseen tarvitaan Jumalan Pyhän Henki. Syntiinlangennut ihmisjärki ei voi sitä yksin ymmärtää. Pelastus ei ole siis ihmisen oman viisauden varassa (onneksi), vaan kaikilla on mahdollisuus pelastua ottamalla " pelastusrengas" , Jeesus vastaan. Jesaja Vt:n puolella kirjoittaakin (35:8): " Siellä ei tyhmäkään eksy." Koko luku: http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Jes.35.html

Kolminaisuusopin kehittivät kristityt noin kolmesataa vuotta Jeesuksen jälkeen. Ne neljä kanonista evankeliumia, jotka kirjoitettiin 70 - 115 j.Kr, eivät sisällä mitään kolminaisuudesta. Jopa pyhä Paavali, joka toi kristinuskoon monia ajatuksia ulkomailta, ei tiennyt mitään kolminaisesta Jumalasta. Eräs katolilainen hakuteos myöntää kolminaisuusopin olleen tuntematon varhaisille kristityille ja että se muotoiltiin neljännen vuosisadan viimeisellä kolmanneksella (The New Catholic Encyclopedia 1967 osa 14).

Kolminaisuuden periaatteita ei Jeesus opettanut, niitä ei ole missään Raamatussa (ei vanhassa eikä uudessa testamentissa) ja ne olivat täysin tuntemattomia varhaisille kristityille. Niistä tuli osa kristinuskoa vasta neljännen vuosisadan lopulla. Kolminaisuus ei kestä järjellistä tarkastelua. Se ei ainoastaan ole järjellä käsittämätön, vaan myös sotii tervettä järkeä vastaan. Kuten aiemmin sanottiin, on usko kolmeen jumalalliseen persoonaan yhteensopimaton Jumalan ykseyden kanssa. Jos on kolme selvää ja erillistä persoonaa, täytyy olla myös kolme selvää ja erillistä olemusta, sillä jokaisella persoonalla on oma erottamaton olemuksensa. Jos Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, niin täytyy olla kolme erillistä olemusta ja tästä päätellen kolme erillistä jumalaa. Sitäpaitsi nuo kolme jumalallista persoonaa ovat joko päättymättömiä tai päättyviä. Jos he ovat päättymättömiä, on kolme eri päättymättömyyttä, kolme kaikkivoipaista, kolme ikuisuutta ja siis kolme jumalaa. Jos taas he ovat päättyviä, joudumme siihen absurdiin päätelmään, että päättymätön persoona on olemassa kolmena päättyvänä muotona, joista kukin on päättyvä ja jotka muodostavat päättymättömän yhdistelmän. Tosiasia on, että jos kolme persoonaa ovat päättyviä, niin ei sen paremmin Isä, Poika kuin Pyhä Henkikään ole Jumala.

Tähän vedotaan usein, että Nikean kirkolliskokouksessa päätettiin äänestyksellä Jeesuksen jumaluudesta ottamatta selvää tarkemmin mitä siellä äänestettiin. Äänestettiin kyllä, mutta äänestettiin siitä, oliko Jeesus ollut Isän rinnalla ikuisesti, vai oliko hän jotenkin vähäisempi kuin Isä Jumala. Eli Jeesuksen Jumaluutta ei kyseenalaistanut kukaan, vaan kaksi äänesti sen puolesta, että Jeesus olisi Isää vähäisempi, ja loput noin 300 äänestivät sen puolesta, että Jeesus on ollut ikuisesti Isän rinnalla ja on samanarvoinen Jumalan persoona Isän kanssa. Eli itse asiassa oltiin aika yksimielisiä tästäkin asiasta, puhumattakaan Jeesuksen Jumaluudesta.

" Kun alkukielinen eli kreikkalainen UT käyttää Jeesuksesta nimitystä ' Kyrios' (Herra), niin kyseessä on yksiselitteisesti Jeesuksen identifioiminen eli tunnistaminen VT:n Jahveksi."

" Ilmestyskirjassa ylösnousseesta ja taivaaseen astuneesta kirkas­tetusta Herrasta käytetään nimitystä " joka on ja joka oli ja joka tuleva on" (Ilm 1:4,8; 4:8), ja Häntä puhutellaan nimellä " joka olet ja joka olit" (Ilm 11:17; 16:5). Kirkastettu Herra kutsuu itse itseään nimellä " Minä olen A ja O " (A ja O, alfa ja omega, ovat kreikkalaisen aakkosiston ensimmäinen ja viimeinen kirjain) (Ilm 1:8) sekä " Minä olen ensimmäinen ja viimeinen" (Ilm 1:17). Toisin sanoen Hän on luomakunnan ja lunastuksen alkuunpanija, täydelliseksi tekijä ja päämäärä.

Johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoo juutalaisille: " Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. Sen tähden minä sanon teille, että te kuolette synteihinne, sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen (alkukieli: että minä olen), niin te kuolette synteihinne" (Ehkä voisimme kääntää yllä olevan myös " sillä ellette usko minua minä oleksi, niin ..." ) (Jh 8:23¿24). " Niin Jeesus sanoi heille: ' Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen' " (alkukieli: minä olen) (Jh 8:28). Ja vähän myöhemmin: " Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut" (alkukieli: minä olen) . (Jh 8:58)."

" Johannes kertoo evankeliuminsa seitsemännessä luvussa eräästä Jeesus-nimeen liittyvästä ihmeellisestä tapahtumasta näin: " Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: ' Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niin kuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat' " (Jh 7:37¿38).

Tilanne oli seuraavanlainen: Jerusalemissa vietettiin viikon kestävää lehtimajanjuhlaa korpivaellustaipaleen muistoksi. Myös Jeesus Nasaretilainen oli juhlilla mukana. Juhlan viimeinen päivä, joka oli koko juhlien kohokohta, oli käsillä. Päivä oli omistettu korpivaellustaipaleen juottamisihmeen muistolle, ihmeen, jolloin Jumala oli pelastanut kansansa antamalla sille vettä kalliosta. Uusi testamentti sanoo, että se kallio oli Kristus (1 Kr 10:4). Oli juhlan kohokohta. Leeviläiskuoro, jossa oli n. 500 laulajaa, lauloi Jesajan profetiaa: " Sinä päivänä te saatte ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteistä" (Js 12:3).

Kun Jeesus kuuli profetian sanat " pelastuksen (Jesuah) lähteistä" , toisin sanoen oman nimensä, Hän tiesi: " Nyt profetia, jonka Hän oli ennen ihmiseksi tulemistaan antanut Jesajalle, täyttyi." Kun kansa lauloi Hänestä, pelastajastaan, Hän ei voinut olla enää vaiti, vaan huusi juhlakansalle: " Jos joku janoaa, tulkoon minun tyköni ja juokoon." "

Lähde: http://matti.vaisanen.sekl.fi/ R-tunnit, Kuka Jeesus on

Yllä vain joitakin kohtia, voin tuoda esille lisää, jos haluat.

vielä tuli mieleen...

Että mistä on tullut usein kuultava sanonta (vai siunaamiseksiko sitä sanotaan) " Isän, pojan ja pyhän hengen nimeen"

Matt. 28:

18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: " Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.

Huomaatko, Jeesus sanoo Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen yksikössä, ei nimiin monikossa. Jälleen hän korostaa näiden kolmen persoonan ykseyttä.

Enkä halua mitenkään provosoida, vaan ihan mielenkiinnosta kysyn:)

Kiva kun kysyt :)

Vierailija
4/4 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hieno vastaus. Tuohon ei ole mitään lisäämistä:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi