Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murretta puhuvat asiakaspalvelijat yms.

Vierailija
28.06.2026 |

En tiedä eikö ihmiset tule ajatelleeksi vai onko tuo jokin ihmeellinen tietoinen valinta, mutta jos asiakas/potilas on pk-seudulta tai läntisestä Suomesta, hän ei aikuistenoikeasti välttämättä ymmärrä sitä paksua savoa tai kovaäänistä oulua.

 

Minulla oli viime viikolla puhelimitse työhöntulotarkastus ja hoitaja puhui niin mystistä jotain itäisen Suomen murretta (luulen), enkä tajunnut välillä mitään, siitä mitä hän sanoi. Todella rasittavaa! Piti päässään kääntää ja päätellä niitä sanoja, hahmottaa omituinen puheenrytmi ja tapa lähestyäkin asioita oli todella outo.

 

 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on muuten silmiin, tai oikeastaan korviinpistävää? Kaikki noi puhelinkaupustelijat puhuu jotain leveää savolaista länkytystä.

Vierailija
2/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halu palvelu soomeksi niin paina numero uksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyjiä ja muitakin puhelintyöntekijöitä kannustetaan käyttämään omaa murrettaan, koska se on monien asiakkaiden korvissa sympaattista. Tähän ei kannustettaisi, jollei siitä olisi havaittu olevan todellista hyötyä.

Vierailija
4/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesalaiset ylää kuplassaan.

Vierailija
5/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyjiä ja muitakin puhelintyöntekijöitä kannustetaan käyttämään omaa murrettaan, koska se on monien asiakkaiden korvissa sympaattista. Tähän ei kannustettaisi, jollei siitä olisi havaittu olevan todellista hyötyä.

hyi, en tyllää!
Se huvila ja huussi likka vääntää kanssa ja se on rasittavaa ja joku toinen julkkis nyt en äkkiä muista, ärsyttävää!
Sit yks jumppa-influensseri yöööökkk!

Vierailija
6/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyjät puhuvat usein murretta, mikä ärsyttää. Tällöin vastaan Stadin slangilla, aivan oikealla sellaisella. Sitä eivät nuo savolaiset puhelinmyyjät ymmärrä yhtään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mien ja sien käyttö pk-seudulla on jotain ihan omituista. Savolaiset ei kai pysty muuhun. Huoh. 

Vierailija
8/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mien ja sien käyttö pk-seudulla on jotain ihan omituista. Savolaiset ei kai pysty muuhun. Huoh. 

Ei sanota Savossa mie tai sie. Mikkelissä yleensä miä ja Kuopiossa minä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö puhelinmyyjä näe mille alueelle soittaa? Puhhuukkaa työ suvaloiset sitä suavvvoo keskenjäänne.

Vierailija
10/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen suutuspäissäni korjannut puhelinmyyjän tekemiä alkeellisia virheitä, kun on yrittänyt vääntää minulle läheistä murretta. Ja sanonut, että tämän tilaajan menetti ihan ärsytyssyystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mien ja sien käyttö pk-seudulla on jotain ihan omituista. Savolaiset ei kai pysty muuhun. Huoh. 

Savolaiset eivät sano vahingossakaan sie ja mie, dorka. Selvitä itsellesi murreasiat ensin, ennen kuin länkytät yhtään mitään.

Vierailija
12/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ärsyttää! Savon murre ja joku Pohjois-Karjalan murre joista ei ymmärrä puoliakaan. Oulun murre taas on niin rumaa, että siitä tulee pahalle tuulelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomoo. Murteisen äidinkieli on se murre, eli hän ei huomaa käyttävänsä "outoja" sanoja. Kysy aina, jos et tiedä mitä sana tarkoittaa. En työskentele terveysalalla, mutta alan aina puhumaan murretta huomaamattani. Esim. puhelun aloitan kirjakielellä, mutta mitä pidempi puhelu on, sen murteisemmaksi puheeni muuttuu. Voisi sanoa myös, että mitä kotoisammaksi tunnen oloni, sen enemmän viännän. Viranomaisena yritän olla virallinen, ymmärrettävä ja selkeä, mutta kun kaksi savolaista viranomaista viäntää töissä keskenään, niin pyrkii se murre olemaan läsnä myös kaikkien asiakkaiden kanssa jossain vaiheessa. Kirjoitamme kuitenkin asiakirjat kirjakielellä, miettikää jos saisitte aina murteella kirjoitetun kirjeen :D

Myö tiällä Kelalla piätettiin, jotta...

Vierailija
14/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ärsyttää! Savon murre ja joku Pohjois-Karjalan murre joista ei ymmärrä puoliakaan. Oulun murre taas on niin rumaa, että siitä tulee pahalle tuulelle. 

Savon murre on heleppoo! Rauma taas käsittämätöntä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En huomoo. Murteisen äidinkieli on se murre, eli hän ei huomaa käyttävänsä "outoja" sanoja. Kysy aina, jos et tiedä mitä sana tarkoittaa. En työskentele terveysalalla, mutta alan aina puhumaan murretta huomaamattani. Esim. puhelun aloitan kirjakielellä, mutta mitä pidempi puhelu on, sen murteisemmaksi puheeni muuttuu. Voisi sanoa myös, että mitä kotoisammaksi tunnen oloni, sen enemmän viännän. Viranomaisena yritän olla virallinen, ymmärrettävä ja selkeä, mutta kun kaksi savolaista viranomaista viäntää töissä keskenään, niin pyrkii se murre olemaan läsnä myös kaikkien asiakkaiden kanssa jossain vaiheessa. Kirjoitamme kuitenkin asiakirjat kirjakielellä, miettikää jos saisitte aina murteella kirjoitetun kirjeen :D

Myö tiällä Kelalla piätettiin, jotta...

Kirjakieli on eri asia kuin yleiskieli. Kyllä se on työnantajan velvollisuus huolehtia ymmärrettävät asiakaspalvelijat.

Vierailija
16/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että koko muun Suomen pitäisi alkaa puhua pääkaupunkiseudun puhetavalla. Kyllä, nyt on itsekkyys huipussaan. 

Vierailija
17/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mien ja sien käyttö pk-seudulla on jotain ihan omituista. Savolaiset ei kai pysty muuhun. Huoh. 

Savolaiset eivät sano vahingossakaan sie ja mie, dorka. Selvitä itsellesi murreasiat ensin, ennen kuin länkytät yhtään mitään.

Alkavat sanoa, kun mennään savon murrealueiden rajoille. Esim. Pohjois-Karjalan ja Savon rajamailla tuo on yleistä myös Savon puolella rajaa. pohjois-savolaisena länkyttäjänä selvitin tämän itselleni tukimuskartasta.

 

-eri

Vierailija
18/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyjiä ja muitakin puhelintyöntekijöitä kannustetaan käyttämään omaa murrettaan, koska se on monien asiakkaiden korvissa sympaattista. Tähän ei kannustettaisi, jollei siitä olisi havaittu olevan todellista hyötyä.

Lisäksi se osoittaa, että Helsingissä asuu 500 000 savolaista, ja aito stadilainen on äärimmäisen uhanalainen laji, ja kanta on katoamassa. 

Vierailija
19/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että koko muun Suomen pitäisi alkaa puhua pääkaupunkiseudun puhetavalla. Kyllä, nyt on itsekkyys huipussaan. 

Yleiskieltä. 

Vierailija
20/20 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että koko muun Suomen pitäisi alkaa puhua pääkaupunkiseudun puhetavalla. Kyllä, nyt on itsekkyys huipussaan. 

Yleiskieltä. 

Jos olet huomannut, niin pitkään ulkomaalailla asuneet suomalaiset alkavat hakea suomenkielisiä sanoja. Aivot ovat vaihtaneet uuden kielen moodiin ja mieleen tulee vaikka englanninkielinen keskustelu, josta kertoo toiselle suomeksi. Kun käy mielessään läpi miten keskustelu eteni englanniksi, niin sanojen suomenkielinen vastine ei välttämättä tule mieleen. Siksi siihen väliin tulee englantia niin herkästi, vaikka ei ole unohtanut suomen kieltä. Sama murteissa. Jos puhut pääasiassa murretta ja ajattelet murteella, niin muistiin tulee ensimmäisenä tyrkylle se murresana.

On ihan ok kysyä mitä tarkoitat tyrkyttimellä (tarjotin) tms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän