Suomen rikoslakia pitäisi uudistaa välittömästi
Suomen rikoslaissa on kasvava epäkohta mikä koskee etenkin alle 15v tekemiä vakavampia ja lievempiä rikoksia, carkauksia, pahoinpitelyjä ja toisen omaisuuden tärvelemistä.
Orpon hallitus ei ole muutosta aikaan saanut, mutta tämä pitäisi välittömästi ensimmäisenä 2027 alkavalla uudella vaalikaudella muuttaa. Laskea alaikärajaa vähintään 10v ikään ja tuntuvat iälle sopivat asianmukaiset rangaistukset teoista. Suomeen tulisi myös luoda laki, vakavimmissa rikoksissa, jos nuori ei voi suorittaa samaa tuomiot kuin aikuinen, joutuisi sen suorittamaa 18v täytettyään.
Mikäli rikoslakia ei muuteta tulee se näkymään karulla tavalla, kuten Ruotsissa jo näkynyt vuosia.
Kommentit (2)
Meillä pitäisi olla sama kuin jenkeissä että vakavissa rikoksissa myös nuoren voi tuomita aikuisena.
Onhan siinä paljonkin puutteita ja erityisesti tuo minkä nostat esille.