Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko tehneet itse susheja?

Vierailija
26.06.2026 |

Tykkään susheista ja jos kaupasta löytyy niin ovat kalliita. Yleensä ei edes löydy kun asun maaseudulla. Olen kokeillut tehdä itse. Ovat kyllä suhteellisen isotöisiä. Merilevää,riisiä ja lohta ja mausteeksi vasabia ja mielellään soijaa. Majoneesikin käy. Kun niitä rullaa niin pitää olla ns.rullamatto. Onko jollain ideoita miten saisi hyviä susheja? En ole ollut ihan tyytyväinen omatekosiin. 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoloista hakemaan inspiraatiota. Ei sen puoleen, teen itse sushia aina silloin tällöin mutta en tahdo millään konstein onnistua tekemään sellaisia mitä ravintolasta saa. Siellä ne ovat pieniä ja nättejä, mutta omat tekeleet ovat isoja kuin jääkiekot.

Vierailija
2/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin avokaadoa ja kurkkua joko väliin tai niiden seuraksi. Olen tehnyt itse. Kala pitää olla joko kylmäsavulokta tai graavattua. Melko monet eivät pidä susheista. Ne jotka tykkää niin tykkäävät tosi paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jossain tuppukylässä asuu niin ei sieltä susheja saa.

Vierailija
4/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt enkä edes maistanut. Varmaan ainakin joistakin tykkäisin. Vaikka en ole kyllä kauhean perehtynyt siihen, mitä niissä oikein on. Mitään raakaa kalaa tai muuta etovaa en söisi.

Ja eikös se rullailu sentään onnistu jollain kelmullakin, ettei semmoisen takia tarvi bambumattoa ostaa? Vaikka eipä nekään juuri mitään maksa. Parikymmentä vuotta sitten smmoisia käytettiin yleisesti pöytätabletteina.

Vierailija
5/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tärkeintä on, että opettelee tekemään riisin oikein, eikä varsinkaan ylikypsennä sitä. Kannattaa liottaa ja huuhdella riisi kunnolla, keittää niukassa vedessä 10 minuuttia ja sitten jättää kannen alle vielä 10 minuutiksi.

Jos haluaa vähentää työn määrää, voi tehdä sushin vuokaan, joka kumotaan ja leikataan paloiksi. Kunhan riisi ja muut ainekset ovat kunnossa, maku on sama kuin yksittäin pyöritellyissä. Mutta jos riisi on tahmea klimppi, on ihan se ja sama, mitä väliin laittaa. 

Vierailija
6/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt ja ihan hyviä on olleet. Uskoisin että melko terveellisiäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen paljon itse. Lainaa kirjastosta sushi -keittokirja tai osta omaksi. Käytä sushi -riisiä, muut riisit eivät asetu rullatessa yhtä hyvin. Maustan riisin. On olemassa sellainen putkilo, jolla saa täydellisiä sushirullia. Itse pyöritän sushirullan ihan käsin ja puristan tiukaksi. Sitten leikkaan terävällä veitsellä annospaloiksi. Käytän riisin lisäksi, kurkkua, avokadoa, porkkanaa, punajuurta, kananmunaa, lohta, katkarapuja. Mausteena on säilötyt ohuet inkivääriviipaleet, wasabi ja soijakastike. Parempaa on ollut kuin kaupassa.

Vierailija
8/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakusanalla miljoonia ehdotuksia ja ohjeita.    🤣🤣🤣🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt, onnistuivat hyvin. Jos siinä joku salaisuus on, niin aineksissa ja työvälineissä. Puhtaat, tuoreet ainekset, oikeanlainen ja oikein keitetty, riisiviinietikalla maustettu riisi, sushimuotti ja/tai rullausmatto ja ehdottomasti terävä veitsi. Sitten vielä hieman kärsivällisyyttä siihen ainesten viipalointiin, riisin levittämiseen ja rullaamiseen. Kyllä onnistuu. (No varmaan joku 20 vuotta harjaantunut, 10 vuotta opiskellut japanilainen sushimestari löytäisi niistä jotain sanomista, mutta mulle kelpaavat oikein hyvin ja ovat kelvanneet vieraillenikin.)

Vierailija
10/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita tullut tehtyä. Kuten edellä sanottiin, riisin maustaminen on yksi tärkeimmistä vaiheista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin avokaadoa ja kurkkua joko väliin tai niiden seuraksi. Olen tehnyt itse. Kala pitää olla joko kylmäsavulokta tai graavattua. Melko monet eivät pidä susheista. Ne jotka tykkää niin tykkäävät tosi paljon.

Kylmäsavua tai graavattua? Syystä, että? Jos sanot loiset niin ne kuolee pakastimessakin. 

Vierailija
12/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan kanssa toisinaan teemme lauantain iloksi. Hyvältä ovat maistuneet, vaikka ensimmäisillä kerroilla eivät kovin kauniita olleetkaan. Aina laitettu lohta, avokadoa, pikkelöityä porkkanaa, kurkkua, inkivääriä, retikkaa tai retiisiä, wasabi pöytään, samoin soijakupit. Aineksia vähän sen mukaan, mitä kotona on. Riisinä toimi hyvin viimeksi ihan perus-Risella puuroriisi oikein maustettuna ja kypsennettynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin laitan pehmeää puuroriisiä niihin. Ei ole rakettitiedettä mutta ei uhan niin yksinkertaista kuin vaikka makaronilaatikko joka sekin on hyvä ruoka.

Vierailija
14/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majoneessi ei kuulu sushiin. Ootko wauwa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein eilen sushisandwichejä. 

Vierailija
16/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushia voi tehdä helposti niin että laittaa kasan Riisiä lautaselle ja lisukkeita viereen.

Mättää siitä kasasta suuhun. Maistuu ihan samalta. Turha niistä mitään palleroita tehdä.

Vierailija
17/17 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majoneesi ei perinteisesti kuulu susheihin mutta jotkut tykkää. Itse laitan katkarapusalaattia väliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi