Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole mikään "pakko" viedä vähäinenkin turva kaikkein sairaimmalta, vammautuneelta, mielenterveysongelmaiselta, syöpäpotilaaksi joutuneelta

Vierailija
12.05.2026 |

Ei vaikka miten oikeisto yrittää vääntää.
Vaihtoehtoja hallituksen valitsemille leikkauskohteille jopa 10 miljardin edestä:
- Yritystukien karsiminen (ekonomistien arvioiden mukaan n. 4 miljardia euroa valinnanvaraa)
- Ministerien omien veroalennusten peruminen (2,5 miljardia, kun huomioidaan koko hallituskauden velka-alennukset kaikkein hyvätuloisimmille)
- Kalliin ja tehottoman yhteisöveroalennuksen peruminen (2 miljardia)
- Turun tunnin juna (n. 3 mrd)
- Oluen veroale (n. 30 miljoonaa)
- Turkistarhauksen tuet (40 miljoonaa)
- Listaamattomien yhtiöiden osinkoverohuojennus (n. 800 miljoonaa)
- Yksityisten lääkärifirmojen kelakorvaukset julkisella rahalla (n. 650 miljoonaa, asiantuntijoiden mukaan pääasiassa Mehiläisten katteisiin ja toimistomaksuihin valunutta velkarahaa)
- Eduskunnan joululahjarahat (n. 50 miljoonaa)
- Kansanedustajien sopeutumisraha (n. 5 miljoonaa)
- Ampumaratojen valtiontuet (n. 3 miljoonaa)
Ihmisten sosiaaliturva kannattaisi ekonomistienkin (Mm Korkman, Maliranta) mukaan jättää edes hetkeksi rauhaan, koska siihen sijoittamalla säästämme lopulta enemmän kustannuksissa, kuin siitä leikkaamalla. Ihmisille elintärkeiden peruspalvelujen kohtuullinen turvaaminen pitää kansakunnan terveenä ja hyvinvoivana, jolloin työkykyistä työvoimaa on myös enemmän tarjolla yrityksille ja valtiolle.
Jos nämä eivät ole konkreettisia vaihtoehtoja, mielelläni kuulisin oikeistolta, mitkä sitten ovat?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä kuulisin mielelläni ne hallituksen konkreettiset vaihtoehdot leikkauksille - nekään kun eivät IMF:nkään mukaan yksistään riitä tilanteen ratkaisuksi. Veroasteemme onkin laskenut 2000-luvun jokaisen hallituksen ollessa vallassa. Mitäs tälle ongelmalle voisi tehdä?

Vierailija
2/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lista! Odotamme mielenkiinnolla oikeiston vastahyökkäystä: "eivät nuo ole vaihtoehtoja", "ei käy!", "voisko jostain muualta leikata?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole - se on valinta. Laitaoikeistolainen valinta, jossa a) raha ja markkinatalous menee aina ihmisarvon edelle b) laidan myötä saadaan myös nautintoa heikompien kärsimyksestä. 

Vierailija
4/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä lista! Odotamme mielenkiinnolla oikeiston vastahyökkäystä: "eivät nuo ole vaihtoehtoja", "ei käy!", "voisko jostain muualta leikata?"

Hallitustahan tuo lista arvatenkin kismittää vietävästi. Ap:han pystyi nyt osoittamaan miljardien säästölistan ilman, että kenenkään sairaimman tai vammautuneen henkilön turva romahtaisi. Tämähän on oikeiston painajainen!

Vierailija
5/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, joo, taas koko valtion budjetti kuuluu köyhille ja muille antaminen on "köyhiltä varastamista"... 

Kyllä sitä verorahaa tarvitsee muuhunkin käyttää, jotta köyhyys vähenee. 

Työpaikat olisi paras tapa pelastaa ihminen köyhyydeltä.

Vierailija
6/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koen olevani suurituloinen, (saan palkkaa yli 14 000€/kk). Mutta minun verotustani saisi mielellään nostaa, jotta sairaimmat pystyttäisiin hoitamaan, eivätkä ihmiset joutuisi asunnottomiksi kadulle. Onko tämä oikeiston mielestä ihan kohtuuton vaihtoehto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, joo, taas koko valtion budjetti kuuluu köyhille ja muille antaminen on "köyhiltä varastamista"... 

Kyllä sitä verorahaa tarvitsee muuhunkin käyttää, jotta köyhyys vähenee. 

Työpaikat olisi paras tapa pelastaa ihminen köyhyydeltä.

Sorrut argumentaatiovirheeseen "kalteva pinta". Ei kukaan ole antamassa koko valtion budjettia köyhille. Suomessa muuten on pohjoismaisittain vertailtuna heikoin sosiaaliturva. Tästä on suomelle tullut useita varoituksia ja moitteita mm eu:n suunnalta. Ja rahaa olisi tämäkin korjata, kuten aloituksessa mainittiin.

Vierailija
8/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhimmiltä leikkaamisella on psykologinen merkitys, joka on rahallista hyötyä tärkeämpi. Ne nimittäin antavat raskaasti verotetulle keskiluokalle kuvan siitä, etteivät he itse ole ainoa maksumies yläluokan veronkevennyksille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeiston politiikka vain ei auta tilanteeseen yhtään. Orpon hallituksen politiikka on pelkästään kulujen siirtämistä taskusta toiseen. On täysin vastuutonta aiheuttaa nenän eteen valtavat pahoinvointikustannukset (mm asunnottomuuden räjähtäminen kasvuun), kuin hoitaa kyseiset ongelmat jo niiden alkuvaiheessa pienemmillä ja halvemmilla jälkiseurauksilla.
Vaihtoehtoja kyllä olisi:
-yritystukien leikkaukset
- yksityisiin syydetyn miljardin peruminen-
tunnin juna-projektin peruminen
- edes ministerien omien veroalennusten peruminen.
Mutta ei.
Laitetaan kaikkein sairaimmat, vammautuneet, päihdeongelmaiset, jopa kuolleiden omaiset kärsimään.

En kertakaikkiaan käsitä, miten oikeisto kykenee katsomaan itseään peilistä tällaisen politiikan jälkeen. Tällainen alkaa olla jo pelkkää ihmisvihaa.

Vierailija
10/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhimmiltä leikkaamisella on psykologinen merkitys, joka on rahallista hyötyä tärkeämpi. Ne nimittäin antavat raskaasti verotetulle keskiluokalle kuvan siitä, etteivät he itse ole ainoa maksumies yläluokan veronkevennyksille.

Köyhimmiltä leikkaaminen aiheuttaa myös jälkikäteiskustannuksia, jotka usein kumoavat leikkauksista saadut "säästöt" täysin. Näin kävi Britanniassa, Yhdysvalloissa ja jokaisessa maassa jossa tällaista leikkuupolitiikkaa on yritetty. Aina se on kaatunut omaan mahdottomuuteensa. Ihminen kun ei välttämättä muserru taakkansa alle, jos tarpeeksi sisua on. Sitten alkaakin rytistä, jolloin edes ne rikkaimmat eivät ole turvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhimmiltä leikkaamisella on psykologinen merkitys, joka on rahallista hyötyä tärkeämpi. Ne nimittäin antavat raskaasti verotetulle keskiluokalle kuvan siitä, etteivät he itse ole ainoa maksumies yläluokan veronkevennyksille.

Köyhimmiltä leikkaaminen aiheuttaa myös jälkikäteiskustannuksia, jotka usein kumoavat leikkauksista saadut "säästöt" täysin. Näin kävi Britanniassa, Yhdysvalloissa ja jokaisessa maassa jossa tällaista leikkuupolitiikkaa on yritetty. Aina se on kaatunut omaan mahdottomuuteensa. Ihminen kun ei välttämättä muserru taakkansa alle, jos tarpeeksi sisua on. Sitten alkaakin rytistä, jolloin edes ne rikkaimmat eivät ole turvassa.

Kokoomuslaiset eivät ajattele kuin vaalit kerrallaan.

Vierailija
12/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että lähetät tuon listan valtiovarainministeriöön ja vaikka suoraan budjettipäällikölle. Netistä löytyy yhteystiedot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiovarainministeriön leikkaus ehdotuksissa oli eläkeläisten siirtäminen yleisen asumistuen piiriin.

Vierailija
14/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhältä on helpompi ottaa kuin rikkaalta. Lapsilta voi viedä tikkarinkin tuosta vaan. Invalidiltä jos otetaan pari taksimatkaa pois, niin valtaosa ei sitä noteeraa mitenkään.

Vierailija
16/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhimmiltä leikkaamisella on psykologinen merkitys, joka on rahallista hyötyä tärkeämpi. Ne nimittäin antavat raskaasti verotetulle keskiluokalle kuvan siitä, etteivät he itse ole ainoa maksumies yläluokan veronkevennyksille.

Köyhimmiltä leikkaaminen aiheuttaa myös jälkikäteiskustannuksia, jotka usein kumoavat leikkauksista saadut "säästöt" täysin. Näin kävi Britanniassa, Yhdysvalloissa ja jokaisessa maassa jossa tällaista leikkuupolitiikkaa on yritetty. Aina se on kaatunut omaan mahdottomuuteensa. Ihminen kun ei välttämättä muserru taakkansa alle, jos tarpeeksi sisua on. Sitten alkaakin rytistä, jolloin edes ne rikkaimmat eivät ole turvassa.

Entä sitten? Toisiaan ne köyhät ryöstelee ja myyvät sitten saaliin halvalla.

Vierailija
17/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olekaan. Se kehen raippa kohdistuu on arvovalinta. Politiikka koostuu arvovalinnoista.

Vierailija
18/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei turvaa olla viemässäkään. Osaa toiminnoista kyllä järkeistämässä, mutta se ei tarkoita etteikö turvaa enää olisi. 

Vierailija
19/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei turvaa olla viemässäkään. Osaa toiminnoista kyllä järkeistämässä, mutta se ei tarkoita etteikö turvaa enää olisi. 

Suomessa on jo nyt heikoin turva kaikista pohjoismaisista verrokeistamme. Miten ihmeessä heidän talous pärjää paremmalla sosiaaliturvalla vallan mainiosti. Eihän se meillä suomessakaan rahasta olisi kiinni. Johan noita vaihtoehtoja esitettiin ylhäällä vino pino. Sieltä vain valitsemaan.

Vierailija
20/22 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi