Elinajanodote 79v ja tavoite-eläkeikä 68 vuotta?
Oma eläkeikä näyttäisi olevan lähemmäs 68 vuotta ja elinajan odote 79v. Eläkkeelle pääsisin 16 vuoden päästä vasta. Aivan järkyttävän pitkä aika kun jo nyt olen aivan kypsä töihin ja ei jaksakaan enää entiseen malliin. Sitten vielä jotkut hullut haluaa nostaa eläkeikää amerikan malliin, eli ei tyyliin koskaan eläkkeelle.
Jotain asiasta kertoo vertaus 24 tunnin kellon. Jos elämän pituus olisi 24 tuntia, niin eläkkeelle pääsyn kohdalla kello olisi reilun puoli yhdeksän illalla. Eihän siinä ehdi tehdä enää mitään, menet väsyneenä kotiin ja sitten tunnin pari pyörit, itten vanhainkotiin ja kuolet. Juuri erään ystävän äiti kuoli 74-vuotiaana, oli urheilija ja aivan huippukunnossa. Silti ei elänyt pitkään.
En aio tässä oravanpyörässä tosiaankaan 68-vuotiaaksi olla, viimeistään 60-vuotiaana lopetan työt ja elän säästöillä. Ei kiinnosta tämmöistä oikeistohelvettiä pyörittää.
Kommentit (46)
Missä asiassa täällä tasa-arvo toteutuu? Ehkä siinä, että jokainen kuolee lopulta.
Pidä nyt parin vuoden sapatti ja pidä eläkettä ”etupeltoon”. Elämä on nyt eikä eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Buumerit itse pääsivät eläkkeelle monesti jo viisikymppisenä, mutta milleniaalien on kestettävä melkein seitsemänkymppisiksi. Nyt ei kyllä tasa-arvo toteudu.
Mutta he joutuivat sentään maksamaan yhden euron jokaista saamaansa neljää eläke euroa kohden. Nykyään harva pääsee samoille prosenteille n 60% omasta ansiotasosta maksusuhteella 1:1.
Oikeassa olet. Toimintakykyisiä vuosia harvalla on paljon jäljellä 68v jälkeen; sairauksia ja liikuntaelimissä vaivoja jos ylipäätään hengissä. Kannattaa elää kun se vielä on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Pidä nyt parin vuoden sapatti ja pidä eläkettä ”etupeltoon”. Elämä on nyt eikä eläkkeellä.
Kyllä, heti kun velat saan maksettua mutta siihen on vielä muutama vuosi
Vierailija kirjoitti:
Buumerit itse pääsivät eläkkeelle monesti jo viisikymppisenä, mutta milleniaalien on kestettävä melkein seitsemänkymppisiksi. Nyt ei kyllä tasa-arvo toteudu.
Tasa-arvo ei ole sukupolvikysymys.
Maksa 45 vuotta eläkemaksua, ja jos tulet joskus pääsemään eläkkeelle ennen 70 vuoden ikää, rokotetaan eläkkeestä elinaikakerrointa koska FUCK YOU. Kuulostaa ihan saakelin reilulta.
Isäni jäi 53 vuotiaana putkeen ja siitä suoraan eläkkeelle. On nyt ollut eläkkeellä 32 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Isäni jäi 53 vuotiaana putkeen ja siitä suoraan eläkkeelle. On nyt ollut eläkkeellä 32 vuotta.
Pääsisipä tuollaiseen, jäisin heti. Olen suunnilleen saman ikäinen
Muuten samaa mieltä, mutta tämä helvetti on vasemmiston aikaansaannosta. Eläkeikää on pakko nostaa meiltä jotka töissä käymme, että saadaan maksetuksi nämä kaikki kotimaiset ja ulkomaiset elätit joita työnteko ei nappaa koska tukia saa miltei saman verran.
Ihmisillä on joku kummallinen käsitys, että eläkkeen pitäisi mahdollistaa vuosikymmenten joutenolo muhkeilla tuloilla.
Työelämän pitäisi muuttua ihmisen mukana. Fyysisesti raskaita hommia tai vuorotyötä voi tehdä nuorena, myöhemmin sitten sitä ns. siistiä sisätyötä. Ei töissä käyminen sitä paitsi mitenkään estä elämistä, elämä on nyt, ja todennäköisesti myös eläkkeellä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä, mutta tämä helvetti on vasemmiston aikaansaannosta. Eläkeikää on pakko nostaa meiltä jotka töissä käymme, että saadaan maksetuksi nämä kaikki kotimaiset ja ulkomaiset elätit joita työnteko ei nappaa koska tukia saa miltei saman verran.
Kävisin töissä, jos niitä olisi.
Tänäänkin sain tietää, että hakemani työn oli saanut tohtori.
T. työtön
Kehitysvammaiset nostaa omaa eläkeikäänsä itse . Tyhmyys tässä loistaa . Kärsit itse tästä.
Fyysisesti raskaita töitä ei ole mahdollista jatkaa niin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on joku kummallinen käsitys, että eläkkeen pitäisi mahdollistaa vuosikymmenten joutenolo muhkeilla tuloilla.
Kuule kun kerran et halua vanhana eläkettä niin et vaan ota sitä ja teet työtä 100 vuotiaana !
Vierailija kirjoitti:
Työelämän pitäisi muuttua ihmisen mukana. Fyysisesti raskaita hommia tai vuorotyötä voi tehdä nuorena, myöhemmin sitten sitä ns. siistiä sisätyötä. Ei töissä käyminen sitä paitsi mitenkään estä elämistä, elämä on nyt, ja todennäköisesti myös eläkkeellä ollessa.
Muistisairaalle ei tarkka toimistotyö sovellu.
Vierailija kirjoitti:
Isäni jäi 53 vuotiaana putkeen ja siitä suoraan eläkkeelle. On nyt ollut eläkkeellä 32 vuotta.
Etkä halua samaa itsellesi ?
Vierailija kirjoitti:
Buumerit itse pääsivät eläkkeelle monesti jo viisikymppisenä, mutta milleniaalien on kestettävä melkein seitsemänkymppisiksi. Nyt ei kyllä tasa-arvo toteudu.
Kuka pääsi, kuka ei. Itse en tiedä kuin yhden (oli puolustusvoimilla töissä) joka eläköityi viisikymppisenä mutta kaikki muut eläköityi vasta 63-65-vuotiaana eikä mitenkään hyväkuntoisina vaan kyllä se pitkä työura ja ikä jo näkyi. Toki tuossa iässä se muutama vuosikin tekee ison muutoksen eli meille lähempänä 70-vuotispäiviä eläkkeelle pääsevillä ei niitä vireitä ja aktiivisia eläkevuosia ole odotettavissa tuotakaan vähää. Jos ainuttakaan ja voihan se kuolema tulla jo ennen eläkettä. Lisäksi tuossa 70-vuotiaana tulee sellainen äkkivanheneminen monelle eli siihen asti on ihan aktiivinen seniori lenkkeineen jne, mutta sitten vuodessa-kahdessa onkin ihan vanhus joka vetää enää korkeintaan rollaattorin kanssa.
Ei tosiaan kannata ajatella ikinä mistään asiasta, että sitten eläkkeellä. Silloin voi ehkä olla vapaa-aikaa ja jopa rahaakin, mutta ei jaksamista. Se on kiva sitten vuodepotilaana miettiä kuinka ajatteli tekevänsä sitä ja tätä.
Buumerit itse pääsivät eläkkeelle monesti jo viisikymppisenä, mutta milleniaalien on kestettävä melkein seitsemänkymppisiksi. Nyt ei kyllä tasa-arvo toteudu.