Lahjakas oppilas eteni liian ripeästi, sai torut Wilmaan ja kiellon laskutehtäviin
Näin se kansan tyhmentäminen toimii. Kohta ollaan amerikan tasolla
Matematiikan tunneilla halutaan oppia hitaimpien tahtiin.
Yläkoulun seitsemättä luokkaa käyvän koululaisen vanhempi harmittelee Helsingin Sanomien mielipidepalstalla koulun tasapäistävää opetusta.
Hän kertoo matemaattisesti lahjakkaan poikansa saaneen koulun ja kodin välisestä viestintäjärjestelmä Wilmasta negatiivisen merkinnän matematiikan tunnilta. Opettaja oli vanhemman mukaan kirjannut, että poika oli jälleen kerran tehnyt omatoimisesti matematiikan tunneilla oppikirjan laskutehtäviä, jotka oli tarkoitettu seuraavalle tunnille.
Poika on useasti syksyn aikana ottanut esille, että matematiikan tunneilla ei saa tehdä mitään, eikä siellä enää opi mitään uutta. Samoja asioita käydään läpi yhä uudestaan. Opettaja on kieltänyt häntä laskemasta tehtäviä itsenäisesti, koska tehtäviä saa tehdä vain silloin, kun opettaja antaa siihen luvan. Suurimman osan matematiikan oppitunneista poikani vain istuu pulpetissa tekemättä yhtään mitään, vanhempi kertoo mielipidekirjoituksessaan.
Hän on tiedustellut koululta, miksi itsenäistä etenemistä ei sallita matematiikan tunnilla.
Olen kysynyt opettajalta, miksi hänen luokallaan ei voida yksilöidä oppilaille tehtäviä ylöspäin, mutta se ei kuulemma ole nykyisessä opetussuunnitelmassa tai rahoitusmallissa mahdollista. Rehtori ei halua ottaa asiaan kantaa, vaan näkee, että opettaja saa opettaa miten haluaa, koska se on osa opettajan pedagogista vapautta, vanhempi kertoo.
Hän kertoo rehtorin myös kertoneen, että asiaan vaikuttaa uusi erityisen tuen malli, jossa erityisopetusta ei saa enää antaa yksilöllisesti, vaan koko ryhmää pitää opettaa samantasoisesti.
Poikani luokassa on muutama oppilas, joilla on haasteita matemaattisessa hahmottamisessa. Tämän takia asioita kerrataan koko ryhmän kanssa niin kauan, että kaikki luokan oppilaat ovat oppineet opetettavat asiat
Kommentit (47)
Onpas ikävä koulu.Miten vaikeaa koulun on antaa näille fiksummille lisätehtävä moniste?
Ongelma ei ole yksittäisissä opettajissa vaan järjestelmässä. Opetusta on systemaattisesti kurjistettu jo pitkään, onko tämä edelleen uutta joillekin?
Tuossa on vaan ollut joustamaton opettaja, tai sitten vanhemmat eivät ole osanneet ja jaksaneet keskustella opetuksen järjestelyistä koulun kanssa aktiivisesti ja fiksusti. Mun lapsen annettiin laskea tunneilla omaan tahtiinsa, jotta nnostus matikkaan säilyi. Sitten kun alkoi olla vähän liikaa edellä, niin sovittiin että tekee kokonaisen vuoden omaan tahtiisa saman kirjasarjan Ekspertti-kirjaa, jossa vaativampia lisätehtäviä, että muut saavat vähän kiinni.
Ihan oikein huomautus. Lahjakkaille oppilaille pitää antaa lisätehtäviä, eikä opiskella eteenpäin miten haluavat.
Koulussa on tarkoitus opetella myös sääntöjen noudattamista. Ei työelämässäkään voi sooloilla miten huvittaa vaan noudatetaan yhteisesti sovittuja aikatauluja. Kyynel.
eikö se lahjakas tai sen vanhempi osais ettiä sille vaikka netistä tulostettavaks tehtäviä. todellakin vaan matemaattisesti lahjakas
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on vaan ollut joustamaton opettaja, tai sitten vanhemmat eivät ole osanneet ja jaksaneet keskustella opetuksen järjestelyistä koulun kanssa aktiivisesti ja fiksusti. Mun lapsen annettiin laskea tunneilla omaan tahtiinsa, jotta nnostus matikkaan säilyi. Sitten kun alkoi olla vähän liikaa edellä, niin sovittiin että tekee kokonaisen vuoden omaan tahtiisa saman kirjasarjan Ekspertti-kirjaa, jossa vaativampia lisätehtäviä, että muut saavat vähän kiinni.
Saiko merkinnän lisäkurssista?
Vierailija kirjoitti:
Onpas ikävä koulu.Miten vaikeaa koulun on antaa näille fiksummille lisätehtävä moniste?
Jos ei ole lisätehtävämonisteita. Tyhjästä on paha nyhjästä. Moni opettaja näitä sitten itse väkertää tuntitolkulla. Kaikki eivät kun omien materiaalien tekemisestä ei palkkaa saa.
Tuollaisia oppilaita pitäisi tukea ihan yhtälailla, kuin niitä heikosti pärjääviä. Eikö voisi vaikka antaa tälle oppilaalle lukion matematiikan kirjan, mistä tekee tehtäviä kun muut tehtävät on tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas ikävä koulu.Miten vaikeaa koulun on antaa näille fiksummille lisätehtävä moniste?
Jos ei ole lisätehtävämonisteita. Tyhjästä on paha nyhjästä. Moni opettaja näitä sitten itse väkertää tuntitolkulla. Kaikki eivät kun omien materiaalien tekemisestä ei palkkaa saa.
niitä on valmiina pikku googlauksen takana miljoonia. kuinka avuttomia kaikki on nykyään? pyydä vaikka AIta tekeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas ikävä koulu.Miten vaikeaa koulun on antaa näille fiksummille lisätehtävä moniste?
Jos ei ole lisätehtävämonisteita. Tyhjästä on paha nyhjästä. Moni opettaja näitä sitten itse väkertää tuntitolkulla. Kaikki eivät kun omien materiaalien tekemisestä ei palkkaa saa.
niitä on valmiina pikku googlauksen takana miljoonia. kuinka avuttomia kaikki on nykyään? pyydä vaikka AIta tekeen.
No mikä pakko sen opettajan on se sitten tehdä? Vanhemmat vaan googlaamaan lisätehtävämonisteita ja piltille mukaan.
Ihan hyvä että joku hillitsee poikaa ja asettaa rajat. Muistakaa vanhemmat kertoa lapsille että rajattoman röyhkeä ei pidä olla ja tyttöihin ei sitten saa koskea vain koska haluttaa! Se nimittäin näkyy juuri siellä se vaikutus..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on vaan ollut joustamaton opettaja, tai sitten vanhemmat eivät ole osanneet ja jaksaneet keskustella opetuksen järjestelyistä koulun kanssa aktiivisesti ja fiksusti. Mun lapsen annettiin laskea tunneilla omaan tahtiinsa, jotta nnostus matikkaan säilyi. Sitten kun alkoi olla vähän liikaa edellä, niin sovittiin että tekee kokonaisen vuoden omaan tahtiisa saman kirjasarjan Ekspertti-kirjaa, jossa vaativampia lisätehtäviä, että muut saavat vähän kiinni.
Saiko merkinnän lisäkurssista?
En tiedä vielä. Tämä lisätehtäväkirja on meneillään parhaillaan. Lapsi päätyi matikassa 2 vuotta edelle muita, ja näistä suorituksista on jo merkinnät aikaisemmissa todistuksissa. Saa nähdä mitä laittavat todistukseen tänä vuonna, kun tekee tavallaan udestaan kursseja joista on jo suoritusmerkinnät. Oletan, että lisätietoihin kirjataan, että on laskenut lisätehtäviä näistä vuosikursseista mitä tekee nyt.
Jälkeenpäin ajateltuna tuo ylöspäin eriyttävä kirja olisi kannattanut ottaa rinnalle jo aikaisemmin. Me vanhemmat emme edes tienneet, että sellainen on olemassa. Tosin en tiedä olisiko alakoulun kirjasarjoissa ollutkaan. Joka tapauksessa lapsi on edelleen innoissaan matikasta, mikä on kuitenkin tärkeintä.
Eriyttäminen ylöspäin ei toimi. Kaikki laskevat samoja tehtäviä ikuisuuksia, paitsi he jotka oppivat nopeasti.
Jokainen vaatii tänä päivänä erityiskohtelua. Kun siellä luokassa ei ole vain yhtä vaan siellä on helposti 25-35 mukulaa. Jokaisella on omat haasteensa, jokainen etenee omaa tahtiaan, ja opettajan pitäisi repiä itsestään jotain annettavaa kaikille.
Minäkeskeisyys näkyy ihan kaikessa tänä päivänä. Kunhan MINÄ saan kaiken mitä MINÄ haluan. MINÄ ja MINUN lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vaatii tänä päivänä erityiskohtelua. Kun siellä luokassa ei ole vain yhtä vaan siellä on helposti 25-35 mukulaa. Jokaisella on omat haasteensa, jokainen etenee omaa tahtiaan, ja opettajan pitäisi repiä itsestään jotain annettavaa kaikille.
Minäkeskeisyys näkyy ihan kaikessa tänä päivänä. Kunhan MINÄ saan kaiken mitä MINÄ haluan. MINÄ ja MINUN lapseni.
Noista ylöspäin eriytettävistä lapsista ei yleensä kyllä ole kauheasti vaivaa opettajalle. Kun niille laittaa tehtäviä eteen, niin tekevät hiljaa ja tyytyväisinä. Oma lapsi on sen lisäksi usein neuvonut kavereitaan jos ovat tarvinneet apua tehtävissä.
Miihkali ei saa oppia matematiikkaa liian nopeasti koska takarivissä mölisevä "17-vuotias" Mohammed vie opettajan kaiken ajan.
Ennen vanhaan matikankirjoissa oli niin paljon laskuja ettei kukaan oikeasti pystynyt tekemään niitä kaikkia ja vielä kirjan takana oli haastavampia lisätehtäviä. Käytännössä pystyit treenaamaan kokeeseen laskemalla niitä laskuja. Muistaakseni "lisätehtävät" osion vastaukset löytyi viimeiseltä sivulta.
Opetuksessa on todella kirjavat käytännöt eri kouluissa. Osassa kouluja ja opettajia on eri tasoisille oppilaille tehtäväkokonaisuudet, joissa edetään ja numero on tiedossa jo tämän mukaan: kiitettävään ei ole asiaa, jos ei tee edistyneimpiä tehtäviä.