Opettajan näkökulma ryhmätöihin
Mielummin itsekin todellakin antaisin yksilöllisempää opetusta ja ohjaisin yksilötehtäviä, kuin sitä jatkuvaa säätöä ryhmien kanssa. Mutta kun on monta kurssia opetettavana ja jokaisella kymmeniä, joillakin toistasataa opiskelijaa, niin kyllä tuosta unelma laadukkaasta yksilöllisestä opetuksesta karsiutuu. Nytkään ei meinaa pystyä hoitamaan kaikkea kunnialla, kun ei se opetus ole edes se ainoa työtehtävä. Silti pidän työstäni, mutta mukavampaa olisi jos ryhmäkoot olisi korkeakouluissa pienempiä.
Kommentit (18)
Mihin on hävinnyt tentit ja yksilöesseet?
Millä tavalla WA:ssa tehtävät ryhmätyöt edistävät opiskelijoiden oppimista. Jokainen heittää omat tekoälymuotoilut ja kopioidut lähteet ja joku lyö ne kasaan. Opettaja silmäilee läpi ja antaa kaikille saman tyydyttävän arvosanan ilman muuta palautetta - tässä on sitten tulevaisuuden huippuosaajat?
Vierailija kirjoitti:
Mihin on hävinnyt tentit ja yksilöesseet?
Millä tavalla WA:ssa tehtävät ryhmätyöt edistävät opiskelijoiden oppimista. Jokainen heittää omat tekoälymuotoilut ja kopioidut lähteet ja joku lyö ne kasaan. Opettaja silmäilee läpi ja antaa kaikille saman tyydyttävän arvosanan ilman muuta palautetta - tässä on sitten tulevaisuuden huippuosaajat?
Tarkastapa siinä sitten syksyn aikana, eli käytännössä joulukuussa, 300-400 yksilöesseetä. Muutama kymmenen ryhmätyötä on kuitenkin vielä kohtuullinen määrä, vaikka kyllä niissäkin lukemista on. No voihan sitä sitten tekoälyn tarkastaman yksilöllisen monivalintatentin aina ottaa käyttöön.
ryhmätyöt ovat ihan syvältä. Ne eivät kerro yksilön osaamisesta mitään, koska siellä ryhmässä on aina muutama idiootti tai laiskuri.
Täällä toinen opettaja. En mielelläni teetä ryhmätöitä kovin paljon, koska silloin en tiedä miten kukakin ryhmäläinen on osallistunut tehtävän tekemiseen. Ryhmätyöt lähinnä silloin, kun haluan kehittää opiskelijoiden yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Olen ratkaissut ajankäyttöön liittyvän haasteen suosimalla Moodlessa itsetarkastavia tehtäviä ja kokeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin on hävinnyt tentit ja yksilöesseet?
Millä tavalla WA:ssa tehtävät ryhmätyöt edistävät opiskelijoiden oppimista. Jokainen heittää omat tekoälymuotoilut ja kopioidut lähteet ja joku lyö ne kasaan. Opettaja silmäilee läpi ja antaa kaikille saman tyydyttävän arvosanan ilman muuta palautetta - tässä on sitten tulevaisuuden huippuosaajat?
Tarkastapa siinä sitten syksyn aikana, eli käytännössä joulukuussa, 300-400 yksilöesseetä. Muutama kymmenen ryhmätyötä on kuitenkin vielä kohtuullinen määrä, vaikka kyllä niissäkin lukemista on. No voihan sitä sitten tekoälyn tarkastaman yksilöllisen monivalintatentin aina ottaa käyttöön.
Tämähän on muuttunut hyvin nopeasti, aiemmin opettajat tekivät juuri näin. Kukaan ei halua monivalintatenttejä - oppimisen kannalta huonoin mahdollinen koemuoto.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen opettaja. En mielelläni teetä ryhmätöitä kovin paljon, koska silloin en tiedä miten kukakin ryhmäläinen on osallistunut tehtävän tekemiseen. Ryhmätyöt lähinnä silloin, kun haluan kehittää opiskelijoiden yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Olen ratkaissut ajankäyttöön liittyvän haasteen suosimalla Moodlessa itsetarkastavia tehtäviä ja kokeita.
No tätäkö opiskelijat sitten haluavat, automaattikokeita?
Jos suomi halutaan nousuun niin vötkylät suhteilla saadut kokoomusnuoret pitää saada pois oppilaitoksista uhkailesta opettajia. Jos puolet ajasta menee jopa 40v "oppilaiden" kurinpitoon niin ei siinä mitään opita. Rutsinsuomalaiset ovat erikseen sillä heillä on rannikolla resusseja ja pätevyyksistä ei tarvitse huolehtia kunhan on "oikea aate"
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätyöt olivat syvältä.
Koulutuksen leikkaukset ovat syvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin on hävinnyt tentit ja yksilöesseet?
Millä tavalla WA:ssa tehtävät ryhmätyöt edistävät opiskelijoiden oppimista. Jokainen heittää omat tekoälymuotoilut ja kopioidut lähteet ja joku lyö ne kasaan. Opettaja silmäilee läpi ja antaa kaikille saman tyydyttävän arvosanan ilman muuta palautetta - tässä on sitten tulevaisuuden huippuosaajat?
Tarkastapa siinä sitten syksyn aikana, eli käytännössä joulukuussa, 300-400 yksilöesseetä. Muutama kymmenen ryhmätyötä on kuitenkin vielä kohtuullinen määrä, vaikka kyllä niissäkin lukemista on. No voihan sitä sitten tekoälyn tarkastaman yksilöllisen monivalintatentin aina ottaa käyttöön.
Kun aikanaan opiskelin, oli kerran kuukaudessa oppiaineen ja kerran kuussa tiedekunnan tenttipäivät. Tenttejä kahdesti kuussa. Lisäksi joulu- ja huhtikuussa luentosarjojen tentit. Ennen vanhaan oppiaineiden henkilökunnilla oli jatkuvasti korkeat pinot tenttivastauksia arvioitavina. Se oli heidän työtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen opettaja. En mielelläni teetä ryhmätöitä kovin paljon, koska silloin en tiedä miten kukakin ryhmäläinen on osallistunut tehtävän tekemiseen. Ryhmätyöt lähinnä silloin, kun haluan kehittää opiskelijoiden yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Olen ratkaissut ajankäyttöön liittyvän haasteen suosimalla Moodlessa itsetarkastavia tehtäviä ja kokeita.
No tätäkö opiskelijat sitten haluavat, automaattikokeita?
Teen kokeet niin, että siinä on itsetarkastavia kysymyksiä ja lopussa jonkilainen lyhyehkö esseekysymys, johon minulla ei kulu liikaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen opettaja. En mielelläni teetä ryhmätöitä kovin paljon, koska silloin en tiedä miten kukakin ryhmäläinen on osallistunut tehtävän tekemiseen. Ryhmätyöt lähinnä silloin, kun haluan kehittää opiskelijoiden yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Olen ratkaissut ajankäyttöön liittyvän haasteen suosimalla Moodlessa itsetarkastavia tehtäviä ja kokeita.
No tätäkö opiskelijat sitten haluavat, automaattikokeita?
Teen kokeet niin, että siinä on itsetarkastavia kysymyksiä ja lopussa jonkilainen lyhyehkö esseekysymys, johon minulla ei kulu liikaa aikaa.
Toivottavasti et opeta yliopistossa, koska tämä ei mitenkään vastaa sitä, mitä opiskelijoilta odotetaan.
Ryhmätyöt on mahtavia. Yleensä laitan videon pyörimään alustukseksi jolloin voin naukata taskumatista pimeässä luokassa ja sen jälkeen kun lapset työstää esityksiään voin lorauttaa kahvin sekaan huomaamatta terästystä. Annan aina kaikille arvosanaksi 8 mutta valitsen ärsyttävimmät hikarit jotka saavat 6.
Olisi ihanaa edelleen lukea opiskelijoiden ajatuksella kirjoittamia pohdintoja ja esseitä. Niistä kun oppi aina itsekin jotain. Ja todella huomasi kuka oli panostanut aiheeseen ja kuka oli tehnyt löysemmin rantein.
Mutta kuten todettu, opiskelijamäärät kursseilla ovat nykyään vain niin valtavia että ei tuollaiseen ole enää paluuta jos ei opetusresursseja samalla lisätä. Näin se vaan on. Vaikka rakastan työtäni, niin en silti voi uhrata kaikkea vapaa-aikaani sille. Terveisin yli 30 vuotta opetustyössä ollut ja kehityksen nähnyt.
Mulla opettajana eniten aikaa itse oppituntien pitämisen jälkeen kuluu kirjaamiseen sekä erilaisiin koulutuksiin ja palavereihin. Kaikki muu on herran haltuun -tyyppisesti, myös kokeet.
Tuosta kirjaamisesta voisin luopua koska vain, ennen opettajat kirjasivat vähemmän asioita ja sen ajan pystyi käyttämään esseiden tarkastamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen opettaja. En mielelläni teetä ryhmätöitä kovin paljon, koska silloin en tiedä miten kukakin ryhmäläinen on osallistunut tehtävän tekemiseen. Ryhmätyöt lähinnä silloin, kun haluan kehittää opiskelijoiden yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Olen ratkaissut ajankäyttöön liittyvän haasteen suosimalla Moodlessa itsetarkastavia tehtäviä ja kokeita.
No tätäkö opiskelijat sitten haluavat, automaattikokeita?
Teen kokeet niin, että siinä on itsetarkastavia kysymyksiä ja lopussa jonkilainen lyhyehkö esseekysymys, johon minulla ei kulu liikaa aikaa.Toivottavasti et opeta yliopistossa, koska tämä ei mitenkään vastaa sitä, mitä opiskelijoilta odotetaan.
Tämähän on juuri se villakoiran ydin. Opettajien aika ei riitä ydintyöhön, eli opiskelijoiden opettamiseen (ml. tunti- ja tehtäväsuunnittelu sekä kokeiden tarkastaminen). Jossain se kiire ja resurssien puute sitten näkyy ja opettajien on tingittävä työn laadusta omaa jaksamista ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihanaa edelleen lukea opiskelijoiden ajatuksella kirjoittamia pohdintoja ja esseitä. Niistä kun oppi aina itsekin jotain. Ja todella huomasi kuka oli panostanut aiheeseen ja kuka oli tehnyt löysemmin rantein.
Mutta kuten todettu, opiskelijamäärät kursseilla ovat nykyään vain niin valtavia että ei tuollaiseen ole enää paluuta jos ei opetusresursseja samalla lisätä. Näin se vaan on. Vaikka rakastan työtäni, niin en silti voi uhrata kaikkea vapaa-aikaani sille. Terveisin yli 30 vuotta opetustyössä ollut ja kehityksen nähnyt.
Aiemminhan oli juuri suuremmat ryhmät.
Varteenotettava näkökohta