Ravintoloitsijan hätähuuto: "Wolt tuhoaa koko ravintola-alan" näin yhtiö vastaa
Kanadalainen Chris Paton turhautui Woltin maksuihin. Vielä enemmän Mr. Pastrami -ravintoloiden omistajaa harmitti vapaiden kuljettajien odottelu ja mahdottomuus kommunikoida suoraan asiakkaiden kanssa.
Amerikkalaistyylisiä ruokia tarjoavia Mr. Pastrami -ravintoloita pyörittävä Chris Paton ei säästele sanojaan puhuessaan ruokalähettipalvelu Woltista.
Wolt tuhoaa koko ravintola-alan, ei ainoastaan yksittäisiä ravintoloita, Paton täräyttää heti haastattelun aluksi.
Kanadalaisen ravintoloitsijan mielestä Wolt on heikentänyt ravintoloiden kannattavuutta, asiakaskokemusta ja ruokakulttuuria. Paton korostaa, että hänen kertomansa perustuu omiin kokemuksiin
Kommentit (76)
amerikkalainen p*skafirmahan tuo onkin
Ravintoloitsijoiden ei ole pakko käyttää Wolttia. Näin se markkinatalous toimii ja jaloillaan voi äänestää. Kulut suhteutetaan menoihin ja jos ei toimi, pitää keksiä parempi tuote jota halutaan.
Kun näin aikanaan pizza-onlinen komissiot, olin pyörtyä. 17-22% jonkun tavan pitsanpyörittäjän liikevaihdosta! Jäätävää.
En wolttaa, vaikka mikä olisi.
Ei tyäntekijäkään voi aina vierittää vastuuta ulkopuoliselle taholle. Peiliin on katsottava.
Wolt Suomen viestintäjohtajan Jenni Jusslinin mukaan asiakkaiden, kauppiaiden ja lähettikumppaneiden määrä on kasvanut Suomessa tasaisesti.
Woltin alustalla toimii tällä hetkellä yli 5000 kauppiasta yli sadassa kaupungissa. Valtaosa kauppiasta on pieniä ja keskisuuria yrityksiä 1-3 toimipaikalla.
Komissiot neuvotellaan Jusslinin mukaan tapauskohtaisesti ravintoloiden ja kauppojen kanssa. Yleisesti ottaen ravintoloiden- ja kauppiaskumppaneidemme komission lähtötaso on noin 2530 prosenttia, ja se voi myös vaihdella esimerkiksi yhteistyön laajuuden tai volyymien perusteella. Yksittäisten kumppanien komissiotasoa Wolt ei kommentoi.
Kantavana ajatuksena on aina pitää huolta, että jokainen kauppias hyötyy Woltista ja sen tuomista palveluista, Jusslin sanoo.
Hänen mukaansa komissioilla katetaan lähettikumppaneiden palkkioita sekä Woltin tarjoamien työkalujen ja palveluiden kehitystä. Jusslinin mukaan ravintoloitsijat voivat Woltin tarjoamien palveluiden avulla ylläpitää itsenäisyytensä ja oman brändi-ilmeensä, mutta samalla hyötyä Woltin teknologiasta ja toimitusratkaisuista.
Täällä on monta mitkä ei käytä sitä ja kyllä niissä asiakkaita käy. Itsekin joko haen itse tai menen paikan päälle.
Miten toi woltti tekee tuollaiset rökäletappiot vaikka riistävät ravintoloita, lähettejä ja asiakkaita???
Jotain viilunkipeli on meneillään
Vierailija kirjoitti:
amerikkalainen p*skafirmahan tuo onkin
Hemmetin Chile ja Bolivialaiset.
Turha maksaa ravintolaruuasta kun se kuljetuksen aikana menee pilalle. Sama lämmittää sitten mikroateria.
Ilman Woltia ravintoloiden keittiöissä saisivat työntekijät pyöritellä oeukaloitaan, varsinkin arkisin. Ei ihmisillä ole aikaa eikä halua, lähteä ravintolaan. Woltaus on vaihtoehto kaupan valmisruualle, ei ravintolakäynnille.
Tilasin keväällä sairaalaan muutaman Wolttiaterian ihan vaihteluksi ja huomasin syksyllä jo kotiuduttuani, että tililtäni hävisi 7,99 joka kuukausi jotain Wolt-jäsenyysmaksua. Moiseen en ollut ikinä tietoisesti suostunut, no enää ei mene enkä wolttaa enää ikinä. Säälittää nämä partnerit, joita kusetetaan mennen tullen ja tietysti valtiota, joka maksaa tuet partnereille. Suomessa Woltilla sadan miljoonan liikevaihdolla yli 500 miljoonan tappiot, se se on liiketoimintaa.
En ymmärrä nillitystä. Ei kukaan pakota ravintolaa liittymään Woltiin. Mikä on ongelma?
Kyseessä on yhden ravintoloitsijan mielipide. Ei muuta.
Hyi hel...... kuljettajat kehitysmaista, ei pestä käsiä, ne laukut täynnä bakteereja jne.
Nykyään silloin harvoin kun woltitan, niin marketista jotain leffaherkkuja ja jotain mitä jääkaapista puuttuu. Mitään ravintola-annoksia ei ole mitään pointtia lötkönä ja haaleana syödä ja maksaa vieläpä siitä ilosta.
Joutaisi puhelimesta poistoon koko sovellus
En ole koskaan tilannut woltin kautta enkä tule tilaamaan.
Suomessa kenenkään ei pitäisi käyttää wolttia.
Halvempaa on woltata kun lähteä autolla ravintolaan.
Komissioiden lähtötaso on noin 2530 prosenttia, mutta niiden suuruus vaihtelee ja voi joillekin ravintoloille olla selvästi pienempi. Tarkkoja lukuja ei ole kerrottu julkisuuteen.
Wolt halusi 30 prosenttia kaikesta myynnistä. Ravintola-alalla ei yksinkertaisesti ole ylimääräistä 30 prosenttia matalien katteiden vuoksi, Paton parahtaa.
Komission lisäksi ravintoloitsijan on maksettava itse esimerkiksi take away -rasiat, jossa ruoka kuljetetaan. Patonin mukaan asiakkaat tilaavat Woltin kautta myös vähemmän juomia, mikä osaltaan heikentää kannattavuutta.
Kun ravintolan kulurakenne puretaan, noin 10 prosenttia menee vuokraan, noin 30 prosenttia palkkoihin, minkä lisäksi on muitakin kuluja. Ravintola-ala toimii jo valmiiksi veitsenterällä, Paton sanoo.