Mikael Pentikäinen: "Työterveyshuollosta on usein pelkkää haittaa työnantajalle"
Suomen yrittäjät esittää työnantajien lakisääteisen työterveyshuoltovelvoitteen poistamista.
Toimitusjohtaja Mikael Pentikäisen mukaan pienet yritykset kipuilevat kustannusten kanssa.
Järjestö ehdottaa myös arkipyhien siirtämistä viikonlopulle tai muuttamista palkattomiksi vapaiksi.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012095547.html
Kommentit (37)
Aika paha vaatimus. Lakisääteinen minimihän kattaa lähinnä työpaikan riskiarvioinnin eli tämän jälkeen työantajalla ei olisi enää ennakolta mitään vastuuta siitä, jos työ itsessään aiheuttaa terveyshaittoja.
Laajemmin kuitenkin minimiä laajemman työterveyden tuesta voitaisiin luopua ja kaikki keskittää toimivaan julkiseen terveydenhuoltoon. Pitäisi vain olla jokin mekanisimi, jolla tämä aidosti varmistetaan.
Pentikäisen voisi lakkauttaa tarpeettomana ja haitallisena Suomelle ja suomalaisille.
Jep, sieltä saatetaan vaikka puuttua työpaikan epäkohtiin. Kalliiksi käy.
KAIKKI SY:N JÄSENYRITYKSET BOIKOTTIIN
Ainakaan mulla ei ole koskaan tullut vastaan työtä misä olisi nämä asiat järjestetty. Kaikista vähiten muualta tulleille. Myöskään mitään tessiä ei ole koskaan noudatettu tai edes tehty työsopimuksia. Kun aina yritän sanoa että miksi en mimelellään hae töihin, niin näistä syistä. Kun ei koskaan ole elämän aikana tullut vastaan kunnon työpaikkaa missä te kunnon ihmiset saatte käydä. Aina näitä paikkoja missä huudetaan ja vahditaan että tahti on orjan tahti.
Pentikäinen on oikeassa. Pk-yrityksille lakisääteinen työterveys on iso rasite, ja koska pienillä yrityksillä ei ole varaa ostaa kalliita lääkäripalveluja, niin jää vain tuo lakisääteinen minimi, josta ei hyödy työntekijä ollenkaan. Yrittäjä joutuu kuitenkin maksamaan valitsemalleen terveysyritykselle isoja summia ns. työterveydestä.
Jokainen saa joka tapauksessa avun julkiselta puolelta tarvitessaan. Isoille yrityksille hyvä työterveys on jo kilpailuetu ja kannattaa pitää jo maineen vuoksi.
"Yrittäjien mukaan nykyinen työterveyshuolto on keskittynyt muutamalle suurelle toimijalle, järjestelmän kustannukset ovat paisuneet eikä palveluiden laskutus ole läpinäkyvää."
Tämä ongelma on muillakin aloilla. Suomessa ei ole kilpailua. On vain järkyttävät hinnat, huonoa palvelua ja työn laatua.
Niin että poistetaan työterveys ja ruuhkautetaan julkinen terveydenhuolto, mikä on muutenkin täysin kusessa?
Minulla oli välilevyn pullistuma kaularangassa. Sain työterveyden puolesta kaiken avun, myös sähköhoidot ja fyssarin. Ilman näitä työterveyden tarjoamia etuja olisin varmaan vieläkin työkyvyttömänä odottelemassa seuraavaa vapaata aikaa julkiseen terveydenhuoltoon.
Onko Suomen Yrittäjien Pentikäisellä itsellään käytössä työterveyshuolto vai käykö julkisella?
Vierailija kirjoitti:
"Yrittäjien mukaan nykyinen työterveyshuolto on keskittynyt muutamalle suurelle toimijalle, järjestelmän kustannukset ovat paisuneet eikä palveluiden laskutus ole läpinäkyvää."
Tämä ongelma on muillakin aloilla. Suomessa ei ole kilpailua. On vain järkyttävät hinnat, huonoa palvelua ja työn laatua.
Eikös tämä olisi enemmänkin yritysmaailman ongelma…mitä jos lähtisivät siihen puuttumaan, eikä työntekijöiden aseman kurjistamiseen?
Tuleehan siitä kuluja eli haittaa kiistatta on. Työntekijöiden pitäisi maksaa oma työterveytemsä yksityisellä tai mentävä julkiselle. -yritäjä
Olin kerran töissä pienessä yrityksessä joka ei ollut järjestänyt työterveyshuoltoa. Saikkutodistus piti hankkia ja maksaa itse ja se tulee kalliiksi, jos on vaikka viikon kipeänä. Aika moni ratkaisi asian menemällä kipeänääkin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Pentikäinen on oikeassa. Pk-yrityksille lakisääteinen työterveys on iso rasite, ja koska pienillä yrityksillä ei ole varaa ostaa kalliita lääkäripalveluja, niin jää vain tuo lakisääteinen minimi, josta ei hyödy työntekijä ollenkaan. Yrittäjä joutuu kuitenkin maksamaan valitsemalleen terveysyritykselle isoja summia ns. työterveydestä.
Jokainen saa joka tapauksessa avun julkiselta puolelta tarvitessaan. Isoille yrityksille hyvä työterveys on jo kilpailuetu ja kannattaa pitää jo maineen vuoksi.
Työterveyskustannukset ovat yrittäjälle vähennyskelpoisia.
On taas ihme kitinää.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran töissä pienessä yrityksessä joka ei ollut järjestänyt työterveyshuoltoa. Saikkutodistus piti hankkia ja maksaa itse ja se tulee kalliiksi, jos on vaikka viikon kipeänä. Aika moni ratkaisi asian menemällä kipeänääkin töihin.
Soitto liittoon. Välittömästi. Minkä alan TES?
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomen Yrittäjien Pentikäisellä itsellään käytössä työterveyshuolto vai käykö julkisella?
Todennäköisesti käytössä työnantajan maksama sairauskuluvakuutus jolla pääsee kävelemään saman tien lääkärin puheille minä vuorokauden aikana tahansa. Sellainen all inclusive -versio mistä tavallinen työläinen voi vain haaveilla.
Tämä tyyppi alkaa olla pellen maineessa, provosoi eikä ole koskaan antanut järkevää ehdotusta mistään.
Vierailija kirjoitti:
Niin että poistetaan työterveys ja ruuhkautetaan julkinen terveydenhuolto, mikä on muutenkin täysin kusessa?
Minulla oli välilevyn pullistuma kaularangassa. Sain työterveyden puolesta kaiken avun, myös sähköhoidot ja fyssarin. Ilman näitä työterveyden tarjoamia etuja olisin varmaan vieläkin työkyvyttömänä odottelemassa seuraavaa vapaata aikaa julkiseen terveydenhuoltoon.
Niin, tämähän on se työterveyden pointti. Auttaa työntekijöitä pysymään työkykyisinä ja sitä kautta tuottavina työnantajalle.
Huolletaanhan koneitakin.
Vierailija kirjoitti:
Pentikäinen on oikeassa. Pk-yrityksille lakisääteinen työterveys on iso rasite, ja koska pienillä yrityksillä ei ole varaa ostaa kalliita lääkäripalveluja, niin jää vain tuo lakisääteinen minimi, josta ei hyödy työntekijä ollenkaan. Yrittäjä joutuu kuitenkin maksamaan valitsemalleen terveysyritykselle isoja summia ns. työterveydestä.
Jokainen saa joka tapauksessa avun julkiselta puolelta tarvitessaan. Isoille yrityksille hyvä työterveys on jo kilpailuetu ja kannattaa pitää jo maineen vuoksi.
Totta, ja palkanmaksukin pitäisi lopettaa. Meidän täytyy tukea yrittäjiä näinä vaikeina aikoina. Kalanpääsoppa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tyyppi alkaa olla pellen maineessa, provosoi eikä ole koskaan antanut järkevää ehdotusta mistään.
Olen hieman hämmentynyt kyllä miehen ajatusmaailmasta. Kun miettii ihan perhetaustaa ja että sisarensa on piispa.
Lakkautetaan samoin tein myös työehtosopimukset niin ei yrittäjien tarvitse tuskailla ikävien velvoitteiden kanssa.