Käytänkö shampoota väärin?
Yleensä ostamani ja käyttämäni shampoot ovat sellaisia vaaleita, vaalean kellertäviä väriltään ja runsaasti vaahtoavia. Näillä kun pesee 2x, niin hiukset ovat puhtaat 2-3 päivää. Hiukset ovat ilmavat ja niitä on helppo muotoilla.
Joskus en tarkista vaan nytkin ostin tiktok videon suosituksen perusteella Cutrin Vadelma -sarjan kosteuttavan shampoon. Ja se olikin sellaista kirkasta, väritöntä shampoota, joka ei vaahtoa sitten millään. Sitä ei saa levitettyä kunnolla. Teenkö tässä shampoon annostelusta/esikäsittelyssä/levittelyssä jonkin virheen? Eilen pesin 2x kuten aina ennenkin ja hiukset ovat lähmäiset, raskaat ja paljon likaisemman näköiset kuin ennen suihkuun menemistä. Ja tämä tapahtuu kaikkien shampoiden kanssa, jotka ovat sellaisia kirkkaita.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Onko shampoossa silikonia? Jos on, niin shampoo on käyttökelvoton. Silikoni takertuu hiuksiin ja tekee niistä 'lähmäiset'.
Näyttää olevan.
Shampoisiin lisätään SLS:ää kehittämään vaahtoa ja se vertautuu monen mielestä luksukseen ja pesevyyteen. Se kuivattaa hiuksia. Tukka puhdistuu SLS-vapaalla shampoolla ihan normaalilla shampoomäärällä. Jos se jää klähmäiseksi liian shampoomäärän vuoksi, sitä ei ole huuhdeltu tarpeeksi huolellisesti pois hiuksista.
Vierailija kirjoitti:
Shampoisiin lisätään SLS:ää kehittämään vaahtoa ja se vertautuu monen mielestä luksukseen ja pesevyyteen. Se kuivattaa hiuksia. Tukka puhdistuu SLS-vapaalla shampoolla ihan normaalilla shampoomäärällä. Jos se jää klähmäiseksi liian shampoomäärän vuoksi, sitä ei ole huuhdeltu tarpeeksi huolellisesti pois hiuksista.
Tuo Cutrinin vadelmashampoo sisältää SLS:ää.
Muuten hyvä shampoo, mutta ei vaahtoa. Joudun laittamaan sekaan jotain muuta shampoota joka vaahtoaa. En osta sitä vadelmaa enää, koska ei ole kiva pestä hiuksia kun ei ole yhtään vaahtoavaa, sormet ei meinaa mennä hiusten läpi.
Siitä shampoosta oli jossain arvostelut ja sai miinuspisteitä just sen takia kun ei vaahtoa.
Asiasta toiseen. Tietääkö joku normaalihintaisen shampoon, jossa ei ole kookosta? On tosi vaikea löytää! (Siis nämä cocoamide betain ym. aineet. Usein 3-4 kookosainetta)
Vaahtoaminen on melko tarpeeton ominaisuus pesuaineissa. Vaahto ei ole puhdistustehon kannalta välttämätöntä. Pesuteho tulee pesuaineen kemikaaleista. Pyykinpesussa vaahdolla ei ole mitään puhdistavaa funktiota. Vaahdolla ei ole vaikutusta astioiden puhtauteen. Se toimii lähinnä visuaalisena merkkinä siitä, että pesuainetta on vielä jäljellä ja se on liuottanut rasvaa.
Vaahto shampoossa on lähinnä kosmeettinen ominaisuus ja tottumuskysymys. Itse puhdistustyön tekevät tensidit (pinta-aktiiviset aineet), jotka irrottavat lian ja talin hiuspohjasta, vaikka vaahtoa muodostuisi vain vähän. Vaahto ei muodostu, jos shampoon sisältämät pesevät aineet ovat jo kiinnittyneet hiuspohjan likaan ja rasvaan. Jos vaahtoa ei synny ensimmäisessä vaahdotuksessa, huuhtele hiukset ja pese ne uudelleen pienellä määrällä shampoota – toisella pesukerralla shampoo vaahtoutuu yleensä runsaasti.
Lisää sekaan toista shampoota ja tuplapese hiukset
Vierailija kirjoitti:
Asiasta toiseen. Tietääkö joku normaalihintaisen shampoon, jossa ei ole kookosta? On tosi vaikea löytää! (Siis nämä cocoamide betain ym. aineet. Usein 3-4 kookosainetta)
COCAMIDOPROPYL BETAINE on kai se pahin/ yleisin mistä saan kutinaa?
Mitä teet työksesi jos sinun tarvii kysyä neuvoja jopa shampoon käytössä?
Shampoon värinkö mukaan valitset? Ei väri vaikuta. Käytä sinun hiustyypille sopivaa shampoota.
Vierailija kirjoitti:
Vaahtoaminen on melko tarpeeton ominaisuus pesuaineissa. Vaahto ei ole puhdistustehon kannalta välttämätöntä. Pesuteho tulee pesuaineen kemikaaleista. Pyykinpesussa vaahdolla ei ole mitään puhdistavaa funktiota. Vaahdolla ei ole vaikutusta astioiden puhtauteen. Se toimii lähinnä visuaalisena merkkinä siitä, että pesuainetta on vielä jäljellä ja se on liuottanut rasvaa.
Vaahto shampoossa on lähinnä kosmeettinen ominaisuus ja tottumuskysymys. Itse puhdistustyön tekevät tensidit (pinta-aktiiviset aineet), jotka irrottavat lian ja talin hiuspohjasta, vaikka vaahtoa muodostuisi vain vähän. Vaahto ei muodostu, jos shampoon sisältämät pesevät aineet ovat jo kiinnittyneet hiuspohjan likaan ja rasvaan. Jos vaahtoa ei synny ensimmäisessä vaahdotuksessa, huuhtele hiukset ja pese ne uudelleen pienellä määrällä shampoota – toisella pesukerralla shampoo vaahtoutuu yleensä runsaasti.
Sivusta vastaan, tiedän kyllä ettei vaahto ole se pesevä ominaisuus, mutta vaahtoamaton shampoo tekee hiusten pesusta vastenmielisen, varsinkin kun on pitkät ja karheat hiukset.
Mielestäni vaahto kohottaa ja erottelee yksittäisiä hiuksia, jolloin pesutuloskin on parempi. Sormet liukuvat hiusten läpi ja päänahan hierominen on tehokkaampaa.
Onko shampoossa silikonia? Jos on, niin shampoo on käyttökelvoton. Silikoni takertuu hiuksiin ja tekee niistä 'lähmäiset'.