Onko täällä henkilökohtaisia avustajia? Miten selviätte palkalla?
Olen ollut työttömänä puoli vuotta ja avoin erilaisille töille, koska en juuri nyt halua sitoutua pitkiin työsopimuksiin. Olen jopa tehnyt hieman henkilökohtaisen avustajan töitä ja niitähän olisi hirveästi tarjolla Helsingissä.
Kuitenkin työpäivät ovat lyhyitä ja tuntipalkka valitettavan pieni. Työhön ei ole koulutusta, joten ymmärrän, ettei runsaasti makseta. Harmittaa ne lukuisat asiakkaat, jotka jäävät vaille avustajaa.
Työnantaja usein kysyy minua eri puolelle kaupunkia avustajaksi, mutta yleensä kieltäydyn etäisyyden takia, koska ei vain ole taloudellista maksaa bensasta pitkille matkoille, kun työstä ei jää paljoa käteen.
Miten kukaan pärjää tuolla työllä? Pitääkö samalla hakea myös jotain tukea Kelasta?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Aika heikosti pärjää, sossut ovat jostain syystä päättäneet, että kyseisen palvelun tarve on yhtäkkiä romahtanut ja leikanneet tuntimääriä rajusti. Se ei ilmeisesti heidän mielestään aiheuta kuluja mihinkään muuhun paljon kalliimpaan palveluun.
Ainakin pitäisi sitten saada suunnitella töitään niin, että on vaikka kaksi asiakasta päivässä, aamulla ja iltapäivällä. Toki asiakas on se työnantaja, mutta jos työaikojaan voisi valita. Joudutko hakemaan jotain Kelan tukia, jotta pärjäät? En siis yhtään tuomitse ketään, haluan vaan ymmärtää miten tuolla työllä pärjää.
Minä olen jotenkin ajatellut, että tuo on sellainen sivutyö. Kun kuitenkin on niin pieni tuntimääriä per asiakas myönnetty
Se on lisätyö esim opiskelijalle tai eläkeläiselle
Mä teen lisäksi siistijän töitä siivousfirmalle. Asun pienellä paikkakunnalla joten asuminen ei ole niin kallista kuin vaikkapa Helsingissä. Myös puoliso työssäkäyvänä maksaa osan kuluista. Veroprosentti mulla on 3%. Silti toimeentulo jää melko niukaksi. En hae mitään tukia, kun en jaksa/halua vääntää kelan kanssa jo kuukausi. En pärjäisi näillä tuloilla jos asuisin vaikka yksin kaupungissa vuokra-asunnossa.
Eikö tuosta saa lisälaskuttaa kuluja? Ts jos paikkoja on eri puolilla kaupunkia niin siitähän pitäisi saada kilometrikorvaukset?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuosta saa lisälaskuttaa kuluja? Ts jos paikkoja on eri puolilla kaupunkia niin siitähän pitäisi saada kilometrikorvaukset?
Kysyin, ei kuulu siihen hommaan ainakaan niillä työnantajilla.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika heikosti pärjää, sossut ovat jostain syystä päättäneet, että kyseisen palvelun tarve on yhtäkkiä romahtanut ja leikanneet tuntimääriä rajusti. Se ei ilmeisesti heidän mielestään aiheuta kuluja mihinkään muuhun paljon kalliimpaan palveluun.
Ainakin pitäisi sitten saada suunnitella töitään niin, että on vaikka kaksi asiakasta päivässä, aamulla ja iltapäivällä. Toki asiakas on se työnantaja, mutta jos työaikojaan voisi valita. Joudutko hakemaan jotain Kelan tukia, jotta pärjäät? En siis yhtään tuomitse ketään, haluan vaan ymmärtää miten tuolla työllä pärjää.
Ei ole onneksi ollut tarvetta tapella Kelan kanssa tukien suhteen, mutta olen varmaan paremmassa asemassa sen suhteen kuin useimmat kollegat, koska aiempi työ oli hyväpalkkainen ja varallisuutta kertynyt jonkin verran. Huono puoli tuossa on tulojen vaihtelu, heikot työehdot ja lyhyehkö ennustettavuus liittyen töiden pysyvyyteen asiakkaiden terveyden tms. vuoksi.
Aika heikosti pärjää, sossut ovat jostain syystä päättäneet, että kyseisen palvelun tarve on yhtäkkiä romahtanut ja leikanneet tuntimääriä rajusti. Se ei ilmeisesti heidän mielestään aiheuta kuluja mihinkään muuhun paljon kalliimpaan palveluun.