Onko teatterikorkeakoulu arvostetumpi kuin lääkis/oikis?
Kommentit (38)
Varmasti jos näyttelijätntöitä hakee, teatterikoulu on arvostetumpi kuin lääkis. Jos hakee lääkärintöitä, toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Entä DI?
Eikai sinne niin vaikea ole?
Jos näin ajatellaan asioita, niin kätilö ja ensihoitaja on arvostetumpi kuin lääkäri. Mutta siis, ei lääkkikseen ole todellakaan vaikein päästä. Moneen paikkaan on vielä vaikeampi.
Off topic ikävä kun sinne on niin vaikea päästä ja sitten monet valmistuneet päätyy töiden puutteessa muihin töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä DI?
Eikai sinne niin vaikea ole?
Mitä? DI on miesten aatelia
Joo. Nytkin kun noin minuutin katsoo uutta sarjaa "Sekunnit", voi todeta, ettei koulutus mennyt hukkaan.
Sehän riippuu tasan siitä, kenen arvostuksesta on kyse. Teatterikorkeakouluun täytyy olla hyvin monipuolisesti lahjakas, liikunnallinen, musikaalinen ja nopea reagoimaan, kun taas lääkikseen pääsee hyvillä istumalihaksilla ja normaslilla älykkyydellä. Mutta sitten taas lääkiksen käyneenä voi työskennellä missä tahansa ja auttaa ihmisiä hyvin konkreettisesti, kun taas teatterialalla joutuu usein tekemään hanttihommia saadakseen tehdä teatteria vapaa-aikanaan.
Tänään kirjoitus Hesarissa siitä, suositaanko näyttelijöiden lapsia Teakin haussa. Tutkijan mukaan ei suosita, mutta kumma kyllä siinä 1 prosentissa, joka hakijoista sisään pääsee, aina on joku tunnetun näyttelijäperheen vesa. Olenkin ehdottanut, että mitäpä jos valintakokeen tuomaristo koostuisi konsulteista. Näin saataisiin yhteen Suomen kalleimmista koulutuksista varmasti parhaimmat opiskelijat.
(Oma sukulaiseni pääsi sisään, joten mielipiteeni ei kumpua pettymyksestä. Ehkä enemmänkin sisäpiirin tiedosta.)
Vierailija kirjoitti:
Tänään kirjoitus Hesarissa siitä, suositaanko näyttelijöiden lapsia Teakin haussa. Tutkijan mukaan ei suosita, mutta kumma kyllä siinä 1 prosentissa, joka hakijoista sisään pääsee, aina on joku tunnetun näyttelijäperheen vesa. Olenkin ehdottanut, että mitäpä jos valintakokeen tuomaristo koostuisi konsulteista. Näin saataisiin yhteen Suomen kalleimmista koulutuksista varmasti parhaimmat opiskelijat.
(Oma sukulaiseni pääsi sisään, joten mielipiteeni ei kumpua pettymyksestä. Ehkä enemmänkin sisäpiirin tiedosta.)
Kyllähän näyttelijöiden lapsilla yleensä on todella rautainen kokemus lapsiavustajana ja hyvin paljon hiljaista tietoa. Myös hyvä lauluääni periytyy usein. Joten ihme olisi, jos tausta ei auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä DI?
Eikai sinne niin vaikea ole?
Mitä? DI on miesten aatelia
Ei.
Pyrkijöiden määrästäkö se vaikeus tulee, eikä tarvitse osata mitään muuta kuin matkimista ja omata lauluääntä.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu tasan siitä, kenen arvostuksesta on kyse. Teatterikorkeakouluun täytyy olla hyvin monipuolisesti lahjakas, liikunnallinen, musikaalinen ja nopea reagoimaan, kun taas lääkikseen pääsee hyvillä istumalihaksilla ja normaslilla älykkyydellä. Mutta sitten taas lääkiksen käyneenä voi työskennellä missä tahansa ja auttaa ihmisiä hyvin konkreettisesti, kun taas teatterialalla joutuu usein tekemään hanttihommia saadakseen tehdä teatteria vapaa-aikanaan.
Lääkärit ovat selvästi keskimääräistä älykkäämpiä. Sosiaalinen älykkyys on taas sitten toinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voi olla pellejä
Voi, mutta yhteiskunnan silmissä ovat eliittiä.
Miten sitä kukakin arvostetun koulutuksen määrittää. Kaikilla on teoriassa mahdollisuus rakentaa hyvä ura ja päästä hyville tienesteille ja kaikkiin on yleisesti ottaen "vaikea päästä".
En nyt tiedä, onko sitä edes tarpeen määrittää, mikä näistä on "arvostetuin". Kaikki ihan täysin toisistaan poikkeavia koulutuksia, jotka tuskin samalle ihmisille on mitenkään vaihtoehtoisia valintoja ainakaan mielenkiinnon kohteiden osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä DI?
Eikai sinne niin vaikea ole?
Mitä? DI on miesten aatelia
Miten niin? Sinnehän pääsee käytännössä kuka vaan joka osaa laskea riittävän hyvin. Siellä ei opeteta edes tunnetaitoja tai muuta mistä on hyötyä parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos näin ajatellaan asioita, niin kätilö ja ensihoitaja on arvostetumpi kuin lääkäri. Mutta siis, ei lääkkikseen ole todellakaan vaikein päästä. Moneen paikkaan on vielä vaikeampi.
Totta. Paljon vaikeampi on päästä esim. lidlin kassaksi kuin lääkäriksi. Silti lääkäreitä arvostetaan enemmän.
Yritättekö hankkia arvostusta surkean egonne paikkaamiseksi? Herättää ennemminkin sääliä.
No ei todellakaan ole. Sinne ja lääkikseen hakee eri tyypit.
Täytyy olla masokisti jos hakee teatterikorkeakouluun. Epävarma ja paska palkka eikä töitä juurikaan ole ilman julkista tukea eikä juuri kukaan työllisty Suomen ulkopuolella (poikkeus vahvistaa säännön).
Entä DI?