Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tosiaan erikoista että lapsen isä on tyttärensä

Vierailija
24.06.2026 |

kanssa paljon?


Meillä saadaan ihmettelyä kun isä osallistui yösyöttöihin (rintamaito pakastettiin). Kävivät vaunulenkeillä usein kaksin. Taaperoiässä isä otti tyttären kaupoille mukaan. Kävivät uimassa ja isä opettanut tyttärelle mm. korjaamaan autoa (tyttö 5v). Leikkivät prinsessoilla ja muutakin mielestäni normaalia. Moni kuitenkin kummastelee asiaa? Onko outoa että töiltään isä kerkeää ja ennen kaikkea tahtoo olla lapsensa kanssa? Miksi asiaa ihmetellään?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ihmettelee?

Vierailija
2/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin karhu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistä on vieläkin ettei lapsen isä osallistu kasvatukseen. Vanhoista ajoista parantunut, mutta vieläkin sellaista. Moni isä myös vain siittää ja katoaa kuulema.

Vierailija
4/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihmettelee?

Tuttavat. Ystävät kyllä pitävät normaalina, mutta tutut hämmästelevät. Myös päiväkodissa on tytöltä kaverit ja tädit kysyneet kuinka isä jaksaa ym. 

Ap.

Vierailija
5/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset kummastelevat asiaa, siihen voi olla useita syitä:

Joillakin on edelleen perinteinen käsitys siitä, että äiti on lapsen ensisijainen hoivaaja.

Heidän omassa lapsuudessaan tai lähipiirissään isät eivät ehkä osallistuneet yhtä paljon lastenhoitoon.

Aktiivinen isyys voi erottua ympäristössä, jossa monet vanhemmat jakavat vastuita eri tavalla.

Joskus ihmiset kommentoivat asioita, jotka poikkeavat heidän omasta kokemuksestaan, vaikka niissä ei olisi mitään kummallista.

Erityisesti se, että isä viettää paljon aikaa tyttärensä kanssa, saattaa herättää huomiota joissakin ihmisissä enemmän kuin vastaava suhde isän ja pojan välillä. Se kertoo usein enemmän kommentoijan ennakkokäsityksistä kuin itse tilanteesta.

Kuvailemasi toiminta kuulostaa lähinnä sitoutuneelta, läsnä olevalta vanhemmuudelta. Lapselle on yleensä hyödyksi, että hänellä on läheinen ja turvallinen suhde molempiin vanhempiinsa

Vierailija
6/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihmettelee?

Tuttavat. Ystävät kyllä pitävät normaalina, mutta tutut hämmästelevät. Myös päiväkodissa on tytöltä kaverit ja tädit kysyneet kuinka isä jaksaa ym. 

Ap.

Päiväkodissa lapset kyselleet? Heh, provoa paremmin tai ole provoamatta ollenkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on herättänyt suurta ihmetystä päiväkodissa se, kun tyttären isä hoitaa kaikki päiväkotikuljetukset. Isompien lasten kohdalla minä hoidin kaikki vastaavat kuljetukset. Tuolloin ei kyselty kertaakaan isän perään.

Vierailija
8/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmiset kummastelevat asiaa, siihen voi olla useita syitä:

Joillakin on edelleen perinteinen käsitys siitä, että äiti on lapsen ensisijainen hoivaaja.

Heidän omassa lapsuudessaan tai lähipiirissään isät eivät ehkä osallistuneet yhtä paljon lastenhoitoon.

Aktiivinen isyys voi erottua ympäristössä, jossa monet vanhemmat jakavat vastuita eri tavalla.

Joskus ihmiset kommentoivat asioita, jotka poikkeavat heidän omasta kokemuksestaan, vaikka niissä ei olisi mitään kummallista.

Erityisesti se, että isä viettää paljon aikaa tyttärensä kanssa, saattaa herättää huomiota joissakin ihmisissä enemmän kuin vastaava suhde isän ja pojan välillä. Se kertoo usein enemmän kommentoijan ennakkokäsityksistä kuin itse tilanteesta.

Kuvailemasi toiminta kuulostaa lähinnä sitoutuneelta, läsnä olevalta vanhemmuudelta. Lapselle on yleensä hyödyksi, että hänellä on läheinen ja turvallinen suhde molempiin vanhempiinsa

Näitä tekoälyvastauksia ei kukaan halua lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihmettelee?

Tuttavat. Ystävät kyllä pitävät normaalina, mutta tutut hämmästelevät. Myös päiväkodissa on tytöltä kaverit ja tädit kysyneet kuinka isä jaksaa ym. 

Ap.

Päiväkodissa lapset kyselleet? Heh, provoa paremmin tai ole provoamatta ollenkaan. 

Tyttö kertoi ohimennen päivästä päiväkodissa ja sanoi että X isä ei koskaan leiki X kanssa ja myös on yksi toinen suoraan kysynyt miksi meidän lapsen isä leikkii tyttären kanssa kun hänen isä ei. Ap.

Vierailija
10/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ihmettelevät tuttavasi ovat ääliöitä. Ei tähän ole muuta vastausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isäni hoiti minua varmaan enemmän kuin äitini jo 60-luvulla. Poikani oli puolet hoitovapaista tytärtensä kanssa ja tytöt ovat todella isänsä perään.

Mun mieheni oli enemmän kuin tasavertainen hoitaja meidän lapsillemme (poika ja 3 tytärtä)

Vierailija
12/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava että osallistuu jo varhain, monissa perheissä innostutaan yhteisajasta enemmän sitten kun jotain iän mukana yhteistä enemmän keskusteltavaa ja tekemistä oli se sitten jalkapallo tai vaikkapa pleikkari

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isiltä pitää kieltää kaikki yhteydet ja yhdessäolo lapsensa/lapsiensa kanssa. 

Vierailija
14/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuttavilla omia lapsia? Lapsilla itsellään isiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen työnantaja ihmetteli ääneen, miksi lapsen isä jää lapsen kanssa kotiin kun lapsi sairastaa.

Tää on naurettavaa ja saat tottua ihmeellisiin kommenteihin jatkossakin.

Vierailija
16/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihmettelee?

Tuttavat. Ystävät kyllä pitävät normaalina, mutta tutut hämmästelevät. Myös päiväkodissa on tytöltä kaverit ja tädit kysyneet kuinka isä jaksaa ym. 

Ap.

Päiväkodissa lapset kyselleet? Heh, provoa paremmin tai ole provoamatta ollenkaan. 

Ensinnäkään alle kouluikäinen lapsi ei kysy kenenkään jaksamisesta mitään. 

Se ikäinen on luontaisesti narsisti ja näin kuuluu ollakin. 

Toiseksi, mistä ne päiväkodin työntekijät tietävät vapaa-ajan vieton noin tarkasti?  Ja vaikka tietäisivät,  eivät noin kommentoisi.

Yksi huonoimmista tänään. 

17/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on hienoa että isä viettää aikaa lapsensa kanssa 💕

😱🍗🚀🍻🔪💥🍆🍺📣🎊🌇🌴😻💟🐽🍙📢🌄🌈😍🎄🎉🍑🍼🎅🌅💋🌵🌚🔥

Vierailija
18/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ISÄ VASTAA

Olin kahden lapsen kans kotihoidontuella PÄÄTOIMISESTI usean vuoden. Kunnes sitten menivät tarhaan vähän ennen eskaria. Hoidin molempien lasten neuvolareissut ja rokotukset. Niitä oli silloin alkuun ihan 1kk - 3kk - 6 kk jne. Tämä siis molemmilla lapsilla. Ihan ekoissa oltiin kyllä molemmat.

Olin tytön kans muskarissa ainoana isänä. Molempien kans leikkipuistossa  melkein joka päivä. Vein molemmat tarhaan ekana päivänä, sitten vienti/ haku päivittäin. Molempien ekat koulupäivät saattelin myös.

Kumpikin oli mukana auttelemassa renkaanvaihdossa yms yms. Vaipanvaihdoista on kokemusta muutaman tuhannen vaihdon verran.

Tästä on niin paljon aikaa, että silloin se oli aika harvinaista, taitaa olla vieläkin . Leikkipuistossa oli porukkaa ihan peevelisti, mutta lisäkseni oli vain kaksi isää säännöllisesti. En sanoisi tätä miksikään suureksi sankariteoksi, toi oli itelle ihan peruskauraa. 

ASIASSA EI OLE MITÄÄN ERIKOISTA. Elätkö somessa, ja luulet että maailma on somessa.....ei ole. Oikea elämä on ihan jossain muualla.

Vierailija
19/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pedotutkahan tässä alkaa värähtelemään.

Kannattaa kyllä seurailla tarkalla silmällä mitä isukki sen lapsen kanssa tekee.

Vierailija
20/60 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä periferiassa oikein asutte?

Olen helsinkiläisessä pk:Saa töissä ja varsin tavallista, että isä tuo ja hakee lapset pääsääntöisesti. 

Kukaan ei mitään ole ihmetellyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän