Palkanlaskijaksi opiskelu
Onko palkanlaskijoille töitä, kannattaako lähteä opiskelemaan alaa ammattikorkeakouluun? Mielellään vastauksia alalla toimijoilta, jotka tietävät varmasti miten asia on.
Kommentit (6)
Lähes Kaikki taloushallinnon/palkanlaskennan työt tulevat katoamaan 10 vuoden sisällä, todennäköisesti aikaisemminkin. Tekoäly tulee jatkossa nämä tehtävät hoitamaan.
Muuten kyllä itseänikin kiinnostelisi alanvaihto taloushallinnon puolelle. Tämä nykyinen duuni on niin nähty ja koettu..
Vierailija kirjoitti:
Lähes Kaikki taloushallinnon/palkanlaskennan työt tulevat katoamaan 10 vuoden sisällä, todennäköisesti aikaisemminkin. Tekoäly tulee jatkossa nämä tehtävät hoitamaan.
Muuten kyllä itseänikin kiinnostelisi alanvaihto taloushallinnon puolelle. Tämä nykyinen duuni on niin nähty ja koettu..
Itse kyllä veikkaan, ettei tekoälyllä ole korvattu vielä juuri minkään alan työntekijöitä kymmenen vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Lähes Kaikki taloushallinnon/palkanlaskennan työt tulevat katoamaan 10 vuoden sisällä, todennäköisesti aikaisemminkin. Tekoäly tulee jatkossa nämä tehtävät hoitamaan.
Muuten kyllä itseänikin kiinnostelisi alanvaihto taloushallinnon puolelle. Tämä nykyinen duuni on niin nähty ja koettu..
Muistan kun opiskelin ysärin alussa ja pontevasti joka paikassa mainostettiin miten kaikki paperi katoaa toimistotöistä muutaman vuoden sisällä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes Kaikki taloushallinnon/palkanlaskennan työt tulevat katoamaan 10 vuoden sisällä, todennäköisesti aikaisemminkin. Tekoäly tulee jatkossa nämä tehtävät hoitamaan.
Muuten kyllä itseänikin kiinnostelisi alanvaihto taloushallinnon puolelle. Tämä nykyinen duuni on niin nähty ja koettu..
Itse kyllä veikkaan, ettei tekoälyllä ole korvattu vielä juuri minkään alan työntekijöitä kymmenen vuoden kuluttua.
Ihmisillä on tapana aliarvioida lyhyen aikavälin (teknologista)kehitystä ja yliarvoida pitkän aikavälin kehitystä.
Ei tarvitse AMK:ssa opiskella. Ammattiopistotkin kouluttavat taloushallinnon tutkintoja. Opiskeli 6 kk kirjanpitoa ja palkanlaskentaa, kunnes lopetin. En yksinkertaisesti pysynyt vauhdissa mukana enkä ymmärtänyt kirjanpidon logiikkaa. Palkanlaskenta oli helpompi ymmärtää. Palkkojen maksamista säätelee yli 20 lakia, alakohtaiset TES:it ja verolait. Oletko valmis pikkutarkkaan laskentaan huomioiden Tyel, tyva, sava ja erilaiset työaikamuodot, lisätyö ja ylityö erot, matkakorvaukset, palkalliset ja palkattomat vapaat, luontoisetuudet ja niiden verotus? Kaiken tuon voi opetella, mutta helppoa se ei ainakaan minulle ollut. Palkanlaskennan ohjelmistoja on automatisoimaan palkanlaskentaa. Töitä riittää ihmistyölle kuitenkin. Olisit myös asiakaspalvelija palkanlaskennan ammattilaisena.
Kyllä Suomessa palkanlaskijalle hommaa riittää. Nytkin kaavaillaan viikonlopputyön osilta kaikille duunareille palkka-alea.