Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nimen valitseminen lapselle. Miten paljon nimi vaikuttaa siihen miten lapsi pärjää elämässä? Onko "parempia" ja "huonompia" nimiä? 🤔🤔🤔🤔

Vierailija
17.09.2025 |

Oletteko huomanneet, että jotku tietyn nimiset pärjäävät elämässä (tai työelämässä) paremmin kuin muunnimiset?

 

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha käyttää koko elinaikaansa toisen henkilön nimen miettimiseen. Hän kuitenkin valitsee itse mieluisan nimen sitten kun vihdoin saa siihen mahdollisuuden.

Vierailija
162/174 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä aikanaan Muhammedia, Muhamedia tai Hammedia anna, koska näihin nimiin törmää seksuaalirikosuutisissa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä aikanaan Muhammedia, Muhamedia tai Hammedia anna, koska näihin nimiin törmää seksuaalirikosuutisissa...

mutta saavat myös tuomion asteikon lievemmästä päästä.

Vierailija
164/174 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vladimir, Olga...

Vierailija
165/174 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jamie Oliverin lapset

Poppy Honey Rosie

Daisy Boo Pamela

Petal Blossom Rainbow

Buddy Bear Maurice

River Rocket Blue Dallas

 

Elon Muskin lapset

Nevada Alexander Musk (kuoli vauvana)

Vivian Jenna Wilson (synt. Xavier Musk)

Griffin Musk

Kai Musk

Saxon Musk

Damian Musk

X Æ A-12 (tunnetaan myös nimellä X AE A-Xii)

Exa Dark Sideræl Musk

Techno Mechanicus Musk

Strider Musk

Azure Musk

(kolmas lapsi Shivon Zilisin kanssa, nimeä ei ole julkistettu)

 

Ed Sheeranin lapset

Lyra Antarctica

Jupiter

Vierailija
166/174 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea suhtautua tosissaan ainakaan kaveriin, jolle annettu nimeksi Pena, Late, Pera, Make... Lempinimet erikseen.

Vaikka onkin alapeukutettu niin olen täysin samaa mieltä. Ihan omituinen ilmiö Suomessa antaa viralliseksi nimeksi tuollainen lempinimi. Lemmikkieläimelle asia erikseen, mutta aikuinen jolla lukee passissa joku Emppu, Late tai Aksu... Ensireaktio väkisinkin kysyä että niin mikä sun oikea nimesi siis on.

Näin juuri. Lapsuusaikainen ystäväni alkoi seurustella Timpan kanssa ja kirjoitin joulukortteihinkin Timo, häissä sitten tajusin nimen olevan ihan oikeasti Timppa. Vähän nolotti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/174 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjäämisee tuski mitenkää mut kyl se omat vaikeutensa luo muuten esim sen kannalta että kaveriporukoissa vitsaillaan ja ilkeillään, mikä ei varmaa oo kiva asia sille nimen haltijalle itsellee koska se on useesti nuori ja nuoret/lapset ei vielä ymmärrä miks jotkut edes vääntää pilkkaa kaikesta. Sillee varmaa hyvä miettii kun nimee lasta

Omat lapseni eivät mitenkään tunnista tuollaista. Se oli meidän kalkkisten aikaan, kun yhdenmukaisuuden vaatimus oli niin kova, että piti ilkeillä nimestäkin. Jotain hyvää tässä ajassa.

Olen samaa mieltä. Lapsillehan kaikki nimet ovat uusia, esim päiväkodissa. Mistä he tietäisivät mikä on suosittu tai epäsuosittu nimi? Nimi kuin nimi, he luovat omat ja uudet mielikuvansa eri nimistä elämänsä aikana. Olen tavannut aikuisia ilkeilijöitä kyllä, joilla on hyvin rajoittunut maailmankuva nimistä, mutta en lapsia. 

Itselläni on nykyään ihanne, että nimi pitää olla almanakassa, mutta se ei saa näkyä missään suosituimpien nimien listoilla. Liian tavanomainen aikansa nimi kertoo että lapsi on elänyt mielikuvituksettomassa lapsuudenkodissa, eikä sovi johtajaksi tai luovaa ajattelukykyä sisältävään vaativaan työhön. 

Vierailija
168/174 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jannika, Nico ja Rico nyt vaan kielii, että ollaan jostain syvältä Korsosta, koulutusta ei arvosteta ja se heijastuu lapseen. Plus Rico on koiran nimi.

Ja liika yrittäminen on myös vähän alaluokkaista. Jos sukunimi on luokkaa Möttönen tai Käkimäki, niin joku Charlotta kuulostaa yli yrittämiseltä.

Charlotta on kaunis nimi. Kyllä sen voi antaa lapselle sukunimestä riippumatta. Ei kannata väheksyä suomalaisia sukunimiä. Jos vanhemmilla on tyylitajua, niin sen nimen saa kyllä rimmaamaan suomalaiseen sukunimeen toisen ja kolmannen etunimen avulla. Yrittäminenkin kertoo taustasta, että ei ole tyydytty tavalliseen. Selvästi ylemmän keskiluokan tai yläluokan ainesta.

Tavallinen keskiluokka nimittäin ei tuota nimeä antaisi, juuri siksi että pelkäisi vaikuttavansa alaluokkaiselta, ja ehkä myös kokisi ettei se siihen omaan huonoksi miellettyyn sukunimeen kuitenkaan sopisi. 

Minä pohdin tuota sukunimeä toisin päin. Lapseni sukunimi on vieraskielinen ja siihen olisi sopinut tyyliltään paremmin joku vieraskielinen "hieno" etunimikin. Mutta koska olemme suomenkielisiä, niin se yhdistelmä olisi ollut vähän outo. Pelkäsin että lapsi kärsisi nimestään, jos aina kysellään puhuuko suomea tai mistä maasta olet kotoisin. Päädyin sitten hyvin supisuomalaiseen etunimen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/174 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

J-nimet on kyllä vähän sellainen.. 

 

Siihen päälle molemmat etunimet J-alkuisia, tyylillä Jemina, sitten kolme lasta kolmelle miehelle kolmekymppisenä, matala koulutus ja riitaisa luonne. Ei se nimi sitä tee, mutta jostain syystä nämä tuppaavat usein olemaan J-nimisiä. 

Vierailija
170/174 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa joki klassinen ruotsinkielinen tai klassinen suomenkielinen. Välttelisin ihme Jerry ja Theo -väännöksiä, Pricillaa/Adelissoja ja J-nimiä. 

Klassisistakin löytyy pidempiä nimiä, eli tarvitse kaikkien olla umpitylsiä suosituimpia nimiä kuitenkaan 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/174 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

 

Ohi. x

Vierailija
172/174 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiä ei kannata liikaa pohtia siinä pelossa että lasta kiusataan. Mistä tahansa nimestä voidaan tehdä pilkkaa, ihan mistä tahansa. Riittää että joku keksii samannimisen koomisen putoushahmon ja joka lapsi hokee sitä puoli vuotta vähintään. Tai joku ihminen mokaa julkisesti ja päätyy meemiksi. Poliitikko töpeksii kännissä ja päätyy seiskaan ja kaikki örveltäjät on vornasia sen jälkeen. Joku aikuisviihteen julkkis ottaa taiteilijanimekseen hyvin yleisen naisen nimen ja siitä tulee naisen alapäälle uusi nimitys, sama miehillä. Mikä tahansa nimi voidaan pilata jonkun toisen ansiosta. Laulujen nimissä on erisnimiä myös. Milla, Teuvo, Päivi jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/174 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noita nimiä kannattaa vähän makustella, että nimi on uskottava riippumatta siitä, minkälaisen elämänpolun lapsi valitsee.

Teollisuusneuvos Jimi Möntinen, Emeritusprofessori  Mirella Pöntiäinen, Kansliapäällikkö Rico Adrian Virtanen jne.

Makustella on outo ja ällöttävä sana. Ei oikeasti sana ollenkaan.

 

Nämä väittämät eivät minulta.

Hyvää juhannusta kaikille. E

Vierailija
174/174 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeni on Suvi ja pidän nimestäni.