Perunamuusi on tyypillisesti pseudoplastinen (shear-thinning) materiaali
Näennäisviskositeetti pienenee, kun siihen kohdistuu leikkausvoimaa (esim. sekoitettaessa) – tämä selittää miksi muusi tuntuu paksulta levossa mutta "antaa myöten" lusikalla työstettäessä.
Kommentit (16)
Tässäpä perunamuusin syvin ja eksistentiaalisin olemus! Hienosti tiivistetty, ap. Harvallepa tulisi edes mieleen😂😂😂😂😂
En enää koskaan näe muusia pelkkänä muusina. Äääh, ruokahetkeni on pilalla!
,Muusi on fysikaalinen ilmiintymä.
Ei-newtonilaisten fluidien ominaisuudet ovat aina sopiva smalltalkin aihe!
Voi vaikka jatkaa vastauksena heittoon perunamuussin ominaisuuksista, että kermavaahto on taas reopektinen neste, joka paksuuntuu leikkauksen vaikutuksesta ja ohenee leikkauksen päätyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei-newtonilaisten fluidien ominaisuudet ovat aina sopiva smalltalkin aihe!
Voi vaikka jatkaa vastauksena heittoon perunamuussin ominaisuuksista, että kermavaahto on taas reopektinen neste, joka paksuuntuu leikkauksen vaikutuksesta ja ohenee leikkauksen päätyttyä.
MInkälainen ihminen tietää tällaisia asioita?
Kiintoisa on myös dilatantti käyttäytyminen (leikkauspaksuneva). Se tarkoittaa ei-newtonilaista nesteen virtausominaisuutta, jossa nesteen viskositeetti eli paksuus kasvaa sen joutuessa mekaanisen rasituksen, kuten sekoittamisen tai iskun, alaiseksi.
Esimerkiksi oobleck on seos, joka koostuu maissitärkkelyksestä ja vedestä. Hitaasti sekoittaen se käyttäytyy normaalisti, mutta nopeasti puristettaessa tai lyötäessä se tuntuu kiinteältä materiaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-newtonilaisten fluidien ominaisuudet ovat aina sopiva smalltalkin aihe!
Voi vaikka jatkaa vastauksena heittoon perunamuussin ominaisuuksista, että kermavaahto on taas reopektinen neste, joka paksuuntuu leikkauksen vaikutuksesta ja ohenee leikkauksen päätyttyä.
MInkälainen ihminen tietää tällaisia asioita?
Niinpä, samaa ihmettelen😳 Fyysikko, joku kemiantohtori???? Voin olla pahasti väärässä ja varmaan olenkin😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-newtonilaisten fluidien ominaisuudet ovat aina sopiva smalltalkin aihe!
Voi vaikka jatkaa vastauksena heittoon perunamuussin ominaisuuksista, että kermavaahto on taas reopektinen neste, joka paksuuntuu leikkauksen vaikutuksesta ja ohenee leikkauksen päätyttyä.
MInkälainen ihminen tietää tällaisia asioita?
Niinpä, samaa ihmettelen😳 Fyysikko, joku kemiantohtori???? Voin olla pahasti väärässä ja varmaan olenkin😂😂😂😂😂
Tai joku liikaa youtubevideoita katsellut? Siellähän esitellään noita ihmeellisiä ilmiöitäkin, ei pelkästään puoluepropagandaa tai venäjän propagandaa tai kissavideoita.
Vierailija kirjoitti:
Se on myyshi.
Mitä sanoi turkulainen michelin kokki liukastuttuaan muusikulhon kanssa siten että muusit lensi keittiön ikkunasta puutarhaan?
A muus puus
Onko pussimuusia vai oikeista perunoista tehtyä?
Eikö ole mitään lisättävää? Esimerkiksi Susanna Penttilästä?