Lahjakas oppilas eteni liian ripeästi, sai torut Wilmaan ja kiellon laskutehtäviin
Näin se kansan tyhmentäminen toimii. Kohta ollaan amerikan tasolla
Matematiikan tunneilla halutaan oppia hitaimpien tahtiin.
Yläkoulun seitsemättä luokkaa käyvän koululaisen vanhempi harmittelee Helsingin Sanomien mielipidepalstalla koulun tasapäistävää opetusta.
Hän kertoo matemaattisesti lahjakkaan poikansa saaneen koulun ja kodin välisestä viestintäjärjestelmä Wilmasta negatiivisen merkinnän matematiikan tunnilta. Opettaja oli vanhemman mukaan kirjannut, että poika oli jälleen kerran tehnyt omatoimisesti matematiikan tunneilla oppikirjan laskutehtäviä, jotka oli tarkoitettu seuraavalle tunnille.
Poika on useasti syksyn aikana ottanut esille, että matematiikan tunneilla ei saa tehdä mitään, eikä siellä enää opi mitään uutta. Samoja asioita käydään läpi yhä uudestaan. Opettaja on kieltänyt häntä laskemasta tehtäviä itsenäisesti, koska tehtäviä saa tehdä vain silloin, kun opettaja antaa siihen luvan. Suurimman osan matematiikan oppitunneista poikani vain istuu pulpetissa tekemättä yhtään mitään, vanhempi kertoo mielipidekirjoituksessaan.
Hän on tiedustellut koululta, miksi itsenäistä etenemistä ei sallita matematiikan tunnilla.
Olen kysynyt opettajalta, miksi hänen luokallaan ei voida yksilöidä oppilaille tehtäviä ylöspäin, mutta se ei kuulemma ole nykyisessä opetussuunnitelmassa tai rahoitusmallissa mahdollista. Rehtori ei halua ottaa asiaan kantaa, vaan näkee, että opettaja saa opettaa miten haluaa, koska se on osa opettajan pedagogista vapautta, vanhempi kertoo.
Hän kertoo rehtorin myös kertoneen, että asiaan vaikuttaa uusi erityisen tuen malli, jossa erityisopetusta ei saa enää antaa yksilöllisesti, vaan koko ryhmää pitää opettaa samantasoisesti.
Poikani luokassa on muutama oppilas, joilla on haasteita matemaattisessa hahmottamisessa. Tämän takia asioita kerrataan koko ryhmän kanssa niin kauan, että kaikki luokan oppilaat ovat oppineet opetettavat asiat
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on tarkoitus opetella myös sääntöjen noudattamista. Ei työelämässäkään voi sooloilla miten huvittaa vaan noudatetaan yhteisesti sovittuja aikatauluja. Kyynel.
Ketään ei kyllä koskaan ole työelämässä haitannut, jos olen tehnyt jonkin homman ennen aikataulutettua aikaa.
On täysin kohtuutonta vaatia ihmistä vain istumaan ja pyörittelemään peukaloitaan. Töissä voi sentään surffata netissä ja hoitaa omia hommia, jos töitä ei ole, mutta sekin käy ahdistavaksi pidemmän päälle. Koulussa ei edes saa käyttää kännykkää.
Minun lapseni opettaja suuttui kun lapsi oli oppinut kertotaulun ekalla luokalla. Olimme lapsen kanssa puhuneet ihan muuten vaan kertotaulusta ja olin selittänyt sen logiikan.
Ei matematiikalla tee mitään. Sitä varten on laskukone.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on tarkoitus opetella myös sääntöjen noudattamista. Ei työelämässäkään voi sooloilla miten huvittaa vaan noudatetaan yhteisesti sovittuja aikatauluja. Kyynel.
Koulun tarkoitus on kaataa jokaisen oppilaan päähän niin paljon oppia kuin sinne ehtii mennä. Vain tällä tavalla saadaan kaikki potentiaali irti kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ainakaan ole kovin menestynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ilman matematiikkaa et tee sillä laskukoneella yhtään mitään koska et tiedä mitä siihen pitäisi naputella, blondi.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni opettaja suuttui kun lapsi oli oppinut kertotaulun ekalla luokalla. Olimme lapsen kanssa puhuneet ihan muuten vaan kertotaulusta ja olin selittänyt sen logiikan.
Jos opettaja suuttuu tuosta lapselle, se on ehdottomasti kantelun paikka AVI:lle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas ikävä koulu.Miten vaikeaa koulun on antaa näille fiksummille lisätehtävä moniste?
Jos ei ole lisätehtävämonisteita. Tyhjästä on paha nyhjästä. Moni opettaja näitä sitten itse väkertää tuntitolkulla. Kaikki eivät kun omien materiaalien tekemisestä ei palkkaa saa.
niitä on valmiina pikku googlauksen takana miljoonia. kuinka avuttomia kaikki on nykyään? pyydä vaikka AIta tekeen.
No mikä pakko sen opettajan on se sitten tehdä? Vanhemmat vaan googlaamaan lisätehtävämonisteita ja piltille mukaan.
Hyviin oppilaisiin ei tarvitse koulussa panostaa vaan se on pelkästään vanhempien tehtävä? Miksi sitten niitä hitaimpia tuetaan koulussa vaikka millä keinoin, eikä tokaista että vanhemmat vaan googlaamaan lapsilleen aineistoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman matematiikkaa et tee sillä laskukoneella yhtään mitään koska et tiedä mitä siihen pitäisi naputella, blondi.
Niinpä, tyhmät ihmiset eivät ymmärrä, mikä ero on laskemisella ja matematiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja saa siis mielestäsi estää lahjakkaita oppimasta? Wau. Itse sain tehdä tehtäviä kirjan lopusta ysärillä ja joskus tein kirjaa eteenpäinkin saamatta moitteita - se ei estänyt hitaampia oppimasta omaan tahtiinsa.
Ei ihme, että väestö tyhmenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas ikävä koulu.Miten vaikeaa koulun on antaa näille fiksummille lisätehtävä moniste?
Jos ei ole lisätehtävämonisteita. Tyhjästä on paha nyhjästä. Moni opettaja näitä sitten itse väkertää tuntitolkulla. Kaikki eivät kun omien materiaalien tekemisestä ei palkkaa saa.
niitä on valmiina pikku googlauksen takana miljoonia. kuinka avuttomia kaikki on nykyään? pyydä vaikka AIta tekeen.
No mikä pakko sen opettajan on se sitten tehdä? Vanhemmat vaan googlaamaan lisätehtävämonisteita ja piltille mukaan.
Hyviin oppilaisiin ei tarvitse koulussa panostaa vaan se on pelkästään vanhempien tehtävä? Miksi sitten niitä hitaimpia tuetaan koulussa vai
Kyllähän kotona monikin joutuu tekemään toisen työpäivän lastensa koulun kanssa. Ihan arkipäivää monille.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain ekaluokkalaisena torut, kun osasin negatiiviluvut. Tuhma isä oli opettanut :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä töissä saa tehdä enemmän töitä, jos projekti edistyy nopeasti. Ei tarvitse lopettaa töitä. Jos täällä alettaisiin moisia typeryyksiä ladella, loppuisi työntekjät hyvin äkkiä, minä mukaan lukien vaikka olenkin osakas.
Vierailija kirjoitti:
Monta asiaa minunkin lapseni ovat osanneet, vaan onneksi ei moisesta ole tullut koulusta moitetta. En nimittäin olisi vaiti kuunnellut moista.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ja näin tehdään.
Koko juttu on vain asian paisuttelua ja pojan matikan taitojen jalustalle nostamista.
Ompahan sitten koulu, jota syyttää mikäli lapsesta ei tullutkaan matemaattinen nero. Kaikki käytöshäiriötkin voidaan pistää tämän piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on kiusaamista. Heikomman aineksen takia ne joissa olisi potentiaalia jää alisuorittajiksi. Harvinaisen tyhmä opettaja muuten.
Peruskoulun arkea. Älykkäät lapset ehtivät usein tehdä läksyt jo tunnilla ja oppivat siihen, että läksyjä on minimaalisen vähän tai usein ei ollenkaan. Opettaja kertoi, ettei halua rangaista lasta lisätehtävillä 🧐
Sitten lukiossa on pitkään matematiikan, fysiikan ja kemian suhteen ihan toinen meininki ja lapsi ihan burnoutissa läksyjen määrän kanssa, kun niitä vihdoin pääsee urakoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kyllä koskaan ole työelämässä haitannut, jos olen tehnyt jonkin homman ennen aikataulutettua aikaa.
On täysin kohtuutonta vaatia ihmistä vain istumaan ja pyörittelemään peukaloitaan. Töissä voi sentään surffata netissä ja hoitaa omia hommia, jos töitä ei ole, mutta sekin käy ahdistavaksi pidemmän päälle. Koulussa ei edes saa käyttää kännykkää.
Kyllä se mua ainakin haittaisi, jos aloittaisit omin päin palaverin kahta tuntia ennen sovittua, sulkisit myymälän ennen aikojaan tai laittaisit tehtaassa koneet pyörimään ennen kuin muut ovat työpisteillään.
Se on vain peruskoulu johon säilötään lapsia, eikä se määritä millään tavalla sitä lapsen tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Se on vain peruskoulu johon säilötään lapsia, eikä se määritä millään tavalla sitä lapsen tulevaisuutta.
Peruskoulussa ei odoteta kuin sitä, että käyttäytyy kuin tuhannet muut.
Tuohan on kiusaamista. Heikomman aineksen takia ne joissa olisi potentiaalia jää alisuorittajiksi. Harvinaisen tyhmä opettaja muuten.