Lahjakas oppilas eteni liian ripeästi, sai torut Wilmaan ja kiellon laskutehtäviin
Näin se kansan tyhmentäminen toimii. Kohta ollaan amerikan tasolla
Matematiikan tunneilla halutaan oppia hitaimpien tahtiin.
Yläkoulun seitsemättä luokkaa käyvän koululaisen vanhempi harmittelee Helsingin Sanomien mielipidepalstalla koulun tasapäistävää opetusta.
Hän kertoo matemaattisesti lahjakkaan poikansa saaneen koulun ja kodin välisestä viestintäjärjestelmä Wilmasta negatiivisen merkinnän matematiikan tunnilta. Opettaja oli vanhemman mukaan kirjannut, että poika oli jälleen kerran tehnyt omatoimisesti matematiikan tunneilla oppikirjan laskutehtäviä, jotka oli tarkoitettu seuraavalle tunnille.
Poika on useasti syksyn aikana ottanut esille, että matematiikan tunneilla ei saa tehdä mitään, eikä siellä enää opi mitään uutta. Samoja asioita käydään läpi yhä uudestaan. Opettaja on kieltänyt häntä laskemasta tehtäviä itsenäisesti, koska tehtäviä saa tehdä vain silloin, kun opettaja antaa siihen luvan. Suurimman osan matematiikan oppitunneista poikani vain istuu pulpetissa tekemättä yhtään mitään, vanhempi kertoo mielipidekirjoituksessaan.
Hän on tiedustellut koululta, miksi itsenäistä etenemistä ei sallita matematiikan tunnilla.
Olen kysynyt opettajalta, miksi hänen luokallaan ei voida yksilöidä oppilaille tehtäviä ylöspäin, mutta se ei kuulemma ole nykyisessä opetussuunnitelmassa tai rahoitusmallissa mahdollista. Rehtori ei halua ottaa asiaan kantaa, vaan näkee, että opettaja saa opettaa miten haluaa, koska se on osa opettajan pedagogista vapautta, vanhempi kertoo.
Hän kertoo rehtorin myös kertoneen, että asiaan vaikuttaa uusi erityisen tuen malli, jossa erityisopetusta ei saa enää antaa yksilöllisesti, vaan koko ryhmää pitää opettaa samantasoisesti.
Poikani luokassa on muutama oppilas, joilla on haasteita matemaattisessa hahmottamisessa. Tämän takia asioita kerrataan koko ryhmän kanssa niin kauan, että kaikki luokan oppilaat ovat oppineet opetettavat asiat
Kommentit (60)
Matikan kirjoja saa ihan kaupasta. Siitä vain ostamaan jonkun muun kustantajan matikankirja ja se oppilas sitten tekee siitä niitä tehtäviä niin paljon kuin sielu sietää. Tai ostaa vaikka suoraan seuraavan luokan kirjan niin saa hastetta. Mutta ei tosiaan yksi oppilas voi edetä miten tykkää luokassa jonka pitäisi edetä samaa tahtia opiskelussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei matematiikalla tee mitään. Sitä varten on laskukone.
Sinä nyt et osaa laskea muuta kuin vessan seinälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas ikävä koulu.Miten vaikeaa koulun on antaa näille fiksummille lisätehtävä moniste?
Jos ei ole lisätehtävämonisteita. Tyhjästä on paha nyhjästä. Moni opettaja näitä sitten itse väkertää tuntitolkulla. Kaikki eivät kun omien materiaalien tekemisestä ei palkkaa saa.
niitä on valmiina pikku googlauksen takana miljoonia. kuinka avuttomia kaikki on nykyään? pyydä vaikka AIta tekeen.
Kun niitä ei saa käyttää, eikä kopioida mista tahanas kirjasta. Säädelty.
Vierailija kirjoitti:
Matikan kirjoja saa ihan kaupasta. Siitä vain ostamaan jonkun muun kustantajan matikankirja ja se oppilas sitten tekee siitä niitä tehtäviä niin paljon kuin sielu sietää. Tai ostaa vaikka suoraan seuraavan luokan kirjan niin saa hastetta. Mutta ei tosiaan yksi oppilas voi edetä miten tykkää luokassa jonka pitäisi edetä samaa tahtia opiskelussa.
Pitäisikö niiden heikompienkin ostaa omilla rahoilla tukiopetus materiaalia?
Mä oon miettinyt tuota ihan samaa, kun on ollut tätä huippuosaaja keskustelua, joita pitää kuulemma houkutella Suomeen.
Oma kokemus peruskoulusta on, että siellä jopa kannustetaan alisuoriutumiseen. Erityisesti ala-asteella ja matematiikan kohdalla, joka oli itsellenikin siinä kohtaa helppoa.
Ei tällä tyylillä kyllä mitään huippuosaajia Suomeen saada. Pitää takoa silloin kun rauta on kuuma, eli kun oppilas vielä on innokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen omalle lapselle maksanut matikan tutorointia jo pitkään. Omat taidot kun ei enää riitä lukion matikkaan, eikä koulustakaan määräänsä enempää voi pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vaatii tänä päivänä erityiskohtelua. Kun siellä luokassa ei ole vain yhtä vaan siellä on helposti 25-35 mukulaa. Jokaisella on omat haasteensa, jokainen etenee omaa tahtiaan, ja opettajan pitäisi repiä itsestään jotain annettavaa kaikille.
Minäkeskeisyys näkyy ihan kaikessa tänä päivänä. Kunhan MINÄ saan kaiken mitä MINÄ haluan. MINÄ ja MINUN lapseni.
No miksi se heikoimmin menestyvä on se jonka minä-minän mukaan mennään? Apukouluun vaan ja tasokurssit ihmisille.
Tämä tapahtui Helsingissä helmikuussa 2024
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vaatii tänä päivänä erityiskohtelua. Kun siellä luokassa ei ole vain yhtä vaan siellä on helposti 25-35 mukulaa. Jokaisella on omat haasteensa, jokainen etenee omaa tahtiaan, ja opettajan pitäisi repiä itsestään jotain annettavaa kaikille.
Minäkeskeisyys näkyy ihan kaikessa tänä päivänä. Kunhan MINÄ saan kaiken mitä MINÄ haluan. MINÄ ja MINUN lapseni.
No miksi se heikoimmin menestyvä on se jonka minä-minän mukaan mennään? Apukouluun vaan ja tasokurssit ihmisille.
Moni opettaja on kanssasi täysin samaa mieltä.
Oikeita päättäjiä vaan valitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, niitä ei voisi vähempää kiinnostaa edes ne saatavilla olevat materiaalit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on tarkoitus opetella myös sääntöjen noudattamista. Ei työelämässäkään voi sooloilla miten huvittaa vaan noudatetaan yhteisesti sovittuja aikatauluja. Kyynel.
Ketään ei kyllä koskaan ole työelämässä haitannut, jos olen tehnyt jonkin homman ennen aikataulutettua aikaa.
On täysin kohtuutonta vaatia ihmistä vain istumaan ja pyörittelemään peukaloitaan. Töissä voi sentään surffata netissä ja hoitaa omia hommia, jos töitä ei ole, mutta sekin käy ahdistavaksi pidemmän päälle. Koulussa ei edes saa käyttää kännykkää.
Kyllä se mua ainakin haittaisi, jos aloittaisit omin päin palaverin kahta tuntia ennen sovittua, sulkisit myymälän ennen aikojaan tai laittaisit tehtaassa koneet pyörimään ennen kuin muut ovat työpisteillään.
Ymmärrät kyllä itsekin, että vertauksesi ei sovi tähän asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Toki kaikki voi edetä samaa tahtia. Mutta kansallisen kilpailukyvyn kannalta tämä ei ole kyllä optimaalista. Pitäis saada ne kaikkien kyvyt ja resurssit käyttöön.
Onhan tuo vähän outoa, varsinkin jos tunneilla tulee tylsää. Onneksi netissä on kuitenkin huima määrä materiaalia, esim. Khan Academy on ihan huippu.
Maailma muuttuu niin että enää ei ihmisen juurikaan tarvitse enää itse pähkäillä ongelmien parissa vaan koneet hoitaa ne puolestasi. Näin ollen aivot sanovat itsensä irti ja loppu on historiaa jossa ikäänkuin valmiissa maailmassa ihminen on turhake joka ei pärjää joten hänet on korvattava. Teknologia tarjoaa tähän ratkaisut ja ihmisen ansaintamalli kokee järisyttävän muutoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni opettaja suuttui kun lapsi oli oppinut kertotaulun ekalla luokalla. Olimme lapsen kanssa puhuneet ihan muuten vaan kertotaulusta ja olin selittänyt sen logiikan.
Minä sain ekaluokkalaisena torut, kun osasin negatiiviluvut. Tuhma isä oli opettanut :D
Itse en ole ollut hyvä matikassa, mutta kirjaimia aloin kysellä vanhemmiltani jo parivuotiaana. Isä, joka oli opettaja ammatiltaan, kielsi äitiä, ettei niitä saanut minulle opettaa. Olen silti lukenut itsenäisesti nelivuotiaasta asti. Isä oli siinä mielessä oikeassa, että pari ensimmäistä vuotta kansakoulussa olivat kyllä melkoista tyhjäkäyntiä. En ymmärtänyt millään, miksi kirjaimia ja tavaamista harjoiteltiin kokonainen vuosi! Tästä kaikesta on jo tietty ikuisuus, mutta vieläkin muistan ne tuskastumisen tunteeni, kun olin lukenut kotona aapisen kannesta kanteen heti samana päivänä, kun olin sen käteeni saanut. Jossakin vaiheessa koulussa suunniteltiin, että olisin hypännyt yhden vuosiluokan yli. Isä vastusti tätäkin vaihtoehtoa, joten ei auttanut kuin koköttää hiljaa paikallaan. 60-luvulla mistään lisätehtävistä ei ollut tietokaan.
Onneksi vielä voi valita koulun jossa lapsi saa oppia!
Näin pienellä maalla ei voi olla varaa tuhlata lahjoja ja lahjakkaiden motivaatiota heidän kannaltaan turhaan junnaamiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on vaan ollut joustamaton opettaja, tai sitten vanhemmat eivät ole osanneet ja jaksaneet keskustella opetuksen järjestelyistä koulun kanssa aktiivisesti ja fiksusti. Mun lapsen annettiin laskea tunneilla omaan tahtiinsa, jotta nnostus matikkaan säilyi. Sitten kun alkoi olla vähän liikaa edellä, niin sovittiin että tekee kokonaisen vuoden omaan tahtiisa saman kirjasarjan Ekspertti-kirjaa, jossa vaativampia lisätehtäviä, että muut saavat vähän kiinni.
Saiko merkinnän lisäkurssista?
En tiedä vielä. Tämä lisätehtäväkirja on meneillään parhaillaan. Lapsi päätyi matikassa 2 vuotta edelle muita, ja näistä suorituksista on jo merkinnät aikaisemmissa todistuksissa. Saa nähdä mitä laittavat todistukseen tänä vuonna, kun tekee tavallaan udestaan kursseja joista on jo suoritusmerkinnä
Taitavia matemaatikkoja tarvitaan aina. Hyvä että jossain ymmärretään että ei pidä innostusta tappaa heti alaluokilla. Tukiopetusta mieluummin niille jotka tippuu vauhdista. Sivusta kommentoija.
Ryhmän tahtiin etenemisesstä on opetuksellinen pointti. Jos tekee omin päin uusia asioita, on hyvin mahdollista ettei opi asiaa oikein. Siksi nopeammin edistyville pitäisi olla saman aihealueen (haastavampia) lisätehtäviä. Ehkä juuri kyseinen lapsi on niin paljon muita lahjakkaampi että hän oppii kaiken itsenäisesti, mutta läheskään kaikki nopeaoppiset eivät ole.
Tällaista se on Suomessa. Stipenditkin annetaan niille jotka nostaa todistuksessa kutosesta seiskaan (tsempparistipendi), ja lapset (kuten oma lapseni) ei ole saanut stipendejä koska aina ollut vain kymppejä todistuksessa.
Oon vakassa töissä ja täällä on ihan periaatteena että meidän tulee TASATA lasten kotioloista johtuvia eroja. Eli niitä lapsia joilla menee hyvin, ovat fiksuja ja on hyvät vanhemmat, ei tueta eikä heihin kiinnitetä paljon huomioita, aika ja resurssit menevät ongelmalapsiin. Säälittää ne viskarit jotka turhautuvat kun tuokioilla jankataan jotain värien oppimista jotka he on oppineet jo monta vuotta sitten.