Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaisitteko tässä tilanteessa nuorta, joka on möhlinyt elämänsä moneen kertaab, mutta - ehkä - pääsemässä jaloilleen

Vierailija
24.06.2026 |

Mietin, monta kertaa luottamuksen voi menettää?


Hänellä oli kymppitonnin perintö, jonka käytti aineisiin. Monta itsemurhayritystä.


Sitten pääsi avun ja tuen piiriin. Valoa tunnelin päässä. Sai vähän lisää perintöä. Johonkin meni taas. Ei kai aineita, koska asuu tuetussa asumisessa. Ulkonäkö syrjäytyneen.


Nyt liki 10 vuoden jälkeen on päässyt kouluun ja elämässä päättyy ajan tappamisen aikakausi. Ehkä. Jos onnistuu. Poika itse sanoo, että opiskelu tuottaa työn, joka vaatii ajokortin. Maksaisitteko autonkoulun? 

 

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitten, kun opinnot on suoritettu kokonaan.

Vierailija
2/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olisi rahaa maksaa autokoulu, niin kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kehtaat väittää hänen eläneen 10 vuotta vain aikaa tappaakseen? Häpeä jos osaat!

Vierailija
4/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos olisi rahaa maksaa autokoulu, niin kyllä.

Raha on pois jostain muusta, ei sitä ylimääräistä ole. 

Niin monesti on autettu. Jos tietäisi, että tämä auttaisi, niin en miettisi.

Vierailija
5/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ei saa lainaa?

 

Koulun ohelle hanttihommia ja säästämään.

 

Maksaisin ajokortin siinä vaiheessa, kun koulu on suoritettu. Antaisin autokoulun teoriamateriaalit ja niistä pitäisi suorittaa tekemäni koe, ennen varsinaiseen autokouluun menoa. Eli motivaatio pitäisi näyttää, nuo ei ole mitään kohtuuttomia vaatimuksia.

 

Ja tämä ainoastaan, jos kyseessä oma lapsi.

Vierailija
6/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kehtaat väittää hänen eläneen 10 vuotta vain aikaa tappaakseen? Häpeä jos osaat!

Hänen omat sanansa: odotan vain, että aika kuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ei saa lainaa?

 

Koulun ohelle hanttihommia ja säästämään.

 

Maksaisin ajokortin siinä vaiheessa, kun koulu on suoritettu. Antaisin autokoulun teoriamateriaalit ja niistä pitäisi suorittaa tekemäni koe, ennen varsinaiseen autokouluun menoa. Eli motivaatio pitäisi näyttää, nuo ei ole mitään kohtuuttomia vaatimuksia.

 

Ja tämä ainoastaan, jos kyseessä oma lapsi.

Aika kovat vaatimukset sinulla. Ihminen, joka on mt-ongelmainen, ei ole niin energinen, että kävisi koulua ja töissä samaan aikaan. Etenkään, kun ei ole kokemusta.

Vierailija
8/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se autokoulu kannattaa sitten maksaa suoraan sinne autokouluun, eikä antaa rahana. Muuten voi tulla taas himo törsätä se raha johonkin muuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin tietysti. Oma lapsi. 

Vierailija
10/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä oma lapsi niin tietenkin auttaisin. Tosin ehtojen kanssa, Ensinnä, koulu on käytävä. Ei yhtään turhaa poissaoloa jne. haluan nähdä selvän sitoutumisen. Sehän sitten on selvä että rahaa tuollaiselle ei voi eikä saa antaa. Maksaisin suoraan autokoululle ja siellä sama, yksikin käyntikerta jää välistä jonkun mielenkiintoisemman takia niin maksut looppuu siihen. Kuulostaa ehkä raa'alta mutta jos kymmenen vuotta katsoo tai joutuu katsomaan itsetuhoista sekoilua ei kukaan voi siitä moittia. Hienoa jos nuori on saamassa elämänsä hallintaan ja pääsee lopulta irti päihteistä. 

 

Miten muuten narkki pääsee kuljettajaksi minnekään? Olisin kluullut että se on yksi niistä aloista joissa on oltava ns. puhdas menneisyys. Huumeseulontakin taitaa olla säännöllistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaisin tietysti. Oma lapsi. 

Kuinka monta kertaa maksaisit? Ostan hänelle jo kaikki vaatteet, käytän aina paturissa, maksan puhelimen, ostan ruokaa toisinaan, kolme sänkyä olen ostanut….. kuinka monta pettymystä nielisit?

Vierailija
12/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä oma lapsi niin tietenkin auttaisin. Tosin ehtojen kanssa, Ensinnä, koulu on käytävä. Ei yhtään turhaa poissaoloa jne. haluan nähdä selvän sitoutumisen. Sehän sitten on selvä että rahaa tuollaiselle ei voi eikä saa antaa. Maksaisin suoraan autokoululle ja siellä sama, yksikin käyntikerta jää välistä jonkun mielenkiintoisemman takia niin maksut looppuu siihen. Kuulostaa ehkä raa'alta mutta jos kymmenen vuotta katsoo tai joutuu katsomaan itsetuhoista sekoilua ei kukaan voi siitä moittia. Hienoa jos nuori on saamassa elämänsä hallintaan ja pääsee lopulta irti päihteistä. 

 

Miten muuten narkki pääsee kuljettajaksi minnekään? Olisin kluullut että se on yksi niistä aloista joissa on oltava ns. puhdas menneisyys. Huumeseulontakin taitaa olla säännöllistä. 

Tietääkseni ollut irti päihteistä jo 2-3 vuotta. 

Ei hän kuljettajaksi hae, vaan työhön, jossa usein vaaditaan ajokortti. Omien sanojensa mukaan. En tiedä enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksaisin. Muuten en koskaan lakkaisi miettimästä, olisiko pitänyt. 

Vierailija
14/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin ja maksa se suoraan autokoululle, nistille tai entiselle ei pitäisi antaa rahaa ikinä suoraan, koska se aiheuttaa houkutuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaisin tietysti. Oma lapsi. 

Kuinka monta kertaa maksaisit? Ostan hänelle jo kaikki vaatteet, käytän aina paturissa, maksan puhelimen, ostan ruokaa toisinaan, kolme sänkyä olen ostanut….. kuinka monta pettymystä nielisit?

Ei niitä kannata laskea, tulee vain itselle paha mieli. Autan omien resurssien puitteissa aina tarvittaessa, rahaa en anna mutta arjessa autan sen minkä pystyn.

t. päihdeongelmaisen läheinen

Vierailija
16/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä oma lapsi niin tietenkin auttaisin. Tosin ehtojen kanssa, Ensinnä, koulu on käytävä. Ei yhtään turhaa poissaoloa jne. haluan nähdä selvän sitoutumisen. Sehän sitten on selvä että rahaa tuollaiselle ei voi eikä saa antaa. Maksaisin suoraan autokoululle ja siellä sama, yksikin käyntikerta jää välistä jonkun mielenkiintoisemman takia niin maksut looppuu siihen. Kuulostaa ehkä raa'alta mutta jos kymmenen vuotta katsoo tai joutuu katsomaan itsetuhoista sekoilua ei kukaan voi siitä moittia. Hienoa jos nuori on saamassa elämänsä hallintaan ja pääsee lopulta irti päihteistä. 

 

Miten muuten narkki pääsee kuljettajaksi minnekään? Olisin kluullut että se on yksi niistä aloista joissa on oltava ns. puhdas menneisyys. Huumeseulontakin taitaa olla säännöllistä. 

Tietääkseni ollut irti päihteistä jo 2-3 vuotta. 

Ei hän kuljettajaksi hae, vaan työhön, jossa usein vaaditaan ajokortti. Omien sanojensa mukaan. En tiedä enempää.

Tuollainen pari vuotta päihteitä on lyhyt aika. Addiktio on ikuinen ongelma. 

Vierailija
17/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä oma lapsi niin tietenkin auttaisin. Tosin ehtojen kanssa, Ensinnä, koulu on käytävä. Ei yhtään turhaa poissaoloa jne. haluan nähdä selvän sitoutumisen. Sehän sitten on selvä että rahaa tuollaiselle ei voi eikä saa antaa. Maksaisin suoraan autokoululle ja siellä sama, yksikin käyntikerta jää välistä jonkun mielenkiintoisemman takia niin maksut looppuu siihen. Kuulostaa ehkä raa'alta mutta jos kymmenen vuotta katsoo tai joutuu katsomaan itsetuhoista sekoilua ei kukaan voi siitä moittia. Hienoa jos nuori on saamassa elämänsä hallintaan ja pääsee lopulta irti päihteistä. 

 

Miten muuten narkki pääsee kuljettajaksi minnekään? Olisin kluullut että se on yksi niistä aloista joissa on oltava ns. puhdas menneisyys. Huumeseulontakin taitaa olla säännöllistä. 

No ei työnantaja mitään vanhoja tarveystietoja kaivele joltain perus kuljettajalta. Ja ne seulat ovat tässä kohtaa positiivinen juttu, kannustaa pysymään selvänä jos saa tuollaisen työn.

Vierailija
18/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kehtaat väittää hänen eläneen 10 vuotta vain aikaa tappaakseen? Häpeä jos osaat!

Kyllä joutilaan luuserielämän tunnistaa, jos läheltä joutuu seuraamaan. Mitä tuota kaunistelemaan.


Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että auttaisin, jos olisi mahdollisuuksia eli rahaa ja avun tarvitsija tarpeeksi läheinen.

Vierailija
19/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kehtaat väittää hänen eläneen 10 vuotta vain aikaa tappaakseen? Häpeä jos osaat!

Hänen omat sanansa: odotan vain, että aika kuluu.

Onko hän nyt innoissaan tai edes neutraali? 

 

Tuo on ollut joku mt-sairaus tai välittäjäainehäiriö. Onko parantunut/hoidettu? Mitä huumeita käytti? Voiko olla ADHD? 

Vierailija
20/37 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Tuollainen pari vuotta päihteitä on lyhyt aika. Addiktio on ikuinen ongelma. ”


=> niin, siksi tässä pohdinkin tätä. En enää millään jaksa uskoa, että suunta on vain ylöspäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi