Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikael Pentikäinen: "Työterveyshuollosta on usein pelkkää haittaa työnantajalle"

Vierailija
23.06.2026 |

Suomen yrittäjät esittää työnantajien lakisääteisen työterveyshuoltovelvoitteen poistamista. 

 

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäisen mukaan pienet yritykset kipuilevat kustannusten kanssa.

 

Järjestö ehdottaa myös arkipyhien siirtämistä viikonlopulle tai muuttamista palkattomiksi vapaiksi.


https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012095547.html

 

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tyyppi alkaa olla pellen maineessa, provosoi eikä ole koskaan antanut järkevää ehdotusta mistään. 

Sellaisia ne lessut ovat.

Vierailija
22/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa. 
Juhannusaatto ja uudenvuoden aatto työpäiväksi. Muillakin kuin kaupan aloilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Työterveys on erityisesti naisille loma-automaatti. Pikku kyynel silmäkulmaan ja taikasana kuormitus ja uupumus niin tulee heti pari viikkoa ja puhelinsoitolla muutama lisää. 

Vierailija
24/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijänä mulle käy pitkin hampain arkipyhien muuttaminen palkattomaksi. Eikö näin joskus ollutkin? Siirtämistä vkl en hyväksy.

Mitä tulee vjl korvausten poistoon niin onnea vaan koittaa saada porukka töihin vkl samalla rahalla kuin arkena. Vkl on aikaa jolloin ollaan yhdessä perheen ja puolison kanssa. Jos tästä luopuu tulee siitä saada kunnon korvaus. Sama koskee ylitöitä. Ainoa syy miksi ihmiset suostuu raatamaan ylimääräistä on raha. Jos viikkolepokorvaus + vkl-lisät poistuu ei kukaan tee ylitöitä. Entä opiskelijat ja matalapalkkaisten alojen työntekijät? Vkl korotettu palkka nostaa ansiotulot juuri ja juuri nälkäpalkan yläpuolelle. Kyllä nämä SY ulostulot on niin outoja ja todellisuudesta vieraantuneita. 

Mitä jos yritykset alkaisi palkata lisää ihmisiä töihin ja parantaisi tuottavuuttaan sitä kautta. Tyytyväinen ja sopivasti kuormitettu työntekijä saa enemmän aikaan työpäivän mittaan mutta eihän se näille mitään merkkaa.

Vierailija
25/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lakisääteinen työterveyshuolto edes sisällä muuta kuin työkyvyn ylläpitoon liittyviä asioita. Miten siitä on työnantajalle haittaa?

Vierailija
26/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän lakisääteinen työterveyshuolto edes sisällä muuta kuin työkyvyn ylläpitoon liittyviä asioita. Miten siitä on työnantajalle haittaa?

Yrittäjät haluavat päästä eroon ihmisistä, joilla alkaa olla jotain vaivaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys! Onko ehdottajalla itsellään etuus, jota hän haluaa pois muilta? 

Vierailija
28/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkautetaan EK. Lakkautetaan myös Linnan itsenäisyyspäivän juhlat, siellä Pentikäinenkin syö ja juo veronmaksajien piikkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveys on kyllä iso ongelma ja samalla rapauttaa julkisen terveydenhoidon tasoa. Mutta esim. sairauslomatodistukset on yhteiskunnalle turha rasite.

 

Pentikäinen on oikeassa siinä, että tätä asiaa pitäisi uudistaa, mutta tilanne lähtisi ratkeamaan vain lääkäreiden suuremmilla koulutusmäärillä, että julkiselle pääsisi aina tarvittaessa.

Vierailija
30/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sairaat työntekijät ovat työnantajalle hyvä juttu? Voi potkia pihalle keksitystä syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijänä mulle käy pitkin hampain arkipyhien muuttaminen palkattomaksi. Eikö näin joskus ollutkin? Siirtämistä vkl en hyväksy.

Olen ollut töissä aikana, jolloin muutama arkipyhä oli vapaata, mutta päivän tunnit piti sitten tulla tekemään töitä lauantaina. Se v*tutti, varsinkin, kun työnantaja kielsi ehdottomasti tulemaan töihin arkipyhänä. Itse en palkattomia arkipyhiä hyväksy, mutta on ihan sama, jos ne kaikki siirretään viikonloppuun. Sen täytyy koskea myös itsenäisyyspäivää, silloinhan kukaan muu ei juhli kuin herrakerho. 

Vierailija
32/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa. 
Juhannusaatto ja uudenvuoden aatto työpäiväksi. Muillakin kuin kaupan aloilla. 

Uudenvuoden aatto on työpäivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkautetaan samoin tein myös työehtosopimukset niin ei yrittäjien tarvitse tuskailla ikävien velvoitteiden kanssa. 

Työntekijöiltä voi peruuttaa verojen maksun. Kun se on todella ikävää.

Vierailija
34/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtajilta bonukset pois. Bonukset voi jakaa myös niille tavallisille työntekijöille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtajilta bonukset pois. Bonukset voi jakaa myös niille tavallisille työntekijöille.

Poistetaan myös kultaiset kädenpuristukset. Jos töistä tulee lähtö, niin sitten vaan työkkäriin ja anomaan työttömyyspäivärahaa.

Vierailija
36/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkautetaan samalla työkin. Olis hauska nähdä, mistä yrittäjä repii elantonsa, kun kukaan ei palveluja tai tuotteita pysty ostamaan

Vierailija
37/37 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän lakisääteinen työterveyshuolto edes sisällä muuta kuin työkyvyn ylläpitoon liittyviä asioita. Miten siitä on työnantajalle haittaa?

Yrittäjät haluavat päästä eroon ihmisistä, joilla alkaa olla jotain vaivaa. 

"Yrittäjät haluavat päästä eroon ihmisistä". Piste.

Pieni korjaus sivusta

-sesivu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän