Mikael Pentikäinen: Työterveyshuollosta pelkkää haittaa eikä yhtään hyötyä
Suomen yrittäjät esittää työnantajien lakisääteisen työterveyshuoltovelvoitteen poistamista. Toimitusjohtaja Mikael Pentikäisen mukaan pienet yritykset kipuilevat kustannusten kanssa. Järjestö ehdottaa myös arkipyhien siirtämistä viikonlopulle tai muuttamista palkattomiksi vapaiksi.
Kommentit (25)
Työterveys on todella kallista. Kyllä työntekijä itse tietää milloin ei töihin pysty ja omalla ilmoituksella 3 päivää lepää kotona. 99% vaivoista menee ohi lepäämällä. Jos työntekijä menee pörriäiseen niin sieltä annetaan sama 3päivää saikkua mutta iso lasku työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Työterveys on todella kallista. Kyllä työntekijä itse tietää milloin ei töihin pysty ja omalla ilmoituksella 3 päivää lepää kotona. 99% vaivoista menee ohi lepäämällä. Jos työntekijä menee pörriäiseen niin sieltä annetaan sama 3päivää saikkua mutta iso lasku työnantajalle.
Kerropa meille ihan konkreettisesti, miten kallista kun tunnut tietävän.
Työterveys voi olla vaikka julkisessa terveyskeskuksessa, ei ole pakko tehdä,sopparia riistäjä-kapitalististen pörriäisten kanssa.
Aivan järjetönhän systeemi onkin ja lisäksi pahasti eriarvoistava. Joku hyvin pärjäävä yritys voi kustantaa palkollisilleen kattavan työterveyshuollon, kenties vieläpä saaden toimintaansa valtion tukea. Verovähennyskelpoisiahan työterveysmenot yritykselle ovat joka tapauksessa. Pörriäinen kiittää ja laskuttaa, ja kas näin siirtyi raha veronmaksajilta parempaan talteen.
Sama julkisesta terveydenhuollosta ja hyvinvointialueista. Köyttäkää ennemmin yksityisiä.
Eihän työterveys nykyiselläkään kata välttämättä muuta kuin pakollisen työhöntulotarkastuksen eli sekin on jollekin ahneelle lobbarille liikaa.
Tähän on tilanne mennyt vain sen takia kun ihmisey juoksevat siellä itkemässä asioista jotka ei liity työhön mitenkään. Suurin osa työterveyskäynneistä kuuluisi todellisuudessa muualle kun työterveyteen koska ne ei liity työelämään mitenkään
Vierailija kirjoitti:
Aika monella on käsitys, että kaikki lääkärin palvelut kuuluvat työterveyshuoltoon, mutta ei kuulu. Minimi kattaa terveystarkastuksen muutaman vuoden välein, työpaikkaselvityksen eli fyssari ja th käy joskus paikalla, ei edes joka vuosi tai joka toinenkaan vuosi sekä sitten tarvittaessa jos tulee ongelmia, arviointi. Mutta sellaista pakkoa, että lääkäriin pääsisi työterveyden kautta, ei yrityksillä ole. Eikö Pentikäinen tiedä tätä? Moni tavis ei kyllä tiedä.
Olin fyysisessä työssä yli 40 vuotta, koskaan ei kukaan työterveydestä käynyt työpaikalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveys on todella kallista. Kyllä työntekijä itse tietää milloin ei töihin pysty ja omalla ilmoituksella 3 päivää lepää kotona. 99% vaivoista menee ohi lepäämällä. Jos työntekijä menee pörriäiseen niin sieltä annetaan sama 3päivää saikkua mutta iso lasku työnantajalle.
Kerropa meille ihan konkreettisesti, miten kallista kun tunnut tietävän.
Olen eri, enkä muista ulkoa, mutta muutama satanen pomon mukaan pitää maksaa sopimuksesta, vaikka ei kertaakaan kävisi. Meillä on eri kuin pörriäinen ja kun meillä ei lääkäri tai sairaanhoidon palvelut siihen kuulu, sekä meitä työntekijöitä on vain kolme perustervettä, niin todellakin on vuosia, ettei sitä käytetä ollenkaan. Kaikki terveydenhoitoon liittyvä käydään omalla kustannuksella siellä minne haluaa mennä, myös saikkulaput tarvittaessa pitää hakea muualta. Tosin meillä riittää oma ilmoitus ja kun olin kolme vuotta sitten viikon koronassa, pomo sanoi ettei tartte lähteä lääkäriin, kyllä hän uskoo. Sen jälkeen en olekaan sairastellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella on käsitys, että kaikki lääkärin palvelut kuuluvat työterveyshuoltoon, mutta ei kuulu. Minimi kattaa terveystarkastuksen muutaman vuoden välein, työpaikkaselvityksen eli fyssari ja th käy joskus paikalla, ei edes joka vuosi tai joka toinenkaan vuosi sekä sitten tarvittaessa jos tulee ongelmia, arviointi. Mutta sellaista pakkoa, että lääkäriin pääsisi työterveyden kautta, ei yrityksillä ole. Eikö Pentikäinen tiedä tätä? Moni tavis ei kyllä tiedä.
Olin fyysisessä työssä yli 40 vuotta, koskaan ei kukaan työterveydestä käynyt työpaikalla
Saattoi käydä, mutta et tiennyt sitä. Meillä ainakin se on sitä että th käy esimiehen kanssa juttelemassa ja sitten kiertää minuutin kerrallaan kyselemässä niiltä työntekijöiltä, jotka sattuvat olemaan paikalla. On voinut jopa hoitaa homman puhelimitse johtoportaan kanssa.
Pentikäinen tuuttaa lestadiolaista työkulttuuriaan päivästä toiseen. Mitä seuraavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella on käsitys, että kaikki lääkärin palvelut kuuluvat työterveyshuoltoon, mutta ei kuulu. Minimi kattaa terveystarkastuksen muutaman vuoden välein, työpaikkaselvityksen eli fyssari ja th käy joskus paikalla, ei edes joka vuosi tai joka toinenkaan vuosi sekä sitten tarvittaessa jos tulee ongelmia, arviointi. Mutta sellaista pakkoa, että lääkäriin pääsisi työterveyden kautta, ei yrityksillä ole. Eikö Pentikäinen tiedä tätä? Moni tavis ei kyllä tiedä.
Olin fyysisessä työssä yli 40 vuotta, koskaan ei kukaan työterveydestä käynyt työpaikalla
Saattoi käydä, mutta et tiennyt sitä. Meillä ainakin se on sitä että th käy esimiehen kanssa juttelemassa ja sitten kiertää minuutin kerrallaan kyselemässä niiltä työntekijöiltä, jotka sattuvat olemaan paikalla. On voinut jopa hoitaa homman puhelimitse johtoportaan kanssa.
Olisin varmasti tiennyt, työpaikka oli aika pieni ja olin parikymmentä vuotta ryhmänjohtajana
Ja pahinta veeonmaksajan kannalta on, että Kela maksaa noin puolet kaikista kustannuksista työnantajille. Alkuaan piti olla ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa, mutta on lopsahtanut sairaanhoidoksi.
Ei lopsahtanut, vaan lipsahtanut...
Vierailija kirjoitti:
Työterveys voi olla vaikka julkisessa terveyskeskuksessa, ei ole pakko tehdä,sopparia riistäjä-kapitalististen pörriäisten kanssa.
Meillä oli työterveys ennen tk:ssa ja sinne sai mennä oli vika missä elimessä tahansa. Jostain syystä se siirtyi pörriäiseen ja nyt on niin kallista ettei oikein mikään tunnu enää kuuluvan työterveyssoppariin. Hoito siellä on myös tosi huonoa, aina vaan hoitajalle tai fyssarille, vaikka vaiva oikeasti vaatisi lääkäriä.
Niin. Vaikka hyötyäkin olisi osalle, voi olla joillekin haittaa. Kyttäävät ainakin työpoliisina?
Vierailija kirjoitti:
Työterveys on todella kallista. Kyllä työntekijä itse tietää milloin ei töihin pysty ja omalla ilmoituksella 3 päivää lepää kotona. 99% vaivoista menee ohi lepäämällä. Jos työntekijä menee pörriäiseen niin sieltä annetaan sama 3päivää saikkua mutta iso lasku työnantajalle.
Suurin osa saikuista johtuukin huonosta työilmapiiristä, huonosta johtamisesta, työpaikkakiusaamisesta, työsyrjinnästä ja työpaikka-ahdistelusta.
No, puoliso on just tuollaisessa pienessä yrityksessä ja työterveyshuolto on vain paperilla. Eli mikään ei muuttuisi.
Itselleni sen sijaan kuuluu kuta kuinkin kaikki mahdollinen. Iso firma joka haluaa pitää ammattitaitoisen henkilöstön työkuntoisena 🙏
Vierailija kirjoitti:
Aika monella on käsitys, että kaikki lääkärin palvelut kuuluvat työterveyshuoltoon, mutta ei kuulu. Minimi kattaa terveystarkastuksen muutaman vuoden välein, työpaikkaselvityksen eli fyssari ja th käy joskus paikalla, ei edes joka vuosi tai joka toinenkaan vuosi sekä sitten tarvittaessa jos tulee ongelmia, arviointi. Mutta sellaista pakkoa, että lääkäriin pääsisi työterveyden kautta, ei yrityksillä ole. Eikö Pentikäinen tiedä tätä? Moni tavis ei kyllä tiedä.
Pentikäinen ei arvioi työterveyttä sen hyödyllisyyden kannalta, vaan hän edustaa Suomen yrittäjiä ja heidän etujaan. Hänen tavoite on lopettaa työterveyshuolto ja puheet ovat sen mukaisia.
Aika monella on käsitys, että kaikki lääkärin palvelut kuuluvat työterveyshuoltoon, mutta ei kuulu. Minimi kattaa terveystarkastuksen muutaman vuoden välein, työpaikkaselvityksen eli fyssari ja th käy joskus paikalla, ei edes joka vuosi tai joka toinenkaan vuosi sekä sitten tarvittaessa jos tulee ongelmia, arviointi. Mutta sellaista pakkoa, että lääkäriin pääsisi työterveyden kautta, ei yrityksillä ole. Eikö Pentikäinen tiedä tätä? Moni tavis ei kyllä tiedä.