Sähköautoja on jo niin paljon että menoliikenteessä saattaa tulla konflikteja latausasemilla.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvitse kesken matkan ladata, kun on riittävä range. Kotona lähtiessä akku täyteen ja kyläpaikassa taas lataukseen.
hyvä syy olla kutsumatta kotiinsa ketään jolla on sähköauto
Taitaa tulla vähän käsirysyä ja tolpparaivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvitse kesken matkan ladata, kun on riittävä range. Kotona lähtiessä akku täyteen ja kyläpaikassa taas lataukseen.
hyvä syy olla kutsumatta kotiinsa ketään jolla on sähköauto
Mäkin luulin joskus että auton lataus maksaa ihan hirveästi kotioloissa. Mutta ei se maksa. Jos ajatellaan että pitäisi ladata miltei nollasta siihen johonkin 80-90 prosenttiin niin siihen voisi mennä -autosta toki riippuen- noin 75 kWh:a. Tällä hetkellä yhden kWh hinta on 0,46 senttiä eli latauksen hinnaksi tulisi huimat 0,345 euroa eli alle puoli euroa.
No sähkö ei ole aina näin halpaa ja jollain voi olla kiinteähintainen sopimus. Jos kWh-hinta olisin peräti 30 senttiä niin latauksen hinta olisi silloinkin vain 22,50€. Mutta on äärimmäisen harvinaista että kotilatauksessa, jossa lataus kestää useita tunteja, sähkön hinta pysyisi joka tunti noin korkealla. Ja yleensä ladataan yöllä, jolloin hinta on tavallisesti hyvin edullinen. Jossain oli mainos kiinteähintaisista sähkösopimuksista, joissa hinta oli muistaakseni 8snt/kWh. Tällaisessa latauksen hinnaksi esimerkissäni tulisi 6 euroa.
Jos itse joutuisin lataamaan autoani kyläpaikassa niin tarjoaisin kyllä jotain rahaa siitä. Meillä vieraat saa ladata ihan ilmaiseksi, emme ole muutaman euron perään.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tulla vähän käsirysyä ja tolpparaivoa.
Tästä se tulee uusi kansallisurheilu. Kuka on niin kovaluu, että pääsee lataamaan.
Sääliksi käy pitkämatkalaisia. Muut pysähtyy tankille 2 min, mutta eräät kököttävät hermo kireällä kolme varttia roikassa.
Täällä me jonotetaan ABC:lla. jonossa 28 autoa ennen meitä. Ei taideta keritä tiistaiksi mummolaan.
Mulla on diesel aggregaatti takakontissa ja kanisteri dieseliä.
Odottelen jo iltalehtien uutisia latausraivosta.
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy pitkämatkalaisia. Muut pysähtyy tankille 2 min, mutta eräät kököttävät hermo kireällä kolme varttia roikassa.
Ei enää kauaa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c98ce343-6ffc-4586-a8a6-0c00bdbd…
"400 km toimintamatkaa 5 minuutissa"
liian kalliita kilometrejä.kallis ostaa kallis pitää todella halpa myydä,jos kukaan edes haluaa käytettyä taskulamppua.
Sähköautoilu on menossa huimaa vauhtia eteenpäin. Latausnopeudet on nousseet muutamassa vuodessa moninkertaisiksi ja akkuteollisuudessa on juuri nyt valtava murros meneillään. Catl on juuri tässä kuussa aloittamassa natrium- eli kansankielellä suola-akkujen massatuotannon, joka tarkoittaa sitä, että akkujen hinnat tulee romahtamaan. Suola-akku ei sisällä mitään kriittisiä maametalleja. Se on erittäin paloturvallinen ja latautuu nopeasti ja sen kesto on huikea, eli noin 10 000 sykliä eli miljoonia kilometrejä, eli se halpa akku kestää isältä pojalle ja vielä pojanpojan pojallekin. Kermana kakun päälle se on kuin luotu pohjoisen oloihin, sillä sen kylmän kesto on huikea. -40 asteen pakkasessa jossa naftapenat on jo aikaa sitten siirtyneet jalkamiehiksi, menettää natriumakku tehostaan vain 10%. Energiatiheydeltään nyt tuotantoon tullut Naxtra natriumakku on nykyisten LFP akkujen luokkaa, eli ihan hyvä siinäkin, mutta on jo julkaistu, että parin vuoden päästä on tulossa Naxtra kakkonen jossa energiatiheys on jo huomattavasti tuotakin parempi.
Toinen on tietysti solid state ja sekin on Catlilta tulossa jo vuoden päästä ja siinä energiatiheys on tuplat nykyisiin NMC akkuihin verrattuna. Eli sinne häipyy se polttispenojen viimeinenkin rangeahdistus, kun tarvittaessa rangea löytyy vaikka toistatuhatta kilometriä, jos nyt joku sellaista rangea muka tarvitsee, paitsi tietysti kusematta lappiin osasto, unissaan.
No kuka hullu lähtee sähköautolla lappiin joulusesonkina kun tietää että liikkujia on paljon?
Hyvä lähteä lomalle kun saa ladata akkuja jo matkalla
Hyvä, jos tulee käyttöä. Olenkin syksyn mittaan seurannut, että sekä paikallisen prisman, että cittarin latauspaikat ovat jatkuvasti typötyhjät. Cittarilla ne ovat pihan perällä, mutta prismalla on laitettu latauspaikat parhaille paikoille (lähimpänä sisäänkäyntejä ja isommat ruudut) ja aina ne vaan on tyhjänä.
Fiksu sähköautoilija asennuttaa aurinkopaneelit katolle ja vielä tuulivoimalankin.
Vierailija kirjoitti:
No kuka hullu lähtee sähköautolla lappiin joulusesonkina kun tietää että liikkujia on paljon?
Ihan kuka vaan. Suomi on latauspaikkoja pullollaan. Eikä kukaan joululomalle sekuntiaikataululla lähde.
Eipä tarvitse kesken matkan ladata, kun on riittävä range. Kotona lähtiessä akku täyteen ja kyläpaikassa taas lataukseen.