Mikael Pentikäinen: "Työterveyshuollosta on usein pelkkää haittaa työnantajalle"
Suomen yrittäjät esittää työnantajien lakisääteisen työterveyshuoltovelvoitteen poistamista.
Toimitusjohtaja Mikael Pentikäisen mukaan pienet yritykset kipuilevat kustannusten kanssa.
Järjestö ehdottaa myös arkipyhien siirtämistä viikonlopulle tai muuttamista palkattomiksi vapaiksi.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012095547.html
Kommentit (37)
Asiaa.
Juhannusaatto ja uudenvuoden aatto työpäiväksi. Muillakin kuin kaupan aloilla.
Samaa mieltä. Työterveys on erityisesti naisille loma-automaatti. Pikku kyynel silmäkulmaan ja taikasana kuormitus ja uupumus niin tulee heti pari viikkoa ja puhelinsoitolla muutama lisää.
Työntekijänä mulle käy pitkin hampain arkipyhien muuttaminen palkattomaksi. Eikö näin joskus ollutkin? Siirtämistä vkl en hyväksy.
Mitä tulee vjl korvausten poistoon niin onnea vaan koittaa saada porukka töihin vkl samalla rahalla kuin arkena. Vkl on aikaa jolloin ollaan yhdessä perheen ja puolison kanssa. Jos tästä luopuu tulee siitä saada kunnon korvaus. Sama koskee ylitöitä. Ainoa syy miksi ihmiset suostuu raatamaan ylimääräistä on raha. Jos viikkolepokorvaus + vkl-lisät poistuu ei kukaan tee ylitöitä. Entä opiskelijat ja matalapalkkaisten alojen työntekijät? Vkl korotettu palkka nostaa ansiotulot juuri ja juuri nälkäpalkan yläpuolelle. Kyllä nämä SY ulostulot on niin outoja ja todellisuudesta vieraantuneita.
Mitä jos yritykset alkaisi palkata lisää ihmisiä töihin ja parantaisi tuottavuuttaan sitä kautta. Tyytyväinen ja sopivasti kuormitettu työntekijä saa enemmän aikaan työpäivän mittaan mutta eihän se näille mitään merkkaa.
Eihän lakisääteinen työterveyshuolto edes sisällä muuta kuin työkyvyn ylläpitoon liittyviä asioita. Miten siitä on työnantajalle haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Eihän lakisääteinen työterveyshuolto edes sisällä muuta kuin työkyvyn ylläpitoon liittyviä asioita. Miten siitä on työnantajalle haittaa?
Yrittäjät haluavat päästä eroon ihmisistä, joilla alkaa olla jotain vaivaa.
Hyvä kysymys! Onko ehdottajalla itsellään etuus, jota hän haluaa pois muilta?
Lakkautetaan EK. Lakkautetaan myös Linnan itsenäisyyspäivän juhlat, siellä Pentikäinenkin syö ja juo veronmaksajien piikkiin.
Työterveys on kyllä iso ongelma ja samalla rapauttaa julkisen terveydenhoidon tasoa. Mutta esim. sairauslomatodistukset on yhteiskunnalle turha rasite.
Pentikäinen on oikeassa siinä, että tätä asiaa pitäisi uudistaa, mutta tilanne lähtisi ratkeamaan vain lääkäreiden suuremmilla koulutusmäärillä, että julkiselle pääsisi aina tarvittaessa.
Eli sairaat työntekijät ovat työnantajalle hyvä juttu? Voi potkia pihalle keksitystä syystä.
Työntekijänä mulle käy pitkin hampain arkipyhien muuttaminen palkattomaksi. Eikö näin joskus ollutkin? Siirtämistä vkl en hyväksy.
Olen ollut töissä aikana, jolloin muutama arkipyhä oli vapaata, mutta päivän tunnit piti sitten tulla tekemään töitä lauantaina. Se v*tutti, varsinkin, kun työnantaja kielsi ehdottomasti tulemaan töihin arkipyhänä. Itse en palkattomia arkipyhiä hyväksy, mutta on ihan sama, jos ne kaikki siirretään viikonloppuun. Sen täytyy koskea myös itsenäisyyspäivää, silloinhan kukaan muu ei juhli kuin herrakerho.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa.
Juhannusaatto ja uudenvuoden aatto työpäiväksi. Muillakin kuin kaupan aloilla.
Uudenvuoden aatto on työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Lakkautetaan samoin tein myös työehtosopimukset niin ei yrittäjien tarvitse tuskailla ikävien velvoitteiden kanssa.
Työntekijöiltä voi peruuttaa verojen maksun. Kun se on todella ikävää.
Johtajilta bonukset pois. Bonukset voi jakaa myös niille tavallisille työntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Johtajilta bonukset pois. Bonukset voi jakaa myös niille tavallisille työntekijöille.
Poistetaan myös kultaiset kädenpuristukset. Jos töistä tulee lähtö, niin sitten vaan työkkäriin ja anomaan työttömyyspäivärahaa.
Lakkautetaan samalla työkin. Olis hauska nähdä, mistä yrittäjä repii elantonsa, kun kukaan ei palveluja tai tuotteita pysty ostamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän lakisääteinen työterveyshuolto edes sisällä muuta kuin työkyvyn ylläpitoon liittyviä asioita. Miten siitä on työnantajalle haittaa?
Yrittäjät haluavat päästä eroon ihmisistä, joilla alkaa olla jotain vaivaa.
"Yrittäjät haluavat päästä eroon ihmisistä". Piste.
Pieni korjaus sivusta
-sesivu
Sellaisia ne lessut ovat.