Onko teillä kokemusta että tuppautuu johonkin uuteen harrastukseen jo vakiintuneen porukan mukaan, otetaanko hyvin vastaan?
Onko mitään painoarvoa jos ehdotat jotain uusia juttuja vai haluavatko tehdä niin kuin ovat keskenään tottuneet päättämään?
Nelikymppisenä jännittää aloittaa uusi harrastus :D
Siihen on vielä pari kk aikaa mutta nyt jo pelottaa uudet ihmiset :D
Kommentit (11)
On varmaan monilla hyviä kokemuksia, kaikilla ei. So not.
Saahan sitä ehdottaa mutta se on eri asia noteerataanko.
Yleensä otetaan hyvin mukaan jos on valmis myös tekemään asioita yhteisen harrastuksen eteen. Tyypillisesti selkenee hyvin nopeasti mitä ne ovat.
Lisäksi kannattaa odottaa vähän aikaa tai pidempäänkin ennen kuin alkaa latelemaan omia muutosehdotuksiaan. Vähintään niin kauan että kaikki tuntevat sinut ja tietävät että olet hommaan sitoutunut.
En nyt oikein hiffaa että mitä ajat takaa. Millaiseen porukkaan olet menossa ja mitä muutoksia siellä heti ehdottelemassa?
Itse käyn käsityökursseilla, jossa jo pitkään käynyt tietty vakioporukka. Uudet tyypit on otettu tosi hyvin vastaan. Annetaan vinkkejä, lainaillaan työkaluja, autetaan ja tsempataan.
Juurikin tuo omistautuminen harrastukselle on tärkeää, ettei vaan seisoskele sivulla.
Kuoroharrastuksessa otettiin vastaan avosylin.
Harrastan vesijumppaa. Tunnin jälkeen mennään kimpassa saunasn, ryhmässä on 16 ja saunaan tulee yleensä yli puolet. Ja lähes kaikki kahvilaan saunan päätteeksi. Jonkun ryhmäläisen tuttu pitää kahvilaa ja se on kiikun kaakun. Päätettiin tehdään oma panoksemme.
Jos tulet saunaan ja kahvilaan, etkä hauku poliitikkoja tai muita ryhmäläisiä, taatusti pääset mukaan
Hevosharrastus ja koiraharrastuspiirit ainakin hyvin sisäänpäin kääntyneitä joissa uusia mukaantulijoita ei oikein oteta kovin hyvin vastaan, toki näissä on vaihteluakin melko paljon.
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein hiffaa että mitä ajat takaa. Millaiseen porukkaan olet menossa ja mitä muutoksia siellä heti ehdottelemassa?
Itse käyn käsityökursseilla, jossa jo pitkään käynyt tietty vakioporukka. Uudet tyypit on otettu tosi hyvin vastaan. Annetaan vinkkejä, lainaillaan työkaluja, autetaan ja tsempataan.
Käsityöharrastus tämäkin. Mietityttää että täytyykö noudattaa jotain heidän laatimaa ohjelmaa vai saanko itse valita työni aiheet. Täytyykö välineet hankkia paikasta jossa kokoonnutaan. Onko niillä varastoa, jos ehdotan jotain yhteiskimppatilausta, miten menetellään jne.
En siis toki heti alkuun ole tällaisia tekemässä mutta kuitenkin haluaisi tehdä oman näköisiä juttuja eikä jonkun muun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein hiffaa että mitä ajat takaa. Millaiseen porukkaan olet menossa ja mitä muutoksia siellä heti ehdottelemassa?
Itse käyn käsityökursseilla, jossa jo pitkään käynyt tietty vakioporukka. Uudet tyypit on otettu tosi hyvin vastaan. Annetaan vinkkejä, lainaillaan työkaluja, autetaan ja tsempataan.
Käsityöharrastus tämäkin. Mietityttää että täytyykö noudattaa jotain heidän laatimaa ohjelmaa vai saanko itse valita työni aiheet. Täytyykö välineet hankkia paikasta jossa kokoonnutaan. Onko niillä varastoa, jos ehdotan jotain yhteiskimppatilausta, miten menetellään jne.
En siis toki heti alkuun ole tällaisia tekemässä mutta kuitenkin haluaisi tehdä oman näköisiä juttuja eikä jonkun muun.
No näitähän on tietty monenlaisia ja käytännöt riippuvat kurssista. Omalla kurssillani kaikki hankkivat materiaalit itse, opettajalta voi ostaa jotain. Monilla on omat työkalut, mutta paikan päältä saa myös lainata. Jokainen tekee sellaista mallia mitä itse haluaa. Opettajalla on esimerkkejä, joista voi ottaa mallia. Porukan kanssa voi keskustella materiaaleista ja niiden hankinnasta ja saada vinkkejä.
Riippuu siitä, miten hyvin pystyt sopeutumaan joukkoon ja sen menoon. Et ainakaan heti voi alkaa määräilemään.